לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הצעה: "להפריד" את החרדים מן הכנסת


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עכשיו (עמוד 11) - 20/08/1992 (יום חמישי)
הצעה מרחיקת לכת, שנועדה להשכין שלום בקהילה החרדית, ולאחות את הקרעים שנוצרו בין פלגיה השונים, בעיקר על רקע הבחירות האחרונות לכנסת - הועלתה לאחרונה בחצר הרבי מבעלז, הרב יששכר דב רוקח.

על פי ההצעה, יחדלו החרדים להבא מלרוץ לכנסת ולרשויות המקומיות ברשימות עצמאיות, וינסו להגיע להסדר עם ראשי הרשימות החילוניות, תמורת הבטחת האינטרסים שלהן.

האדמו"ר מבעל"ז, שאינו מעורב במחלוקת, אמנם גורס שיש ללכת לבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות – וזאת בניגוד לחרדים הקיצוניים, "העדה החרדית" ו "נטורי-קרתא", המחרימים כידוע, את המדינה ומוסדותיה – אלא שלדעתו יש לשנות כיוון ולחולל "מהפך" פוליטי.

בטאון חסידי בעלז, "המחנה החרדי", שופרו של הרבי, מונה בגליונו האחרון את רשימת המחלוקות הארוכה, שהתעוררו ביהדות החרדית מאז קום המדינה. כולן, כך מסתבר, נגרמו על רקע הבחירות לכנסת. כזו היתה המחלוקת ההיסטורית בין אגו"י לפי פא"י (פועלי אגודת ישראל), וזו שבאגודת ישראל גופא, וכאלה היו המחלוקות שנסבו על עניני רוטציה, והחמורה מכולן: המחלוקת שנסתיימה בפילוג באגו"י, לפני ארבע שנים, והובילה להקמת המפלגה המתחרה "דגל התורה".

לפיכך, איפוא, יש למנוע את הריצה לכנסת. "בכך נסלק מפגע אנטי חינוכי מתוכנו", כותב הרבי.

כסא בכנסת או בממשלה, ממשיך ומלין הרבי מבעלז, הוא לא רק משאת נפשם של חילונים, אלא גם של יהודים חרדים למיניהם. כל כך, שעה שהיהודי החרדי צריך לשאוף לגדול בתורה, להתעצם ביראת שמים, בעבודת הבורא, ובמעשים טובים. "יש להתרחק משאיפת כסאות או כספים ייחודיים, המרבים שנאת חנם, רכילות, לשון הרע, והסתה נגד היהדות החרדית ובני הישיבות", הוא מטיף.

על פי הטקטיקה שמציע בעל ההצעה, יציעו ראשי היהדות החרדית את כוחם הפוליטי, כלומר, הכוח האלקטורלי שבידיהם, הן לכנסת ולרשויות המקומיות, לאותה מפלגה חילונית גדולה, אשר תתן להם את התמורה הגדולה ביותר לתרומתם האלקטוראלית.

במקביל יכריזו החרדים קבל עם כי אינם יוצאים עוד ברשימות עצמאיות משלהם, והם מוכנים להמליץ בפני בוחריהם באיזו מן המפלגות החילוניות לבחור. אין ספק, מאמין הרבי מבעלז, שכל מפלגה גדולה תקפוץ על "המציאה", שכן תמורת מחיר לא גדול מדי (המשך המדיניות הקיימת בנושא גיוס בני הישיבות; המנעות מגיוס בנות לצה"ל ולשרות לאומי; הבטחת הזכויות של החינוך העצמאי, וכיו"ב) תוכל לתפוס את השלטון במדינה.

גם אם תתקבל הצעתו של הרבי מבעלז, עדיין יהיה, מן הסתם, צורך למצוא דרך לסלק את החשדות ההדדיים הכרוכים בה: חשדם של המפלגות החילוניות, כי לא כל החרדים יצביעו ביום פקודה כפי שיורו להם מנהיגיהם (בעיקר אם תהא זו מפלגת העבודה), וחשדם של החרדים, כי לאחר שתהנה המפלגה הזוכה מקולותיהם, תחזור בה מהבטחותיה להם.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עכשיו 1992

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב גשר החיים 12, ירושלים (מערכת "המחנה החרדי" בשנות ה-80) | רחוב דובר שלום 16, ירושלים (בית מדרש בעלז ומגורי האדמו"ר מבעלז)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות