לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

המצב רק ילך ויחמיר


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עכשיו (עמוד 11) - 23/09/1993 (יום חמישי)
מיון מהיר:
סקר שהזמינה "גשר", אגודה לקירוב בין חילונים ודתים, מראה כי רוב הציבור חושב שהיחסים בין שתי הקבוצות גרועים כעת מבעבר, ובעתיד הם יהיו עוד יותר גרועים.

היחסים בין דתיים וחילוניים בארץ הולכים ומידרדרים. כך עולה מסקר דעת הקהל שערכה חברת "דחף" על פי הזמנת אגודת "גשר", שמטרתה ליצור קרבה בין דתיים וחילונים. 46 אחוז מהנשאלים אמרו שמצב היחסים בין שתי הקבוצות גרוע יותר כעת מאשר לפני מספר שנים; 41 אמרו שאין שינוי ביחסים; ורק תשעה אחוזים סבורים שהיחסים השתפרו במידת מה.

בראש אגודת "גשר" בירושלים עומדים פרופ' אפרים קציר, הנשיא לשעבר, הרב ד"ר דניאל טרופר, ד"ר מורלה בר-און, הרב עדין שטיינזלץ, פרופ' שלמה פוקס, הרב מנחם פרומן, רבה של תקוע, הרב בנימין לוין, נכדו של "אבי האסירים" רבי אריה לוין, אנשי אקדמיה ואחרים.

אנשי "גשר" בדקו בסקר גם מה לדעת הישראלים יהיה המצב בין הדתיים וחילוניים בעוד חמש שנים, בהשוואה להיום. 38 אחוז מהנשאלים מעריכים, כי היחסים יהיו גרועים יותר, לעומת 18 שאמרו כי מצב היחסים ישתפר, ו-32 אחוז מעריכים שלא יחול שינוי במצב היחסים.

"דחף" גם ערכה השוואה בין תוצאות סקר זה לסקרים בנושא זה שנערכו עבור "גשר" ב-85. ההבדל הבולט ביותר הוא, שחלה ירידה משמעותית: יותר מ-50 אחוז מהישראלים מעריכים שמצב היחסים היום הוא רע יותר מבעבר.

מנכ"ל "גשר", סימה יניב, אמרה כי הסקר מצביע על המשבר החמור שקיים ביחסים בין חילוניים ודתיים בישראל, ומחייב המשך והרחבת הפעילות החינוכית של המנסה להתמודד עם הניכור והעוינות בין שני הצדדים.

למנכ"ל "גשר" יש פתרון לבעיה זו. על אף התמונה הקודרת שנחשפה בסקר, היא סבורה שהקונפליקט ניתן לטיפול באמצעים חינוכיים. לדבריה, השינוי בעמדת תלמידים דתיים וחילוניים שהשתתפו בפעילות משותפת של "גשר" מראה על הפחתה ניכרת בתפישה הסטראוטיפית ובחשדנות הדתית. בדיקות מדעיות שהזמין "גשר" אישרו תוצאות אלו, וכן מצאו כי תלמידים שלקחו חלק בפעילות זו, גילו בסיומה נכונות גבוהה יותר לאינטראקציה בעתיד עם הצד השני.

כדאי לציין, כי "גשר" העוסק בפעילות חינוכית הכוללת כ-5000 תלמידים מבתי ספר תיכוניים דתיים וחילוניים ברחבי הארץ. הפעילות נמצאת בפיקוח משרד החינוך והתרבות. הקיץ נחנך בית מרכזי חדש ל "גשר" בירושלים, נוסף לבית "גשר" בצפת.

מקור הכתבה

[המקור כפי שנשלח ע"י נח זבולוני]

היחסים בין דתיים וחילוניים בארץ, מידרדרים והולכים, והרבה סיבות לדבר. יש הסוברים כי הסיבה העיקרית בגלל שהחרדים והדתיים נמצאים "מחוץ לתחום" העשייה במדינה, והתבטאויות של ראשי החרדים והדתיים אלה, נגד קיבוצים ומפלגת העבודה העומדת בראש השלטון בארץ גרמו לאחרונה להתדרדרות חריפה במיוחד. הוכחה לכך, בחוגים הספרדיים ובני עדות המזרח המצב הוא אחר, שם אינו ניכר כמעט הניכור בין דתיים וחילוניים.

על מדוכה זו של התדרדרות בין חילונים ודתיים, יושבים באגודת "גשר" בירושלים, אגודה שעוסקת ופעילה להתקרבות בין דתיים וחילונים, שבראשה עומדים הפרופ' אפרים קציר נשיא המדינה לשעבר, הרב ד"ר דניאל טרופר, ד"ר מורלה בר-און, הרב עדין שטיינזאלץ, פרופ' שלמה פוקס, הרב מנחם פרומן רבה של תקוע, הרב בנימין לוין נכדו של אבי האסירים רבי אריה לוין ז"ל, אנשי אקדמיה ואחרים.

בסקר דעת הקהל שנערך ע"י דחף מטעם אגודת "גשר" על הנושא "ההתדרדרות בין דתיים וחילוניים", 46 אחוז קבעו שמצב היחסים בין דתיים והחילוניים הוא במצב גרוע יותר מאשר מלפני מספר שנים.
41 - אין שינוי ביחסים ואילו רק 9 אחוז סוברים שהיחסים הם יותר טובים ... ממצאי הסקר שנערך בסוף הקיץ, לפי הזמנת "גשר" כאמור, בו השתתפו 591 איש ואשה מהווה דגם מייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת (18 ומעלה) בישובים העירוניים.

אנשי "גשר" בדקו בסקר גם מה לדעת הישראלים יהיה המצב בין דתיים וחילוניים בעוד 5 השנים הבאות, בהשוואה להיום. 38 אחוז מהנשאלים מעריכים כי היחסים יהיו גרועים יותר, לעומת 18 - שמצב היחסים ישתפר ואילו 32 אחוז מעריכים שלא יחול שינוי במצב היחסים ואילו 12 אחוז לא השיבו לשאלה זו.

"דחף" גם נתבקש לערוך השוואה בין הנתונים של הסקר הנוכחי לבין הסקרים בנידון שנערכו עבור "גשר" בשנים 1985 ו-1989, ההבדל הבולט ביותר הוא שחלה ירידה משמעותית למעלה מ-50 אחוז בשיעור הישראלים המעריכים שמצב היחסים היום הוא טוב יותר מהעבר.

מנכ"ל "גשר" הגב' סימה יניב אמרה כי הסקר מצביע על המשבר החמור הקיים ביחסים בין חילוניים ודתיים בחברה הישראלית מחייב המשך והרחבת הפעילות החינוכית המנסה להתמודד עם הניכור והעוינות בין שני הצדדים.

למנכ"ל "גשר" יש פתרון לבעיה כאובה זו, על אף התמונה הקודרת שנחשפה בסקר, והיא סבורה שהקונפליקט ניתן לטיפול באמצעים חינוכיים ... לדבריה, השינוי בעמדת תלמידים דתיים וחילוניים שהשתתפו בפעילות משותפת מטעם "גשר" מראה על הפחתה ניכרת בתפיסה הסטריאוטיפית ובחשדנות ההדדית. בדיקות מדעיות שהזמין "גשר" אישרו תוצאות אלו, וכן מצאו כי תלמידים שלקחו חלק בפעילות זו גילו בסיומה נכונות גבוהה יותר לאינטראקציה בעתיד עם הצד שכנגד.

ראוי לציין כי "גשר" העוסק בפעילות חינוכית. בפעולות אלו משתתפים כ-5000 (חמשת אלפים) תלמידים מבתי ספר תיכוניים דתיים וחילוניים ברחבי הארץ. הפעילות נמצאת בפיקוח משרד החינוך והתרבות, הקיץ נחנך בית מרכזי חדש ל "גשר" בירושלים נוסף לבית "גשר" הקיים בצפת.

הערות על גירסת המקור: כתבה זו שבאה בעקבות סקר סטטיסטי, די דומה למקור, השינויים העיקריים הם שינויי עריכה "מילה פה, משפט שם". מעניין שדווקא אחד הנתונים החשובים בתוצאות סקרים - מספר הנסקרים, הושמט בכתבה המודפסת.
כן הושמטה העובדה שבחוגי עדות המזרח הניכור פחות ניכר מאשר בגופים הדתיים "האשכנזיים" אולי בגלל ההשערה (של נח זבולוני ?) שראשי הציבור האשכנזי בדבריהם נגד "מפלגת העבודה" והקיבוצים גרמו להתדרדרות ביחסים.
- אלי זבולוני



© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עכשיו 1993
לחצו לפתיחת המסמך
מקור הידיעה מודפס במכונת כתיבה ע"י נח זבולוני

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: דוד המלך 10, ירושלים (גשר - עמותה לגישור בין דתיים לחילוניים)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות