לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

יד ליהדות פולסיה


מאת: נ. ז.
פורסם: חרות | ספרות ואמנות - חרות (עמוד 6) - 07/09/1962 (יום ששי)
ספר זכרונות על יהדות פולסיה (לשעבר פולין), עומד בקרוב להופיע בארצות הברית.

מחבר הספר קלמן יצחק גוטמן יליד בריסק (1858) שנפטר בניו-יורק (1943), השאיר אחריו כתבי-יד ובהם זכרונותיו מלפני כמאה שנה על חיי היהודים ברוסיה הלבנה, אוקראינה.

המנוח, היה סוחר גדול וכשהבולשביקים החרימו את רכושו עזב את רוסיה בשנת 1920 ועבר לגור ביחד עם משפחתו לפריז, עם פרוץ מלחמת העולם וכיבושה של צרפת ע"י הגרמנים, ברח לארצות הברית ונשאר שם עד יום מותו.

זכרונותיו של קלמן יצחק גוטמן מגיעים עד ימי העבדות בפולין (פאנשציזנע בלע"ז), הוא מעלה בזכרונותיו את אשר שמע מפי הוריו וזקניו. המחבר שחי זמן רב בפינסק - קרלין מתאר בדרמטיות רבה את חיי הרבנים של החצר קרלין, שעתה נטושה מחלוקת רבה מי יוריש כסאו של הרבי מקרלין. באופן מיוחד מעלה המחבר את זכרונותיו על חיי הקנטוניסטים בצבא הרוסי ומתאר בהרחבה את המהפכה הרוסית והשפעתה על יהדות רוסיה.

כתב היד של קלמן יצחק גוטמן היה שמור אצל נכדו פרופ' לגיאוגרפיה בסורבונה בפריז, הד"ר זשאן גוטמן שמסר אותו ל "יווא" - בניו-יורק וכפי שמקווים יופיע בקרוב - גלעד ליהדות פולסיה, הי"ד.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות ספרות ואמנות - חרות 1962

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: פולין | 15 W. 16th St., ניו יורק, ארצות הברית (YIVO - Institute for Jewish Research - ייווא) | פינסק, בלארוס
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות