לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אוסף וולפסון להיכל שלמה


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | ספרות ואמנות - חרות (עמוד 5) - 21/02/1964 (יום ששי)
סיר אייזיק וולפסון, רכש באחרונה אוצר של כתבי יד וספרים נדירים ותרם אותו לספריית "היכל שלמה". אוצר זה נקרא על שם תורמו "אוסף וולפסון", מכיל 118 כתבי יד עתיקים, הגיע בימים אלה מלונדון.

94 כרכים גדולים בו, והם מקיפים תקופה של 600 שנה, החל מהמאה ה-12.
בין כתבי היד המרובים - "ספר המרדכי" שמחברו הוא אחד ממפרשי התלמוד הראשונים והידועים בשלוש נוסחאות שונות מזו הידועה עד כה. כן מוצא אתה כתב יד נדיר אחר "מעשה הגאונים", מהמאה ה-12 ששם מחברו אינו ידוע, וכבר עורר ענין רב בקרב החוקרים והמלומדים. נמצא בו קטע אחד מתוך קודקס של המאה ה-12 אף הוא של מחבר אלמוני אך מניחים שהיה נכדו של רבינו גרשום מאור הגולה ותלמידו של רש"י. כתב יד אחר - "ספר האגודה", שמחברו הוא אלכסנדר כהן מפרנקפורט, אולם הוא שונה מן הטקסט שנדפס בשנת 1871. ספר זה נכתב לפי הקולופון בשנת 1473.

בין יתר כתבי היד גם תשוובת מהר"ל לתלמידו ר' יעקב ויל, שחלק גדול מהן לא ראו אור עד היום הזה. מחזור מיוחד במינו שנכתב במשך 20 שנה ודווקא באידיש נכתב בקרוסיב בשנים 1480-1500.

מלבד כתבי יד מצויים באוסף גם ספרי-יאיר (אילוסטרציות). כשליש מכתבי היד הם מן האוסף המפורסם של הרב ר' נתן אדלר ז"ל ששימש לפני 200 שנה רבה של פרנקפורט, גאון גדול ומקובל מפורסם, ואין להחליפו בבן משפחתו הר' נתן בר' מרדכי אדלר ז"ל, בעל "נתינה לגר" על תרגום אונקלוס ששימש רבה של אנגליה במאה ה-12; ומצויים באוסף גם כתבי יד משל ר' חיים ויטאל תלמידו של האר"י ז"ל מצפת. שגם אם ספריו כבר נתפרסמו בדפוס ניתן עתה לדייק בגרסה הראשונה והנכונה.

גם "גור אריה" כאן, אולם לא של המהר"ל מפראג. מיחסים אותו לרב גדול אלזסי, שעליו אין אנו יודעים מאומה, כי אם זאת שקדם למהר"ל בשנים הרבה, ושהוא נמנה עם בני סברו של הרב יוחנן לוריא שעליו מרחיב הדיבור הפרופ' חיים הלל בן-ששון ב "ציון".

פרשה מיוחדת היא עניין רכישת האוצר שעדיין לא ניתן לפרסום, אך ידוע כי אחד מן המסייעים לרכישתו הוא מנהל בית הספרים הידוע בלונדון "שפירא-ולנטין", מר שמעון אברמסקי בנו של הגאון ר' יחזקאל אברמסקי רבה של סלוצק ולונדון, ואחיו של הסופר והביבליוגרף יעקב דוד אברמסקי.

אוסף זה עמד לקנותו מוסד יהודי תיאולוגי בארצות הברית (סמינר שכטר) במחיר גדול יותר אלא שהצעתו אחרה את המועד. האוסף נרכש מידי מאיר גולדשמיד, לונדון, אף הוא מצאצאי הרב נתן אדלר מפרנקפורט.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות ספרות ואמנות - חרות 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Marylebone, לונדון, בריטניה (ביתו של סר אייזיק וולפסון (לפני שעבר לרחובות) (משוער)) | רחוב המלך ג’ורג’ 58, ירושלים (היכל שלמה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות