לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

לפולנים "לא נמאס" לזכור את שעוללו הגרמנים

תחרות ארצית בין תלמידי בתי הספר על הנושא: "זכרם לא יישכח לעד" - ילדים מתארים כיצד יהודי העיר קוברים קברים לעצמם ...


מאת: נח זבולוני סופר "חרות"
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 4) - 10/12/1963 (יום שלישי)
מיון מהיר:
תלמידים
מאמר
1963
פולין היא אולי הארץ היחידה, החוזרת ומשננת השכם והערב לתושביה בעיתונות, ברדיו ובטלביזיה, שלנצח לא ישכחו מה שעשו הגרמנים לעמם וארצם. והעיקר שלפולנים "לא נמאס". להיפך, הם מקבלים את הדבר ברצינות ומקיימים את הצו.

בימים אלה נערכה תחרות חיבורים של תלמידי בתי הספר בפולין על הנושא: "זכרם לא ישכח לעד". בתחרות השתתפו כ-300 בתי ספר במדינה. היא נערכה על ידי "הועדה לשמירת המקומות והאנדרטות של המאבק והסבל", משרד החינוך וכן הירחון הפולני "פוזנאַי סבוי קראַי" ("הכר את ארצך").

באחד האולמות הגדולים של משרד החינוך בורשה, ננעלה בימים אלה התחרות. בין היתר היה על התלמידים לתאר את המקומות שקודשו בדמם של גיבורים, שנפלו למען המולדת, לתאר המקומות האלו, כן למצוא מקומות דומים בלתי ידועים עד עתה שגם הם קודשו בדם גבורים.

הוועדה קבעה 8 פרסים ראשיים, ו-14 פרסים משניים, עבור מצטיינים בתחרות. משתתפים כאמור לעיל כל בתי הספר במדינה, אולם חלק הארי מן המשתתפים בא מבין תלמידי בתי הספר היסודיים של ורשה הבירה.

התחרות עוררה את דעת הקהל והזכירה את המאורעות שקרו לפני יותר מ-20 שנה. תלמידים אלה שלא ראו במו עיניהם את השואה הנוראה נעזרו על ידי הוריהם או קרוביהם ועל-ידי חיפושים בארכיונים וחיטוטים בספריות אחרי חומר על תקופה זו. רבים כתבו על השואה על פי סיפורים ועדויות ששמעו מפי חברי המחתרת ולפי עדויותיהם של ניצולים. ילדי העיר אושטוינה, רשמו את זכרונות הוריהם ומסרו רשימה מדוייקת של הנופלים למען המולדת בעיר זו. לעומתם סיפרו ילדי העיר בודזנטון על בוגד אחד בן עירם, שמסר והסגיר את הפרטיזנים לידי הגרמנים. הוא לא הסתפק בכך, אלא אף ציווה על האוכלוסיה להודות למפקד הגרמני על פעולה זו כלומר, השמדת הפרטיזנים, באמרו שבפעולה זו נוקצתה העיר מרוצחים ושודדים, כשכל התושבים כרעו ברך ובמקהלה שרו: "אנו מודים" ...

בין העבודות ישנם גם סיפורים על השואה היהודית. ילדי העיר קרקוב, מספרים על השמדת 56 אלף יהודי העיר ומתארים את המקומות המרכזיים, מהם הובאו היהודים לעקדה.

ילדי איזביצה מתארים את אסון עירם. הם כותבים: קשה לתאר טרגדיה של עיירה קטנה וגטו קטן כמו איזביצה, שבו הושמדו 6 אלפים יהודים מצ'כוסלובקיה, שהובאו לכאן.

ילדי בתי הספר בבידגושץ כותבים: עם כניסת הגרמנים לעיר, הראו את נחת זרועם בראש וראשונה כלפי יהודים. ילדי בידגושץ מצרפים גם תמונות זוועתיות כמו: יהודי המקום קוברים קברים לעצמם ...

העיתונות הפולנית הקדישה רבים מטוריה לתחרות. אולם היא מציינת שיהודי פולין המעטים ששרדו לפליטה, לא לקחו את החלק המתאים בתחרות זו. מוזר שאפילו המכון היהודי ההיסטורי ורשה לא שלח את ב"כ להשתתף בפתיחת התחרות ונעילתה ועל כך מעיר אפילו העיתון היהודי "פאלקס שטימע" המופיע בורשה.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1963

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: בידגושץ’, פולין | קרקוב, פולין | איזביצה, פולין | Bodzentyn, פולין | aleja Jana Chrystiana Szucha 25, ורשה, פולין (משרד החינוך הפולני)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות