לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הנאצי ד"ר פול - למד באוניברסיטה העברית בירושלים


מאת: ז. נוח סופר "חרות" בירושלים
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 3) - 23/12/1960 (יום ששי)
הנאצי ד"ר פול, מי שהיה אחראי להשמדת וגזילת אוצרותיה הרוחניים של יהדות וילנה ע"י הגרמנים - היה תלמיד האוניברסיטה העברית בירושלים. עם העברת חלק מספריית שטראשון שניצלה מניו-יורק לירושלים ע"י ד"ר צבי הרכבי (טקס פתיחת התערוכה של אוסף שרידי ספריה זו יתקיים במוצאי שבת בספריה התורנית שעל יד היכל שלמה) נודע, כי הנאצי ד"ר פול, המומחה לעניני יהדות, בא בשנת 1941 לוילנה והיה באופן ישיר אחראי לשוד ולגזל שנעשה על ידי הגרמנים באוצרות היהדות בעיר ובפרט בספרית שטראשון המפורסמת, שהכילה בין השאר כתבי יד עתיקים ויקרי ערך וכן דברי אמנות שונים.

מסתבר, שה "שטרימר" הנאצי, הידוע לשמצה, פירסם תחת הכותרת "כוכב חדש דרך בשמי חקר היהדות", רשימה בשנת 1941, שבו הרים על נס את בקיאותו "היהודים" של ד"ר פול. ד"ר פול פירסם באותו גליון של ה "שטרימר" מאמר בשם: Judenforschung Ohne Juden ("חקר יהדות על ידי לא יהודים"). באותו מקום צויין, כי ד"ר פול רכש לו את ידיעותיו על היהודים והיהדות "ממקור ראשון", היינו: באוניברסיטה העברית בירושלים.

בספר על התרבות העברית במזרח אירופה ערב השואה ובשואה, שיצא בעריכתו של הפרופ' צבי שרפשטיין, בפרק על ספריית שטראשון כותבת הגב' ברגר כי ד"ר פול היה בוילנה בזמן השואה וכי הוא העביר את אוצרותיה הספרותיים והאמנותיים למכון ביהדות בפרנקפורט שנוסד ע"י הצורר אלפרד רוזנברג ימש"וז, ובין היתר היא מדגישה כי ד"ר פול היה תלמיד האוניברסיטה העברית בירושלים, גם מר קצרגינסקי מוילנה שנפטר בארגנטינה מאשר כי פול הוא הוא שעשק וחמס את אוצרות יהדות וילנה וכך הוא מזכיר כי היה תלמיד האוניברסיטה בירושלים.

במסמכים שנמצאו ישנו דו"ח שנכתב ע"י ד"ר פול ובו מאשר כי העביר מוילנה (קרי ספריית שטראשון) חמישים אלף ספר למכון של רוזנברג בפרנקפורט שנקרא "חקר היהודים ע"י לא יהודים".

חושבים כי ד"ר פול למד בירושלים בשנים 1933-4 תחת שם בדוי והשתלם באופן מיוחד במדעי היהדות, גם חיבר ספר על מהות היהדות והיהודים. הגירסא היא, כי הוא עודנו בחיים ומסתתר אי-שם באיזו מדינה תחת שם בדוי כיתר הנאצים הגרמנים.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1960

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Zydu Street 1-2, וילנה, ליטא (ספריית שטארשון - רחוב היהודים - ליד בית הכנסת הגדול) | האוניברסיטה העברית הר הצופים, ירושלים (הקמפוס בשנות ה-30)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות