לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ספר הנייר


מאת: הרב נח זבולוני
פורסם: חרות | ספרות ואמנות - חרות (עמוד 5) - 23/12/1960 (יום ששי)
מלאכה וחכמה ביחד עשה הרב ג. אפפעל בהוציאו לאור את ספר הנייר שהיה גנוז בכ"י [כנראה כנסת ישראל - א.ז.] כשש מאות שנה ושמחברו נשאר אלמוני עד היום הזה. החלק הראשון של הספר עוסק בהלכות קידוש והבדלה, שבת ומועדים, אבלות, תענית, ערלה, כלאיים, וחלה, טומאה, דוכן, שחיטה וטרפה, מאכלות אסורים ויין נסך. החלק השני של ספר הנייר העומד להופיע בקרוב מתחיל בנטילת ידים.

לספר מצורפים הערות והארות של הרב ג. אפפעל המאירות את עין הקורא והלומד וכן מראה מקומות מהם שאב המחבר את ההלכות. ספר הנייר הוא קובץ הלכות שמחברו מגדולי יהדות צרפת, שחי בסוף המאה השלוש עשרה, כמה עשרות שנים לפני בעל הטורים הוא הרב יעקב בר' אשר וכמאתיים וחמישים שנה לפני ר' יוסף קארו בעל ה "שולחן ערוך".

ההלכות שבספר הן בחקר דינים ומנהגים והוראות לפיהן חייב יהודי לנהוג בימי חול ובשבתות וחגים, מחבר הספר בונה את ההלכות, מסתמך בעיקר על גדולי חכמי ספרד הראשונים כמו ר' יצחק אלפסי הוא האלפס והרמב"ם ומחכמי אשכנז וצרפת בעיקר על הסמ"ג הוא ר' משה בר' יעקב מקוצי. גם יתר חכמי צרפת ואשכנז הוא מביא בספרו כגון רש"י ורבותיו וכן את בעלי התוספות הראשונים כגון רבנו-תם הרי' הזקן ורבי שמעון משאנץ, אך המקור הראשי והראשון לספרו הוא ר' ברוך חיים בר' מנחם שחבורו היה נר לרגליו והעיקרי, וכפי שמשערים היה המחבר אחד מתלמידיו הוותיקים.

מטרת הספר היא כדי להדריך את "היהודי הפשוט" שאין לו זמן ומנוחת הנפש לחפש ולהעמיק בעמקא דדינא ... ובכדי להביא לאותו היהודי דבר מופשט ולא מעורפל לאורח החיים שלו חיבר המחבר האלמוני את ספר זה.

המחבר מביא מנהגים שונים של ספרדים ואשכנזים שעליהם הוא מסתמך וכן מנהגים שיסודם בקבלה וכולל גם אותם בספרו כפסקי הלכה ודין. על שם הספר קיימת מחלוקת, נמצאים חמישה כתבי-יד של הספר שהיו מופצים בעיקר בקהילות צרפת ומשערים כי לרגל הגירושים של יהודי צרפת באותה התקופה נעלם גם שם המחבר של הספר. סבורים, כי הספר שנכתב על נייר והועתק לכמה העתקים בצרפת על כן קראו לו לספר ספר הפאפייר (בצרפתית - נייר), וזהו מקור השם. ההגהות שבתוכו מכילות הערות וביאורים ולא כולן נכתבו ע"י המחבר בעצמו.

בזמנו של המחבר שאפילו "הפשוטים שבעם" היו ממלאים את כרסם בש"ס ופוסקים, שימש הספר הזה כמקור ומדריך בהליכותיו היום-יומיות של יהודי המדקדק בתרי"ג המצוות. אך ואולם בדור זה, נועד גם ספר זה אך ורק לתלמידי חכמים הממיתים את עצמם באהלו של תורה. ונוסף על ספר חשוב של "ראשון" כיתר ספרי הראשונים.

* ספר הנייר כולל פסקי דינים והלכות מגאונים קדמונים ומרבותינו בעלי התוספות יוצא לאור בפעם הראשונה עם מבוא והערות מאת הרב גרשון אפפעל בהוצאת המכון למחקר "סורא" ירושלים וישיבה-אוניברסיטה ניו-יורק תשכ"א.



צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות ספרות ואמנות - חרות 1960

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 500 W 185th St, ניו יורק, ארצות הברית (ישיבה יוניברסיטי) | רחוב יפו 33, ירושלים (סורא מכון למחקר ולהוצאת ספרים)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות