לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

האדמו"ר הזקן בארץ הקודש


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עכשיו (עמוד 11) - 08/06/1994 (יום רביעי)
הרב משה טייטלבוים, האדמו"ר של חסידות סאטמר, הגיע אתמול לארץ, במבצע כמעט צבאי.
נח זבולוני משרטט קווים לדמותו של ראש התנועה היהודית האנטי-ציונית הגדולה בעולם.


לפי המסורת הסאטמרית היה זה דווקא הגר"א מווילנא שהיה ידוע כמתנגד חריף לחסידות. הוא שהועיד את מייסד שושלת חסידות סאטמר, הרב ר' משה טייטלבוים (1841-1759) בעל "ישמח משה" על שם אחד מספריו, להרמת קרנה של היהדות ההונגרית שהר' הנוכחי, הרב משה טייטלבוים שהגיע אתמול לארץ נקרא על שמו, הוא דור שישי מה "ישמח משה". היה זה כאשר הרב משה, בהיותו נער קטן, ביקר אצל הגר"א מווילנא.

האדמו"ר מסאטמר, הרב משה טייטלבוים בן 80, שהגיע אתמול לירושלים, הוא בנו של הרב חיים צבי טייטלבוים (1926-1881) שהיה רב בסיגט שבהונגריה, נפטר בגיל 45 והשאיר שני בנים אחריו. הבכור, הרב יקותיאל יהודה, והשני האדמו"ר הנוכחי, הרב משה, שהיה אז בן 11. הוא חונך שנים רבות בביתו של דודו אח אביו האדמו"ר הקודם של סאטמר הרב יואליש טייטלבוים (1979-1841) תקופת ילדות קשה עליו.

נשלח לאושוויץ

בצעירותו כיהן כרב בעיר זנטא (יוגוסלביה) שם כיהן רק שנה אחת ת"ש-תש"א, לאחר שסופחה להונגריה. בימי השואה נשלח עם בני קהילתו ותלמידיו לאושוויץ.

למחנה המוות הגיע בחג השבועות תש"ד, שם הרביץ תורה בעל-פה, באין ספרים באמתחתו. לאחר ששוחרר ממחנה הריכוז טרזיינשטאט חזר לעירו סיגט, שם כיהן כאביו בשעתו, כרב דמטא. הוא ניסה להקים את הריסות סיגט, מינה רבנים, שוחטים ומוהלים וייסד מוסדות חינוך חרדיים. באחד הימים, כאשר עמד בפתח חלון ביתו, עברו שני קצינים יהודיים מהצבא האדום. הם שאלו אותו כיצד הוא ניצל מציפורני הנאצים, הוא תיאר את התלאות שעברו עליו במחנה הריכוז ואת הזוועות שעברו על יהודי סיגט בפרט ועל יהודי הונגריה בכלל. הקצינים האזינו לדבריו ויעצו להמלט מהר ככל האפשר מהמקום, כי גם במזרח אירופה תחת המשטר החדש הקומוניסטי יושבים יהודים על הר געש וצפויים לכליון רוחני ופיסי.

הגיע לברוקלין

כאשר שמע את דברי הקצינים החליט להגר לארה"ב. כאשר הגיע לאמריקה התיישב בוילהלמסבורג, שכונה חרדית בברוקלין, מעוז הסאטמרים, והקים שם בית כנסת וישיבה על שם אביו. האדמו"ר מסטמר הקודם, כלומר דודו, הרב יואליש טייטלבוים קרב אותו כאחד משרידי המשפחה שנשארו מהשואה. מספרים, כי בשעה שישבו ב "טיש", ערבב האדמו"ר, רב יואליש את השיירים שלו בדברי אוכל של בן אחיו, רבי משה, וחילק אותם בין החסידים, החסידים כבר אז ראו במעשה נדיר זה, כי הוא רוצה לראותו כממלא מקומו בבוא העת. אולם, כידוע, הרבנית אלטה פייגה, רעייתי של הרבי יואליש סברה אחרת וערערה על כהונתו. כך העדיפו חסידות בלי רבי, בדומה לחסידות ברסלב, שגרמה למחלוקת ופילוג בחסידות סאטמר. לאחר שנים העתיק הרב ר' משה את מושבו לבורופארק, שכונה חרדית בברוקלין, והקים שם ישיבה על שם אביו.

לאחר פטירת דודו, רבי יואליש ב-1979, לא היה כל ספק שההנהגה של הקהילה החרדית הגדולה ביותר בארה"ב סטמר תמנה את ר' משה למלא את מקום דודו ויכתירו אותו לאדמו"ר של חסידות סאטמר ונשיא העדה החרדית בירושלים.

ביקורו של האדמו"ר מסאטמר, הרב משה טייטלבוים יהיה ביקורו השישי בארץ, וביקורו השני כאדמו"ר הממלכה החסידית האדירה – סאטמר. הביקור הראשון התרחש לפני אחת-עשרה שנה, כאשר נתמנה לאדמו"ר, אז, היה ביקורו מפגן של היהדות החרדית הקיצונית, הוא נפגש עם הרב שך ועם האדמו"ר מגור וכן נפגש עם משלחת של בכירי הרופאים ומנהלי מחלקות בבית חולים הדסה בירושלים, שאורגנה ע"י רעפ"ה (רפואה על פי ההלכה).

עיר בלי רופא

האדמו"ר אמר אז ששביתת רופאים אסורה על פי ההלכה וחלילה להביא את הישוב בארץ ישראל "לעיר שאין בה רופא" ואסור לחיות בעיר שאין בה רופאים. הרופאים ציינו את היחסים הטובים שנוצרו בין הרופאים ובין העדה החרדית והם שהביאו אותם של הרבי ואמרו שאין צורך לשלוח חסידים לטפול בניתוחים באמריקה וכדאי שחסידים מניו-יורק יבואו לטפולים בירושלים, כי הטיפול בירושלים הוא באותו רמה ויותר זול.

כפי שנודע, בעת ביקורו בירושלים, ישתטח הרב על קברו של פרופסור ישראל יעקב דה-האן, שמקום קבורתו בהר הזיתים ושביום חמישי, כ"ט בסיון, ימלאו שבעים שנה להרצחו על ידי יהודים.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עכשיו 1994

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: בני-ברק (שיכון סאטמר - שיכון קרית יואל) | ירושלים (שיכון סאטמר)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות