לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

גלגוליו של "הרב" דניאל ציון

פעיל ב "מזרחי" - "דינוביסט" - רב אדום - מטיף לנצרות


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 3) - 18/10/1960 (יום שלישי)
"הרב" דניאל ציון מי ששימש זמן מה כרבה הראשי של סופיה ובולגריה, ובעלותו ארצה התנצר, הופיע שוב מעל דפי העתונות ודווקא בבטאון של המפלגה הלאומית-דתית "הצופה". בעיתון זה הופיע מכתב למערכת המנסה לטהר את שמו וכבודו של "הרב" ציון מן האשמות הכבדות שהוא התנצר.

פנינו לאחד מראשי היהדות הבולגרית המכיר את מר דניאל ציון מקרוב ומפיו נודעו לנו פרטים על חייו ופעולותיו בבולגריה. דניאל ציון נולד בסלוניקי, לאביו שהיה "חכם" בעיר ז. בצעירותו בא מר דניאל ציון לסופיה (בולגריה) בתור שוחט וחזן. יהדות בולגריה הייתה באותו הזמן מתבוללת כמעט כולה, לא היו בה קהילות חרדיות, כרבה הראשי של בולגריה שימש אז הד"ר אהרנפרייז, בבתי הכנסת של בולגריה "התפללו" בלווית עוגב ומקהלת נשים ... מארץ ישראל נשלחו באותו הזמן שליחים כדי להקים תנועה ציונית דתית כדוגמת "המזרחי".

בשנות 1933-34 קמה בסופיה תנועת המזרחי ו "השומר הדתי", דניאל ציון ששימש אז בסופיה כחזן ושוחט, התקרב לתנועת המזרחי והשתתף בישיבותיה ובאספותיה, כן ניסה להשתתף בישיבת בין הדין הרבני המקומי כדיין. אך הורחק ממנו מסיבות שונות והסיבה העיקרית הייתה כפי שנמסר לנו:

ציון וכת ה "דינוביסטים"

באותו זמן קמה בבולגריה תנועה חדשה בין הנוצרים בשם "דינוביסטים" בראשה עמד אחד בשם דינוב. הכנסיה הנוצרית רדפה את התנועה הזו עד חרמה, כי חשדה בה שחבריה מתפללים ומשתחווים לשמש. בעת זריחת השמש היו מופיעים ה"דינוביסטים", גברים ונשים, בבגדים לא כל כך צנועים על הר-ויטושה שע"י סופיה ועושים שם התעמלות בוקר ... שנקראת בפיהם: "התעמלות קדושה". הכנסיה הנוצרית האשימה אותם כי בעת התעמלות זו הם עוסקים בעיקר בפריצות. כן האשימו אותם בגרימת מות לאזרחי המדינה, כי אנשי כת זו לא שאלו ברופאים, אלא אך ורק במנהיגם "הרוחני" דינוב שהכריז על עצמו כעל "בעל מופת" ... בין הבאים לחזות בהתעמלות קדושה זו של הדינוביסטים היה גם מיועדנו דניאל ציון ואנשים ריננו עליו שהוא גם חבר בכת זו. ופעם אמר לידידנו: "כי הוא נוכח לדעת שבהתעמלות זו יש יותר יראת שמים מאשר בבית הכנסת שלו" ... בתקופה זו התחיל להופיע בהשפעת ידידו של דניאל ציון עתון בשם סוטלינד (אור). העיתון שימש כאחד התומכים הנלהבים בכת ה "דינוביסטים", על שער העתון התנוססה דמות השמש סמל הדינוביסטים.

בעיתון זה פורסם מאמר, בו נאמר בין היתר: כל הדתות המונותאיסטיות הן שוות ודומות כמו חדרים בבית. ההבדל הוא רק בריהוט ... מסיבה זו הורחק דניאל ציון מן המזרחי ומבית הדין הרבני במקום.

"הרב האדום"

כשבולגריה הפכה למדינה קומוניסטית העלו את דניאל ציון לרבה הראשי של סופיה ובולגריה, ונקרא בפי כולם "הרב" האדום ... בעלותו ארצה התיישב ציון ביפו ועולי בולגריה במקום הכריזו עליו כעל רבה הראשי של יפו. הרבנים הרצוג ז"ל ואונטרמן יבל"א פנו אל ד"ר צבי הרכבי שהכיר את דניאל ציון עוד מסופיה, וביקשו ממנו פרטים עליו. הד"ר צבי הרכבי נסע ליפו וערך חקירה מקיפה ויסודית אצל עולי בולגריה וכן נפגש עם דניאל ציון ושוחח איתו על כל הבעיות שהועלו ע"י הרבנים והציע לו לבקר בירושלים אצל הרבנים הראשיים הרצוג ועוזיאל ז"ל. דניאל ציון הבטיח להרכבי לעשות את זה אך לא קיים את הבטחתו והתחמק מפגישה, עם הרבנים הראשיים.

כן נודע להרכבי כי בהיות ציון באניה לישראל כבר הטיף לנצרות. ציון התחיל לדרוש בבתי הכנסת של יפו דרשות של דופי, והכריז על ישו כמשיח ובאותו זמן גם ביקש מן הרבנות הראשית שתכיר בו כרבה הראשי של יפו וכן תתן לו רשיון לסדר חופה וקידושין וגיטין ... אחרי שנודעו פעולותיו ודרשותיו ברבים, גורש דניאל ציון מכל בתי הכנסת של יפו והוא נאלץ לקיים את דרשותיו תחת כיפת השמים. הרבנים אונטרמן וטולידאנו הכריזו עליו כעל מסיח ומדיח ושהקהל ידע ויתרחק ממנו.

כן השתתף דניאל ציון בכנס המיסיונרים והיהודים "המשיחים" שקויים בירושלים בימק"א. באותו כנס עבר לפני התיבה בערב שבת ושר את תפילת לכה דודי ... (בגילוי ראש), ואחרי התפילה הסביר ל "מתפללים" כי הכוונה היא לדוד "ישו" ... כמו כן השתתף ב "קול ישראל" בשעה "הנוצרית" ... אח"כ עבר לגור בנוטר-דם ולקח לו לאשה ספק נוצריה וספק משומדת, ברח ממנה והשאיר לה פיסת נייר ועליו כתב: הרי את מגורשת ...

בית בודד בבת-ים

בסוף קנה בית בודד בבת-ים והקים בית כנסת במקום ומשם שוב התחיל להטיף ברוח הנצרות, עד שנודע לתושבי המקום ובראשם ר' ישראל רבינוביץ-תאומים, חתנו של הרב קוק ז"ל ממייסדי בת-ים ואחרי פעולה ציבורית וכתבה נמרצת הופסקה השפעתו המזיקה של דניאל ציון.

וכעת הופיע בעיתונה של המזרחי "הצופה" מכתב למערכת, המתכוון לרהביליטיזציה של הרב דניאל ציון.



צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1960

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: ul ekzarh yosif 16, סופיה, בולגריה (בית הכנסת המרכזי) | גבעת עלייה יפו תל אביב (דניאל ציון התגורר בתקופה זו בשכונת גבעת עלייה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות