לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אורי דן ומלחמתו ביריבי שרון


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עכשיו (עמוד 11) - 26/11/1992 (יום חמישי)
אורי דן, מי שפרש בזמנו מ "מעריב" מסיבות הידועות לציבור, והפך "קול אדוניו " של אריק שרון, מתחשבן עם ח"כ בני בגין, תוקף את יריביו הבכירים של שרון, ולועג ל "ג'ובניקים" בליכוד.

וכל זה, על דפי בשבועון היורדים "ישראל שלנו", היוצא לאור בניו-יורק. שם, לעיני יהודי התפוצות (והגויים המתעניינים), תחת הכותרת הרעשנית: "התדמיות המנופחות של הליכוד", הוא מכסח ו "מגלח" את מחלפות ראשם של "השמשונים" בליכוד.

ראשית, נטפל אורי דן לבנימין בגין, "דמות פופולארית בקרב תומכי הליכוד עד סמוך לבחירות האחרונות, שבהם הפיל עצמו הליכוד מן השלטון".

עד כדי כך היה בגין ג'וניור פופולארי – טוען דן – "שהיו שהכתירו אותו כיורשו של שמיר, ואותם נסיכים מתיימרים, כמו דן מרידור (מי זה? איפה הוא?) הסתתרו מאחורי גבו, כאילו דרכו יגיעו לשלטון".

מה קרה לו, איפוא? שואל החבר של שרון – כיצד חלפה תהילת עולם? פשוט מאוד, הוא משיב: בעולם של תדמיות, להבדיל מדמויות של אמת, כל דקירה קטנה בבלון המנופח של התדמית, מוציאה ממנו את האוויר במהירות. לזאב בגין, יורה דן, לא היתה דמות אלא רק תדמית בזכות אביו. הוא אכן היה פופולארי, רק דיבר ודיבר, עד שדיבר יותר מדי, ומאז ירדה וצללה תדמיתו לתהום. כיוון שבמישור הלאומי לא עשה דבר מעשי, הוא נראה "נקי", עד שתקע לעצמו את הסיכה.

מבני בגין עובר דן לטפל בדמויות נחשבות אחרות, כמו ביבי נתניהו, מישה ארנס, דוד לוי, רוני מילוא ואהוד אולמרט. רק דמות אחת נעדרת מכתב האשמה: אדוניו של התובע, אריאל שרון.

על ביבי נתניהו, הכוכב העולה, שבאמצעותו מקווה הליכוד לחזור לשלטון, כותב אורי דן:
" ... בלון דומה התנפח בחודשים אלה: ביבי נתניהו. גם הוא לא עשה רבות, אלא תמיד דיבר ודיבר יפה, במישור הלאומי. הוא צמח על ברכי משה ארנס, שנמלט לבסוף מן הקרב, וקצת על ברכי יצחק שמיר. ביבי דיבר בצורה יפה ומשכנעת באו"מ, ואחר כך על רקע ועידת מדריד, והוא ללא ספק הסברתי כשהוא מסביר מה עשו ומה החליטו אחרים. לכן גם הוא כולו, בינתיים, תדמית נחמדה, ולכן הוא נמצא בסכנה דומה לזאת שכבר באה על זאב בגין. סיכה אחת, וגם הבלון של ביבי יתפוצץ, כמו שהתפוצצו כבר גם ב "עבודה" הבלונים של חיים רמון, שולמית אלוני ואחרים, שתורם יבוא. כי הם בנויים על תדמיות, ואין להם דמויות".

מן האריות עובר דן וסוגר חשבון עם כל "הג'ובניקים" שבליכוד, החל מהשרים וכלה בחברי המרכז, שאיבדו, משנכשלו בבחירות, את המשרות והג'ובים הטובים.

מנקודת מבט לטווח קצר, אומר דן באירוניה, צדק ביבי נתניהו. על רקע החלל שנוצר, כשאלפי ליכודניקים איבדו את הג'ובים שלהם, והחלו בחיפושים אחר תרופת פלא שתקצר את ישיבתם באופוזיציה, ביבי נראה פופולארי ביותר. שוב מישהו "נקי", משום שלא עשה בעצמו משהו משלו, במישור הלאומי. לכן יש הנתלים בו כטובעים הנאחזים בקש, וכמי שהולכים במדבר ורואים מיקסם שווא, אואזיס מתקרב.

כל זה מביא את אורי דן למסקנות קשות. הוא חוזה שחורות לליכוד, אפילו יעמוד ביבי בראשו. מדוע? "נניח שיזכה (ביבי) במרוץ של שיקום הליכוד, ו/או על מועמדות הנהגת התנועה, אז מה? ביבי מסוגל לא לזה ולא לזה. בגין וחבריו, ודוד לוי וחבריו, ידאגו גם הם להסביר זאת לחברים. חבל, כי הוא דווקא נחמד הביבי הזה, ולפחות בצעירותו, בצבא, הוא לחם, בניגוד לרוני מילוא ואהוד אולמרט".

בליכוד, מיותר לציין, לא אהבו את ההתקפה של דן על ראשי הליכוד, מה גם שנעשתה לעיניהם המשתאות של יהודי התפוצות. ההתקפה הזאת, טוענים בליכוד, הביא נזק כספי ומוראלי, לליכוד, ומבחינת ישראל היא חמורה במיוחד על רקע חילופי השלטון בארה"ב.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עכשיו 1992

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 993 E 17 st., Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מערכת "ישראל שלנו") | ישראל
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות