לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

א. ליבנה מספר כיצד הודח 3 פעמים בשל "תקריות לאומיות"


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 5) - 10/03/1965 (יום רביעי)
שלוש פעמים הודח מר אליעזר ליבנה ממפא"י - בשתי הפעמים הראשונות על רקע יחסו למלחמת המחתרת בשנים 1944-1948 - גילוי זה נכלל בדבריו של מר אליעזר ליבנה בערב שהוקדש להופעת ספרו של יהושע אופיר "הבית ברחוב סנט פאול" במסגרת "במות העובד הלאומי" בירושלים.

לראשונה "הודח" מר א. ליבנה, כאשר פרסם ב "אשנב" ביטאון "ההגנה" ששימש כעורכו, דברים חיוביים על דמותו של מפקד הלח"י אברהם שטרן הי"ד, זמן מה אחרי שנרצח בידי הבריטים.

בפעם השניה "הודח" מר א. ליבנה מתפקידו כעורך ה "אשנב" וביטאון זה אף נסגר כתוצאה מכך - כאשר פירסם שמותיהם של ארבעת הרוגי המלכות, דוב גרונר וחבריו, במסגרת שחורה, יחד עם ארבעת החברי ה "הגנה" שנרצחו בידי הבריטים.

על רקע מסגרת שחורה זו אף נפתח ויכוח סוער בתוך מטה ה "הגנה" ובתוך מפא"י. מר ליבנה הותקף אז קשות ושורה של מכתבים נתקבלה במערכת ה "אשנב". אותו גליון "הוחרם" אז ע"י אנשי המושבות והקיבוצים שלא חילקוהו לחבריהם.

עוד סיפר מר ליבנה על פגישתו עם אחד ממפקדי המשטרה הבריטיים ריימר ג'ונס, שהיה מן האחראים על פעולות המשטרה בתקופת פעולתו של דב גרונר הי"ד. פגישת מר ליבנה עם ריימר ג'ונס התקיימה לפני כ-5 שנים במועדון אנגלי טיפוסי, כשהקירות של המועדון מקושטות בדיוקנותיהם של מצביאים בריטיים ידועי שם. סיפר איש המשטרה ריימר ג'ונס: אחד המאורעות הטרגיים שנשארו חרוטים בזכרוני, הייתה נפילתו של דוב גרונר. ראיתי כבר גיבורים בקרב, אך מעולם לא ראיתי אדם בשבי והוא פצוע, וסובל יסורים איומים, כשחבל התליה מרחף על צווארו. הוא יכול היה להציל את חייו, ע"י בקשת חנינה. אנחנו, כל אנשי המשטרה שהכרנוהו רצינו כי הוא יציל את עצמו ושלא יוצא להורג. רצינו שיחיה, מפני שראינו אותו בגבורתו.

וממשיך מר ליבנה: שנינו, ריימר ג'ונס ואנוכי, קמנו, השקנו כוסות וריימר לחש: הרי זה "התקוה". אותה שעה נדמה היה כי דיוקנותיהם של מצביאי בריטניה מצדיעים לזכרו של דוב גרונר.

מרצה שני בערב זה שהוקדש לספרו של מר יהושע אופיר היה עו"ד אליהו לנקין ממפקדי האצ"ל שסיפר על פגישתו הראשונה עם מר אליעזר ליבנה בשנת 1944, על גג אחד מבתי תל-אביב במסגרת השיחות בין נציגי האצ"ל וה "הגנה".
מר לנקין קרא קטעים מתוך ספרו של אופיר, בהדגישו את הדבקות של המחבר לרקע ירושלים ולגבורה של פשטות ותום לב של לוחמי הארגון.

הספר עשוי לנער את שכבות האבק המכסות היום את הלבבות והאידיאלים בישראל. נוער שיקרא בספר - יתנער, ילמד וידע כיצד הקריבו חייהם לוחמי המחתרת לפני שנים לא רבות.

המחבר מר יהושע אופיר סיפר על דרך יצירתו, ועו"ד דניאל ינובסקי תבע מסופרי המחתרת לספר גם על שינאת האחים האיומה שהשתוללה בימי המחתרת מצד ה "הגנה", בעוד לוחמי האצ"ל שמרו על אחוות האדם, גם בימים האפלים ביותר.

את הערב הינחה מר גרשון אברמוביץ, מזכיר ה.ע.ל. בבירה.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1965

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב יוסף טרומפלדור 3, ירושלים (במת העובד הלאומי התקיימה בבית הסתדרות העובדים הלאומית) (קופת חולים לאומית והסתדרות העובדים הלאומית - לשעבר רחוב הגידם)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות