לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

על מה נסערת היהדות האמריקנית

הרב קפץ מבמת בית הכנסת ישר לבמת בידור של מועדון לילה ...


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 2) - 15/01/1962 (יום שני)
מאורע פיקנטי העסיק לאחרונה את העתונות האמריקנית, הן היהודית והכללית; "קפיצתו" של "רב" אמריקאי מבימת בית הכנסת ישר לבימת הבידור של מועדון לילה מפורסם בניו-יורק שבו נהפך הרב ממטיף ורועה רוחני לבדרן ושחקן.

בשבועות האחרונים מלאו העתונים האמריקאיים את טוריהם בסיפור מרתק שנקרא כספור בלשי על אותו רב, אחד מן המתקדמים שבהם, שכיהן הרבה שנים כמנהיג רוחני ומטיף בבית הכנסת שלו, ולפתע ביום בהיר אחד זנח את במתו הרמה והמכובדת וירד למרתף חצי אפל של מועדון לילה שבו מתחילים "החיים" רק בחצות הלילה, לשמש כמשעשע את הלקוחות, כלומר האורחים הבאים אליו, כבדרן ושחקן. וכפי שמוסרים הצליח הרב בבדיחותיו החריפות והשנונות ועתיד מזהיר צפוי לו במקצוע החדש כשחקן ובדחן ...

"אומץ לב ראוי לשבח"

אפילו ה "ניו יורק טיימס" הקדיש כמה מטוריו ל"רב" זה והרבה לספר על העבר שלו, על פעולותיו ועל עדתו שבה שימש כרב, וה "טיימס" רואה בהחלפת המקצוע של הרב אומץ לב הראוי לשבח על שעזב את בימת בית-הכנסת וירד לבמת המרתף האפל של מועדון לילה שבו משחקים ומשתכרים, כי במקום להטיף, להוכיח ולייסר את צאן עדתו, נוח לרב זה נראה להכניס בלב הנוכחים של המועדון שמחה וששון וכן לגרש את העצבות ...

לעומת זה נסערה היהדות והעתונות היהודית הדתית ממאורע זה ובפרט שהעתונות הכללית נטפלו לו והקדישה לרב-הבדרן גם מאמרים ראשיים. היהדות הדתית זועקת: היתכן? רב ההוגה בתורת ה' יומם ולילה יעבור בין לילה בשקט נפשי שכזה מעולם הקדושה לעולם הטומאה רח"ל ... וע"י קפיצה אחת מבימת בית-הכנסת לבימת הבעל רח"ל ... ?

בטאון היהדות האורתודוכסית בא לידי מסקנה כי דבר כזה לא היה קורה אצל רבנים שתורתם אומנותם ושהתחנכו על ברכי היהדות הדתית האמיתית שיסודה היא תורה ויראת ה'. אלא שאצל "הרבנים" הפכה כהונת הרבנות רק אמצעי חמרני "זשאב" בלע"ז, רק אצל "רבנים" מסוג זה תיתכן קפיצה אקרובטית כזו מן הבימה אל גיא החזיונות ...

כן דורש בטאון היהדות הדתית להקפיד יותר על בחירת רבנים כי המקרה הוכיח כמאה עדים, שהיה כאן מקח טעות. אכן, המדובר אינו ברב שנהפך לקומיקאי, אלא בקומיקאי שהצליח להתחפש לזמן מה כרב - ואחרי שנהפך לבדרן גילה את פרצופו האמיתי.

"הרב" הבדרן שותק לע"ע ואינו משתתף בפולמוס שמתנהל בעתונות האמריקאית עליו כי פיו מלא בדיחות חריפות ושנונות ...

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1962

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: The New York Times Building 620 Eighth Avenue, ניו יורק, ארצות הברית (בניין הניו-יורק טיימס)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות