לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הרמב"ם - ללא מפרשים


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | ספרות ואמנות - חרות (עמוד 5) - 01/01/1965 (יום ששי)
ספר המדע הראשון למשנה תורה של הרמב"ם, יצא במהדורה חדשה בהוצאת "מוסד הרב קוק" בירושלים. [*)]

מה חידשו כאן חכמי מוסד קוק? אלה שתורתם אומנותם ובפרט תלמידי הישיבות, יטענו ובצדק: הלא במהדורה חודשה זו חסרים כל מפרשי הרמב"ם, ובראש וראשונה בעל ההשגות ויריבו המובהק הראב"ד, "ה "מגיד משנה" ו- "הכסף משנה" עם ביאוריהם ומראה המקומות. כן חסרים ה "לחם משנה" וה "משנה למלך" עם פלפוליהם החריפים והארוכים, ולאלה שלימוד הרמב"ם הוא לחם חוקם, בוודאי שקשה לוותר על פירושים אלה.

הרמב"ם בהקדמות ל "משנה תורה" נותן טעם למה קרא את ספרו בשם "משנה תורה" ?
"לפיכך קראתי שם חיבור זה משנה תורה לפי שאדם קורא בתורה שבכתב תחילה ואחר כך קורא בזה. ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם.

להרמב"ם היה איפוא ברור כי אדם הקורא ולומד מתוך ספרו יודע את התורה שבעל פה מבלי שיזדקק לספרים אחרים (חולק עליו, כידוע, הראב"ד). וחכמי מוסד הרב קוק, שהקדמת הרמב"ם הייתה נר לרגליהם, מנסים ללכת בדרך זו. שהרי להוציא עתה את הרמב"ם בלי שום פירושים (לפי דפוס קושטא רס"ט). להכניסו במהדורה חדישה זו נוסחות שנלקחו מתוך כתבי יד ודפוסים ראשונים.

צוות המומחים: הרב משה חיים קצנלבויגן והרב יעקב כהן והגאון הרב פרופ' שאול ליברמן שעמד עליהם, השקיעו במהדורה זו את מיטב כשרונותיהם בנוסחאות שכונסו מתוך הרבה מקורות והשתמשו בטופס היחיד והיחידי בכל העולם של הרמב"ם שנדפס בספרד לפני שנת רנ"ב.

כן היו לפניהם כשלושים כתבי יד ומקורות שונים, אירופאיים ותימניים (ביניהם כתב יד הנושא את אישורו של הרמב"ם שהוגה מספריו; כתב יד שנכתב בחיי המחבר (תתקמ"ה) וכן כתב יד תימני שנכתב במאה השלוש עשרה, בצנעה, תימן והוא שמור בספרייתו של הרב י. ל. מימון ז"ל) בציוני המקורות רואים אנו בקיאות והתמצאות בשני התלמודים, הבבלי והירושלמי, תוספתא, ראשונים וכו', כן הביאו מקורות לרמב"ם מחכמי ספרד ואשכנז.

במקום תלי תלים של פלפולים שנוצרו במשך הדורות על "היד החזקה", ובפרט בישיבות של זמננו - חיטטו חכמי מוסד הרב קוק ומצאו נוסחאות שונות ותירצו הקושיות והבעיות שרבים השיגו על הרמב"ם, ובראש וראשונה "יריבו" הגדול הראב"ד. ואולם לעוסקים בתורה בחינת "והגית בו יומם ולילה", ספק אם ימצאו סיפוקם במהדורה. אף על פי כן מעשה רב לפנינו.

*) רבינו משה בן מימון. ספר המדע. ציוני מקורות, הערות ובירורים, מאת יעקב ב"ר אליעזר כהן, שינוי נוסחאות מאת משה חיים ב"ר רפאל קצנלבויגן. עורך ראשי: שאול ליברמן, מוסד הרב קוק בירושלים.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות ספרות ואמנות - חרות 1965

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הרב מימון 1, ירושלים (מוסד הרב קוק)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות