לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אגודת ישראל הזמינה ראש עיר גרמני לישראל

תבעו פיצויים מהגרמנים "על חורבן היהדות החרדית"


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד אחורי (עמוד 4) - 30/07/1962 (יום שני)
פרשה של "פיצויים פרטיים" ע"י אגודת ישראל העולמית מעיריית פרנקפורט על נהר מיין, בגרמניה, נתגלתה בימים אלה, ותך כדי כך התגלה כי אגודת ישראל הזמינה את ראש עירית פרנקפורט להשתתף בעצרת יובל החגיגית שהיא עומדת לערוך בירושלים במלאות 50 שנה ליסוד אגודת ישראל העולמית.

משלחת של אגודת ישראל ביקרה לאחרונה אצל ראש עיריית פרקנפורט והזמינה אותו להיות נוכח בעצרת שתיערך בירושלים השנה, לרגל יובל יסוד אגודת ישראל, חברי המשלחת הטעימו כי פרנקפורט היא עריסתה של היהדות החרדית ומקור צמיחתה של אגודת ישראל, במהלך השיחה הזכירו כי יש מקום לפצות את אגודת ישראל על חורבן של היהדות החרדית ונקבו סכום של חצי מיליון דולר שמהראוי שעיריית פרנקפורט תשלם לאגודת ישראל עבור מוסדותיה.

ביקורה של המשלחת נשמר בסודיות רבה, אולם הדבר נתגלה בחוגי אגודת ישראל בניו-יורק והתברר שהדבר נעשה שלא על דעת כל חלקי אגודת ישראל העולמית, והדבר עורר מורת רוח רבה.

יו"ר אגודת ישראל באמריקה הד"ר יצחק לוין שיגר מחאה חריפה ליו"ר הועד הפועל העולמי הרב יצחק מאיר לוין וכן הודיעו חברי הוועד הפועל של אגודת ישראל באירופה, כי יחרימו את עצרת היובל באם הגרמני ישתתף בה.

תגובת הסתדרות אגודת ישראל העולמית

כפי שהופיעה ביום 1/8/1962 במדור "הקוראים אל העורך"

קשרי "אגודת ישראל" עם עירית פרנקפורט
ב "חרות" מיום ב' נאמר כי אגודת ישראל הזמינה את ראש עירית פרנקפורט להשתתף בעצרת יובל החגיגית שהיא עומדת לערוך בירושלים במלאות 50 שנה ליסוד אגודת ישראל העולמית.

הרינו להודיעכם שכלל לא תוכנן על ידינו ולא הזמנו עצרת חגיגית בירושלים בהשתתפות נציגים מהעולם, וממילא אין כל יסוד לידיעתכם, כאילו הוזמן ראש עירית פרנקפורט לעצרת כזאת וכאילו נציגים של אגודת ישראל בעולם הודיעו על החרמת העצרת.

בכבוד רב,
ש. ז. מוזס
הסתדרות אגודת ישראל העולמית

הערת המלבה"ד

[המביא לבית הדפוס - קרי תשובתו של נח זבולוני]
תמוה מאוד הדבר, שמכחישי המכתב עוברים בשתיקה גמורה על ההאשמה השניה שהוטחה בדבר ה "כופתאות" ששליחיה של אגודת ישראל ביקשו מראש עיריית פרנקפורט.

הכחשה זו, יותר מכפי שהיא מכחישה, הריהי מאשרת.

תגובת חיים בר-נתן

כפי שהופיעה בתאריך 7/8/1962 במדור "הקוראים אל העורך"

עירית פרנקפורט ו "אגודת ישראל"
בקשר לכתבה שלכם מיום א' בענין הזמנת ראש עיריית פרנקפורט לכנוס של אגודת ישראל באפשרותי להוסיף לכם כמה פרטים מעניינים ביותר:

לפני חדשים מספר נסע פתאום המזכיר הכללי של "אגודת ישראל", אברהם הירש, לאירופה. הנסיעה תוארה ע"י חוגי "אגודת ישראל" כנסיעה תנועתית שגרתית. והנה סיבת הנסיעה: מר הירש נפגש בציריך עם ד"ר שלמה הרמן, מוותיקי המנהיגים של אג"י ואחד מהוגי הדעות של התנועה האגודאית העולמית. ד"ר הרמן, לשעבר איש פרנקפורט ועכשיו תושב ציריך, נוסע מדי חודש בחודשו לפרנקפורט, ומרצה שם על נושאים יהודיים.

מר הירש ומר הרמן פנו אל ראש עיריית פרנקפורט, הזמינו אותו לכנס העולמי ודרשו את הפצוי הכספי על הרס אג"י, כפי שאתם תארתם בעתונכם. כל המעשה הועלה בישיבת הועה"פ בפריז ושם היתה התפוצצות גדולה. ועל שום מה - מפני שהאגודאים האירופיים טענו שפניה כזאת בכלל לא ענין של ישראלים, כי הועה"פ האירופי היה צריך לפנות ולזכות את התנועה "במציאה" זו.

חיים בר-נתן

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד אחורי 1962
תגובתה של הסתדרות אגודת ישראל העולמית בתאריך 1/8/1962, ותגובת נח זבולוני.
תגובת הקורא חיים בר-נתן פורסמה בתאריך 7/8/1962 במדור "הקוראים אל העורך"

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | 42 Broadway, ניו יורק, ארצות הברית (אגודת ישראל של אמריקה) | Romerberg 23, פרנקפורט, גרמניה (משרדו של ראש עיריית פרנקפורט)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות