לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בית-דין צדק של העדה החרדית:

שמחה פרלמוטר, מזכיר הקיבוץ החרדי עיר אובות - מיסיונר


מאת: נוח זבולוני סופר "דבר"
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 14) - 08/07/1983 (יום ששי)
שמחה פרלמוטר, מזכיר הקיבוץ החרדי עיר-אובות בערבה, שבו אורח החיים מתנהל ברוח נטורי קרתא, אינו אלא מיסיונר המתחזה כיהודי חרדי - קבע בית-דין צדק של העדה החרדית בירושלים.

הקיבוץ עיר-אובות בנגב, כשבעה ק"מ דרומית לקיבוץ עין-יהב, נוסד בשנת 1967. חברי הקיבוץ נראים כמו תושבי מאה שערים, לובשים בגדים שחורים ארוכים, מגדלים פאות וזקנים. הנשים לובשות גרביים שחורים ועבים, הילדים לומדים ב "חדר" ושפת ההוראה היא אידיש. הטלוויזיה - "התועבה והטמאה" - "היא בל ייראה ובל יימצא בקיבוץ". המזון שאוכלים חברי הקיבוץ הוא אך ורק בהכשר של בית-דין של העדה החרדית, או של הרב יעקב לנדאו מבני-ברק. הם אינם מכירים במדינת ישראל, לא משתתפים בבחירות לכנסת, את מפקד האוכלוסין החרימו, לא משרתים בצה"ל ואת החגים הלאומיים אינם חוגגים.

בראש הקיבוץ עומד שמחה פרלמוטר, בוגר מדעי המדינה ומשפטים בבוסטון. עלה לישראל עם שתי נשים, אחת יהודיה והשניה נוצריה, ומכל אחת יש לו ארבעה ילדים. לבושו כמנהג אנשי מאה שערים - חובש כובע שחור, לובש קפוטה שחורה וארוכה, מגדל זקן ופאות. הקיבוץ כולו סר למרותה של העדה החרדית בירושלים והאדמו"ר מסטמאר "התולדות אהרן" בירושלים. חברי הקיבוץ רובם הם בעלי-תשובה מאמריקה או גרים, הגרעין של הקיבוץ הוקם בשנת 1966 במיאמי בארה"ב. היה זה קומץ של אנשים שהאמינו גם בישו, אולם רובם התפזרו ורק יחידים נשארו. בראש הקיבוץ, עומד, כאמור, שמחה פרלמוטר. הם חיים בתנאים יהודיים, המוסדות ההתיישבותיים מתנכרים להם והם כנראה גם אינם רוצים להיעזר על-ידי המוסדות הציוניים האלה. בשעתו עזר להם אלוף במילואים ישעיהו גביש, שהיה אלוף פיקוד הדרום.

לקיבוץ, שמתגאה בכך שאינו מכיר במדינה ורק סר למרותם של נטורי קרתא והעדה החרדית שעל פיהם יישק דבר, התברר כי בראשו עומד מיסיונר המתחזה כחרדי על-מנת לצוד נפשות למען הנצרות. הודות "לפעילים יד לאחים" בירושלים, שנעזרו על-ידי מומחה לענייני מיסיון התברר, כי ספרו של שמחה פרלמוטר "אוהלי שם" מלא תעמולה לנצרות ולישו.

לאור כל זה פירסם בית-הדין של העדה החרדית בישיבתו מיום כ"ה בתמוז את האזהרה החמורה ובה נאמר:
לאחר שגבינו עדויות מהימנות מעניין הישוב הנקרא קיבוץ "עיר אובות" בנגב ובענין העומד בראש ישוב זה שמחה פרלמוטר, מפי עסקנים מסורים בשטח ההצלה מהמיסיון, הננו לגלות דעתנו, כי המקום הוא בגדר סכנה איומה לכל יהודי באשר הוא, כי הנ"ל איש מסוכן עד מאוד אשר באיצטלא חרדית רוצה להשפיע על יהודים להאמין באותו האיש ר"ל. אשר על כן אנו מזהירים את כל אחד ואחד מבני ישראל כי לא תדרוך כף רגלו במקום ההוא ולא יהיה במחיצתו של איש זה כלל וכלל, כי כרוך הדבר בסכנה איומה וממשית וגם מר עמי כץ, מזכיר החוץ של הקיבוץ, קיבל עליו בפנינו לעזוב את המקום.
בציפיה לרחמי שמים המרובים, בית-דין הצדק של העדה החרדית.

מזכיר החוץ עמי כץ, יליד ת"א, בן 26, נשוי ואב לארבעה ילדים, אביו ד"ר אמיל כץ ז"ל היה מנהל מחלקה בבית-חולים "הדסה" בירושלים. עמי כץ היה בעל השקפות שמאלניות לפני שהצטרף לעדה החרדית, ולאחר פסק-הדין, כאמור, הוא עומד לעזוב את הקיבוץ.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: עיר אובות
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות