לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

על קברו של מפקד גדוד הפרטיזנים ע"ש בודיוני


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | מה מיום (עמוד 2) - 25/11/1964 (יום רביעי)
מיון מהיר:
במינסק, בירת רוסיה הלבנה, נפטר בתחילת החודש מפקד הפרטיזנים היהודי נחום (האום) פלדמן. המנוח היה מראשי מורדי גטו מינסק. בשנת 1942 הצטרף לפרטיזנים ביערות קוידנוב, שם קבע בסיס לאלפי יהודי הסביבה שהצליחו להתחמק מן הגיטאות.

נחום פלדמן שימש כמפקד גדוד פרטיזנים מפורסם. ראוי האיש שנקדיש כמה שורות לגבורתו, אומץ ליבו והקרבתו למען אחיו היהודים.

נחום פלדמן היה מן הראשונים שקראו למרד בעת כיבוש מינסק, מסביבו התרכזו עשרות יהודים שהצליחו להתחמק מן הגיטו ולהגיע ליערות. גם את בנו ויטקה, בן ה-17, גייס לגדוד זה. עליו הטיל שליחות מסוכנת לחזור לגטו ולהוציא משם זקנים, ילדים ונשים, בנו הצעיר מילא את השליחות ואף הציל אלפי יהודים מסביבות מינסק. אולם בעת שהותו בגטו מינסק, בשליחות אביו, נתפס ע"י ה "גסטפו" והוצא להורג יחד עם אמו שלא הספיקה לעזוב את הגיטו.

נחום פלדמן נטל על עצמו לסיים שליחות זו של הבן שנפל. יחד עם קבוצת פרטיזנים הצליח לחדור לגיטו מינסק ולהוציא משם נשים, ילדים וזקנים ליערות קוידנוב. כאשר נתמנה למפקד הגדוד ע"ש בודיוני אירגן פלדמן גדוד פרטיזנים יהודי עליו הטיל את התפקיד המיוחד להציל יהודי הגיטאות. בראש "הגדוד ה-106" שהתפרסם בסביבה כולה עמד היהודי שלום זורין.

עם שחרור מינסק מן הכובש הגרמני חזר נחום פלדמן לעבודתו ולחייו הפרטיים. הוא התכונן להוציא ספר זכרונות על המרד היהודי בגטו מינסק ועל הפעילות והקרבות של הפרטיזנים היהודים בסביבה, אולם בשבעה בנובמבר ש.ז. נפטר הפרטיזן, מצילם של אלפי יהודים. הוא הובא לקבורה במינסק. בהלוויתו השתתפו אלפי פרטיזנים, ביניהם יהודים רבים.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות מה מיום 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Dzyarzhynsk (קוידנוב), בלארוס | vulica Zaslauskaja, מינסק, בלארוס (גטו מינסק) | vulica Kaliektarnaja, מינסק, בלארוס (בית הקברות היהודי)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות