לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מדוע בוטלה האזכרה ליהדות רוסיה

[ליום י' בטבת]


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 2) - 29/12/1960 (יום חמישי)
במלאות עשרים שנה להתחלת טבח שני מיליון מיהודי רוסיה ע"י הגרמנים ושותפיהם האוקראינים, הפולנים והלטים, שהם שליש מששת המליונים שהושמדו, עמדה "נציגות יהדות רוסיה" בישראל לקיים בי' בטבת אסיפת אזכרה ויום התייחדות עם זכרם של הקדושים, ב "היכל שלמה" אשר בירושלים.

אופי האזכרה, הוחלט, ישא צביון דתי ואנטי-גרמני, וגם שמות המדברים בה נקבעו כמו: הרב י. ש. זוין, יו"ר הנהלת הסוכנות בירושלים זלמן שזר, יו"ר הנהלת "יד ושם" הד"ר אריה קובובי, הד"ר צבי הרכבי ומר בנימין ווסט. דובר - ועל כך הוחלפו דעות שונות - להזמין גם את ב"כ השגרירות הסובייטית בישראל לאזכרה זו.

רוסיה הסובייטית משכיחה בכוונה תחילה את זהותם של מיליוני היהודים שהושמדו ע"י הגרמנים ועוזריהם בשטח שלה, וכוללת אותם בתור אזרחים רוסיים. ידוע כי יהודי רוסיה לא הובאו לכבשנים או תאי הגאזים כיתר אחיהם בפולין או בארצות אחרות, אלא הושמדו ע"י הגרמנים ביריות ורציחות סיטוניות, כדוגמת "באבי יאר" שע"י קיוב, ששם נקברו בקבר אחים גדול כ-100 אלף יהודים וטרם הוקמה מצבה או גלעד לזכרם. אותו הדבר בדנפרופטרובסק (יקטרינוסלב), שגם שם נקברו רבבות מאחינו ולא הוקמה שם מצבה או אנדרטה או ציון כלשהו לזכרם.

"נציגות יהדות רוסיה" בישראל התכנסה לפני כמה שבועות ודנה בדבר והוחלט לקבוע את יום עשרה בטבת השנה, כיום התייחדות עם יהודי רוסיה, ובפגישה זו בא גם לידי ביטוי היחס המחפיר של ממשלת רוסיה הסובייטית, שלא מאפשרת לקיים במקום טקס דתי וביקור על קבר אחים, כנהוג בישראל, ועל כך צריכים היו גם ראשי המדברים ביום ההתייחדות להתריע.

משום מה בוטלה כל התכנית ואת זכר יהודי רוסיה אין מי שיעלה גם השנה.
ישנן על כך כמה גירסאות; אחת, כמה מנציגי יהדות רוסיה שהחליטו על אזכרה זו "נבהלו" ו "נפגעו" מן האופי הדתי שיהיה לאזכרה זו ובפרט ב "היכל שלמה" ה "קלריקלי". ונוסף עוד ניתן רמז דק .... ממשרד ממשלתי מסויים, לא לקיים את האזכרה משתי סיבות, הנוגדות אחת את השניה:
א. כי יזמינו אליה את ב"כ השגרירות הסובייטית, ומאידך גיסא הפחד שמא ח"ו מישהו מהדוברים ירגיז בדיבורו את האדון חרושצ'וב או את המשטר הסובייטי בכללו, אחרי הקורס החדש שחל בו, בהעלימו עין, ונתן לפרסם בעתון רשמי ממשלתי על "עלילת דם" בין יהודים, וכן הכיוון האנטי-ישראלי השורר במדינה. ועיקר העיקרים ....

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1960

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: שדרות רוטשילד 46, תל אביב (שגרירות ברית המועצות בישראל (בשנים 1948-1967)) | רחוב המלך ג’ורג’ 58, ירושלים (היכל שלמה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות