לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הרב ברנשטיין ביקר מאחורי מסך הברזל

מצב היהודים ברומניה - חמור


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 2) - 06/08/1959 (יום חמישי)
על העליה בהווה, שאיננה ועל העליה בעתיד אסור לכתוב, אך על יסורי העליה בעבר מצווה לספר.

לפני זמן מה ביקר בישראל בדרכו מפולין לאמריקה הרב צבי ברנשטיין, מוהל מארצות הברית. עתון "אגודת ישראל" ו "המודיע" שמו הציג את האורח בתור דוצנט למילה באחת האוניברסיטאות שבאמריקה, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות אפילו לענינים כאלה ...

הרב ברנשטיין ביקר בכמה ארצות וביניהן: צ'כוסלובקיה, הונגריה, רומניה ויוגוסלביה. עיקר ביקורו היה בוינה בזמן שהעליה מרומניה עברה דרך וינה. ועיקר שליחותו היה לחקור ולדרוש מה מצב היהודים הדתיים שיצאו מרומניה. והנה אחרי שחזר הרב ברנשטיין לאמריקה, פירסם דו"ח על שליחותו ובין היתר מסר על יהודי רומניה שבאו לוינה. כמובן המדובר הוא לפני שממשלת רומניה אסרה על העליה לישראל בגלל פטפוטיהם של בן-גוריון וש. פרס.

הרב ברנשטיין מוסר, כי כל פליטי רומניה שבאו עד וינה מרומניה באו על חשבונם הם והסוכנות היהודית או אפילו הג'וינט לא עזרו לפליטים אלה אפילו במיל אחד.

בתי קברות מעורבים ביוגוסלביה

הרב ב. ביקר ביגוסלביה שבה גרים כשבעת אלפים יהודים בלי רב ובלי שוחט ומוהל. הרב ברנשטיין הספיק למול כמה מאות ילדים, אך כשנודע הדבר לנשיא הפדרציה אסר עליו לעשות את זה בטענה, כי מי שרוצה שבנו יהיה מהול יכול לפנות ולעשות זאת ע"י רופא ...

בתי הקברות ביוגוסלביה הם מעורבים ליהודים ונוצרים. על קבר אחד בו טמונות עצמות ראש המשפחה מתנוסס מגן דוד ועל הקבר השני של בתו מתנוסס צלב.

בשבת ביקר הרב בבית כנסת ביוגוסלביה ולכבודו ניסו לאסוף מניין מתפללים, אבל הדבר לא עלה בידם. רק הודות לשני סטודנטים מישראל שטיילו במקרה ביוגוסלביה השלימו את המניין.

חזן בית הכנסת הסיק את התנור. כשהעיר לו הרב, כי שבת קודש היום, פרץ החזן בבכי ואמר שהוא נאלץ להסיק את התנור בפקודת המנהלים כי אחרת יפטרוהו ויזרקוהו החוצה.

ת"ת בצ'כוסלובקיה מצב היהודים בצ'כוסלובקיה: הם מרוכזים בעיקר ב-3 קהילות גדולות והן: פרשבורג, קושיצה ופראג. מספר היהודים בצ'כוסלובקיה הוא בערך 25 אלף. בכל עיר ישנו רב וגם שו"בים [שו"ב - שוחט ובודק - א.ז.]. ישנם ת"ת שבם לומדים ילדים עד גיל 14. בקושיצה מצא קהילה מסודרת ומאורגנת עם תלמודי-תורה, שלושה שו"בים המבקרים גם בעיירות הסמוכות. הרב דמתא [רב העיר - א.ז.] עומד על משמר הקודש בכל העניינים. ישנו בית-תבשיל ציבורי המצטיין בהדרו וכו'.

קבר "החתם סופר" ז"ל מסודר יפה אחרי שוועד הקהילה העביר אותו ממורד ההר לעמק, היות והשלטון פינה את בית הקברות לשם העברת כביש במקום.

בבודפשט מצא הרב ב. את היהודים במצב לא רע. המצב הרוחני הוא כמעט טוב. ישנם בתי ספר חרדים וקיימת גם ישיבה קטנה במקום. הרב שיק העומד בראש הישיבה הנ"ל הצליח ביחד עם הרב ב. אצל נשיא הפדרציה להרשות להכניס עוד 5 נערים לישיבה.

הישג גדול ...

קרבנות הפטפוטים

"דברים גדולים" ומקיפים השיג הרב ב. ברומניה, ששם לפי דבריו מצב היהודים החרדים הוא ה' ירחם ...


[צונזר]


הרב ב. שבא איתם במגע שמע מהם דברים חריפים על בן-גוריון וחבריו שבגללם הם נמצאים במצב נורא ואיום.

דפים בנושא:


הערות:
1. עד כמה שמצאנו זו כתבתו הראשונה של נח זבולוני מחוץ לטורים הסאטיריים: על ימין ועל שמאל, הטור השמיני.
2. זבולוני גם זכה בכתבתו הראשונה (?) לעבור תחת מספרי הצנזור, כך שהחלק העיקרי, שלמעשה עליו כותרת המאמר - חסר.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1959

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: וינה, אוסטריה | סרביה | Nabrezie armadneho generala Ludvika Svobodu, ברטיסלאבה, סלובקיה (קבר חתם סופר) | קושיצה, סלובקיה | בודפשט, הונגריה | רומניה
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות