לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

החידוש בספרו האחרון של ב. מארק

הארגון הצבאי היהודי בראש מרד גטו ורשה


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חינוך * תרבות * ספרות * נוער (עמוד 4) - 25/06/1963 (יום שלישי)
יוזם המרד בגטו ורשה והכח הלוחם החשוב והעיקרי בגיטו, היה הארגון הצבאי היהודי - קבע מג"ר בדנארצ'יק, מי שהיה מראשי כוחות הבטחון הפולניים בוורשה, בעת הדיון בספר "המרד בגטו ורשה" של הפרופ' ב. מארק, מנהל המכון היהודי ההיסטורי בורשה, שנערך ע"י היסטוריונים ואנשי מדע פולניים בוורשה.

"חוג החובבים של ההיסטוריה החדשה" שליד החברה להיסטוריה הפולנית בורשה, ערך בימים אלה באולם קושציושקו שבמכון ההיסטורי של האקדמיה המדעית הפולנית ויכוח על ספרו של פרופ' ב. מארק "המרד בגיטו ורשה" בו השתתפו טובי ההיסטוריונים הפולנים, עובדים מדעיים של מפלגת העבודה הפולנית המאוחדת, לוחמים של ארגוני המחתרות הפולניות השונות, כגון: ארמיה ליודובה, ארמיה קאריובה, יחידות האיכרים, עסקנים של המועצה להגשת עזרה ליהודים בעת הכיבוש הגרמני, עובדי המכון היהודי ההיסטורי ועיתונאים.
העיתונות הפולנית מוסרת בהרחבה על ויכוח זה ומדגישה את הרקע למרד הגטו והמרטירולוגיה והמאבק היהודי בעת הכיבוש הגרמני.

פתח את הויכוח הד"ר מרק דרוזדובסקי שהציג את הפרופ' מארק ועבודתו הכבירה להנצחת המרד היהודי.

הפרופ' מארק סיפר כי רצה להוכיח לעולם הרחב שהיהודים לחמו לא רק ביולי 1943 כי אם זמן רב אחרי תאריך זה. הקרבות נמשכו כמה חודשים אחרי חודש יולי, כן מסר כי יש בידו עוד חומר רב על המרד וזה רק חלק קטן שבידו.

חבר המועצה להגשת עזרה ליהודים בעת הכיבוש הגרמני העיתונאי ולדיסלב ברטשבסקי, הדגיש כי החידוש העיקרי בספרו האחרון של ב. מארק לגבי ספריו הקודמים הוא תיאורו של פרופ' מארק של כל הכוחות והארגונים היהודיים שלחמו בגטו ורשה.

ד"ר וצלב פוטרנסקי, מנהל הארכיון המרכזי של משרד הפנים הפולני, קבע כי מרד גטו ורשה היה חלק אינטגרלי של המרד הפולני הכללי, שהודגש גם ספרו של מארק, וזה הוכח ע"י הקשרים בין הארגונים היהודים והמחתרת הפולנית.

מסמר הויכוח היה הופעתו של המגיסטר בדנארצ'יק שקבע, כי הפרופ' ב. מארק גילה בספרו לרבים כי לא רק הארגון היהודי הלוחם היה בגיטו, אלא בראש וראשונה הארגון הצבאי היהודי.

הוא היה היוזם הראשון והכח החשוב והעיקרי בגיטו ורשה, הוא הניף את נס המרד וכוחותיו הפילו חללים רבים בין הגרמנים וגם הענישו והעמידו לדין מלשינים ומוסרים.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חינוך * תרבות * ספרות * נוער 1963

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: mila 18, ורשה, פולין (גטו ורשה) | Plac Defilad 1, ורשה, פולין (האקדמיה המדעית הפולנית) | ul. Tlomackie 3/5, ורשה, פולין (המכון היהודי ההיסטורי)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות