לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"כתב-עת" יהודי רומניה


מאת: רנ"ז
פורסם: חרות | הטור השמיני (עמוד 2) - 09/12/1962 (יום ראשון)
"כתב-עת" בטאון של היהדות ברפובליקה העממית הרומנית, המופיע בשלוש שפות (עברית, יידיש ורומנית) מוסר בגליונו האחרון על החיים הדתיים של הקהילה היהודית ברומניה.

בחלק העברי כותב הרב יעקב מרדכי זלמן בענייני חג הסוכות ומר י. מרקוס מביא משיריו הפיוטיים של ר' יצחק בן-גיאת שחי בזמנו של ר' שמואל הנגיד, כן מובא במדור זה הספד על האדמו"ר מסיגט הרב יקותיאל יהודה טייטלבוים ה"יד שנספה בשואה.

המדור בעברית מכיל עמוד אחד בלבד, לעומת המדור ביידיש התופס שני עמודים, שבו מופיעה ברכתו של הרב הכולל של הרפובליקה ההונגרית הד"ר יצחק (אימרה) בנישובסקי ליהדות רומניה. כן נמסר על הברכות לראש השנה שקיבל הרב הראשי של רומניה הד"ר רוזן מאישים שונים, רבנים ואישי ציבור ובתוכם הד"ר נחום גולדמן נשיא הקונגרס היהודי העולמי ולייבל כץ נשיא בני-ברית בארצות-הברית.

בחלק הספרותי מתפרסם סיפור על האר"י ז"ל, מאמר על "תיקון חצות" זכר לחורבן הבית, וסיפורו של שלום עליכם "שוין איין מאל א סוכה". החלק הרומני משתרע על 5 עמודים, ובו שיר על הנושא: "הנני העני ממעש" ... תמונה של הצייר מאנה כץ ז"ל: אליהו הנביא. לוח עברי עם הסברים ברומנית.
בחלק הכרוניקה נמסר, מה שמתהווה בחיים הדתיים של יהודי רומניה. מסתבר שהקהילות קיבלו את 4 המינים מאת ועד הקהילות ברומניה. הלוח העברי של תשכ"ג כבר הופיע ואפשר לקבלו בכל הקהילות. הדבר היחיד שנמסר על ישראל הוא כי בשכם (ישראל !!!) גילו הארכיאולוגים בית כנסת שהיה קיים מלפני 4 אלפים שנה ...

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות הטור השמיני 1962

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 9-11 Sfanta Vineri, בוקרשט, רומניה (העיתון "כתב עת" - Revista Cultului Mozaic - בהוצאת איגוד הקהילות היהודיות) (איגוד הקהילות היהודיות ברומניה, ובית הכנסת כורל (המרכזי))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות