לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

חומר על יהודי ספרד ופורטוגל בגנזך בסופיה


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | בגלויות ישראל (עמוד 3) - 14/05/1964 (יום חמישי)
אוצר בלום לחוקרי תולדות היהדות הספרדית בארצות הבלקן, מונח במדור היהודי של המכון להיסטוריה שע"י האקדמיה למדעים בסופיה אשר בבולגריה.

בתיק המסומן במספר 121, נאסף במשך דורות חומר רב וחשוב על תולדות יהודי ספרד ופורטוגל ויצירתם הרוחנית. באוסף מצויים מנהגים, סיפורים, שירים, פתגמים של יהודי ספרד ופורטוגל, שגורשו משם.


רוב החומר כתוב בשפה מעורבת של ספרדית-פורטוגזית-טורקית ויוונית.

הראשון שהחל באיסוף חומר זה היה הפדגוג היהודי יעקב בן יוסף חיימוב.
הודות למכון היהודי והמדור היהודי במכון להיסטוריה שע"י האקדמיה למדעים בסופיה, נשמר החומר הרב והיקר. כן ראויה להוקרה עבודתו של המלומד היהודי אליהו בסן שהשקיע בעבודתה החשובה את אונו והונו הרב.

החומר כולל בתוכו אלפי פתגמים, מעשיות, ספורים, ברכות וכן להבדיל גם ... קללות, בדיחות, שירים, והוא נותן לנו תמונה ברורה על חיי היהודים הספרדיים אשר בארצות הבלקן כולו.

לפי הסדר הכרונולוגי של חומר זה אנו למדים את ההווי של היהדות הספרדית שהייתה נקראת "ספרדים ללא מולדת" על שמחותיה המעטות והאסונות המרובים שפקדו אותה.

השירים העממיים של הספרדים ברובם הם ליריים, מלאי חן ורומנטיקה, והם מלווים בחרוזים של הטרובדורים של ימי הביניים, ומלאי מחשבות פילוסופיות עמוקות. הסיפורים הם קצרים וחריפים על גורלו של האדם הפשוט בעולמנו זה, ייסוריו, מכאוביו, שמחותיו ואסונותיו.

נמסר כמה פתגמים השמורים במכון הנ"ל. על יושרו ומידותיו הטובות של האדם: האוצר האמיתי הוא לא העושר כי אם היושר. ידיד ותיק אין טוב ממנו. לא העושר מחכים כי אם הנסיון (כמו: אין חכם כבעל הניסיון - נ. ז.).

על סבלו של האדם, אי-הצדק והשפלתו:
גם בעצב שב בנחת ותן חיוך ... גורלו של האדם רוכב על שני סוסים, מאחד הוא יורד ועל השני הוא עולה ... כשהארי פה שב בנחת. סכין בלב חברך לא מכאיבך ... כשהמלך הצטננן מעמידים כוסות רוח למיניסטר שלו ... אדם ישר הוא חצי עשיר ... גונב לחם ומנשק את המזוזה ... אדם אינו שוכח לעולם את העוול הנעשה לו, לעומת זאת הוא שוכח תמיד את הטוב הנעשה לו ... נביחת כלב אינה מגיעה לשמים.

באחרונה נחקר מחקר חשוב על מקורות ממנו שאב הפולקלור הספרדי ועל השפעת הפולקלור הבולגרי ושל ארצות אחרות עליו. ידוע כי רבה הייתה ההשפעה של הפולקלור של הארצות שאליהם הגיעו יהודי ספרד אחרי גירושם משם. לעומת זאת קובעים המלומדים כי טרם נחקר עד תומו הפולקלור הספרדי.

הפרופ' קייזרלינג פירסם בשנת 1890 מחקר חשוב על היודאיקה של ספרד ופורטוגל, עבודתו הגדולה בנידון של מר משה מולכו "התרבות הספרדית במזרח" מתפרסמת עתה בירחון החשוב של מקסיקו "לה טריבונא איזראליטא".

האוצרות הכמוסים הנ"ל במכון היהודי בסופיה, תחת המספר 121, זועקים ומחכים לגואל והיהדות הספרדית העולמית וכן ועד העדה הספרדית בירושלים צריכים להקדיש תשומת לב יתר לדברים כגון אלה, ובעיקר לאוצר הנ"ל.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות בגלויות ישראל 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: פורטוגל | ספרד | Serdika St 4, סופיה, בולגריה (האקדמיה הבולגרית למדעים)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות