לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מאטל גרוביאן רוגז


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | ספרות ואמנות - חרות (עמוד 6) - 21/09/1962 (יום ששי)
ב "סוביטיש היימלאנד" האחרון שבו פירסם על היהדות היבסק [ * ] מויני שולמאן את גידופיו כלפי שמיא ... בצורת אינטרביו (ראיון) עם הריבוינעשלוילעם (רבונו של עולם ....) ובצירוף קריקטורה של ..... הריבוינעשלעולים. הופיע גם מאטל גרוביאן (שמו אומר עליו, גרוביאן ברוסית: גס רוח), מאמר השמצה על המשורר והסופר חיים גראדה (כאים גראדע), חניך הישיבות של שיטת לימוד המוסר, שהגיע בימים אלה מארצות הברית לביקור בישראל.
אפילו גורביאן זה מודה, בחינת גם בעל כרחו יענה .... כי חיים גראדה הוא "דער מוסרניק ... פאעט פון די אלטע ווילנער געסלעך ...".

גרוביאן וגראדה ידידים מימי נעוריהם כפי שמעיד גרוביאן בעצמו בשירו, שניהם ישנו יחד במיטת סבתו של חיים גראדה בוילנה הם היו אח"כ גם במוסקבה ... בשיר זה מאשים גרוביאן את גראדה כי תמיד היה גראדה עושה פליטה, מוילנה לטשקנט, מטשקנט למוסקבה, ממוסקבה לורשה ומורשה לניו-יורק ... כעת בוודאי היה מוסיף מניו-יורק לתל-אביב או ירושלים ... הכעס הגדול ביותר של גרוביאן על גראדה הוא בזה, שגראדה גילה את פרצופם של היבסקים הקומוניסטים היהודים שנרצחו (??) על ידי שמש העמים ... סטאלין. גראדה כתב עליהם "אז זייער הויט איז גיווען פון ..ען קאלירען, און מיטן טויט זיי האבן ..ן ניט געהאט וואס צו פארדירן." ( ... היה בן 7 צבעי הקשת ולא היה להם ... לאבד במותם).
גרוביאן מסיים את שיר ההשמצה שלו במלים אלה: "דו זיי איין ... קוירעס א קאלבוי, דער גרעסטער, נאר ...טייערע נעמען ניט פארשוועך, ניט לעס ..." היה אפיקורס (כלומר דת הקרמלין ...) כל בו הגדול ביותר, אבל אל תחלל את שמות הקדושים ואל תנאץ אותם - כוונתו לסופרים היבסקים שהלכו לעולמם לפי פקודת שמש העמים ... וזה הרגיז את מטאל גרוביאן.

לשיר השמצה זה מצורפת גם קריקטורה והיא: גראדה בצורת כלב לבוש פראק, ושמש הדולאר מעל ראשו מעוררת את זרימת הריר מפיו ... והצילינדר מחכה לדולר ...

הייתה תקופה שגם חיים גראדה חולה היה במקצת בקומוניזם, אלא נראה, שנתרפא ממנו בשעת שהותו במוסקבה לעת קרא את שיריו בבית הסופרים אשר ברחוב פוברסקיה ...

הערות:
* יבסק - המחלקה היהודית במפלגה הקומוניסטית שמטרתה הייתה דיכוי המורשת היהודית ברוסיה

בקשה מהקוראים: כפי ששמתם לב, המאמר חתוך בצד ימין, אם יש ברשותכם עותק בצורה טובה יותר, או שאתם חושבים שביכולתכם להשלים את המלים החסרות (בפרט אלו שבאידיש), אנא כתבו לנו באמצעות הטופס הבא.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות ספרות ואמנות - חרות 1962

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: מוסקבה, רוסיה (קירוב 5 (מוסקבה העתיקה) - מערכת סאוועטיש היימלאנד (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות