לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

יתמזגו או לא יתמזגו ה "אגודה" ופא"י

קשיים חדשים נערמו בדרך המו"מ בין הצדדים


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 2) - 09/06/1965 (יום רביעי)
יהיה הסכם בין אגודת ישראל לפועלי אגודת ישראל, או לא יהיה הסכם כזה? על שאלה זו ניתנות לאחרונה תשובות סותרות. ומוקדם לומר על אף אחת מהן שהיא סופית. פועלים כאן גורמים שונים המושכים לכאן ולכאן, ועל כן עדיין קשה לדעת מה יכריע. ברגע זה מראה המד-חום ירידה בסיכויים להסדר.

שלושה טעמים חדשים

אגודת ישראל הביאה לאחרונה שלושה נימוקים כבדי משקל שהועלו ע"י המתנגדים להסכם. נימוקים אלה הם:

- דרישה שפא"י תתנצל על הצטרפותה בזמנו לממשלה בניגוד לעמדת מועצת גדולי התורה.

- דרישה שפא"י תתחייב לבטל את בתי הספר מהזרם הממלכתי דתי בישוביה ולקיים שם חינוך אך ורק על טהרת החינוך העצמאי.

- מן הראוי לציין שההתנגדות אינה רק לזרם הממלכתי דתי, אלא גם לתנועת "עזרא", זוהי תנועת הנוער המסורתית של פא"י. אופי החינוך בה הוא לצנינים בעיני אנשי אגודת ישראל, במיוחד העובדה שמשתתפים יחד בפעולות הלימוד וההדרכה בנים ובנות. עתה דורשים אנשי אגודת ישראל שפא"י תוותר לחלוטין על תנועת עזרא או שהיא תקבל על עצמה מרות גמורה בענייני חינוך - לרבות הפרדה בין בנים ובנות בכל הפעולות של תנועה זו.

במקביל לכך באו דרישות ממנהיגי אגודת ישראל בחו"ל שלא להסכים לשינוי שמה המקורי של אגודת ישראל. שם זה - טוענים הם - ניתן ע"י החפץ חיים ז"ל וגדולי התורה ואין להוסיף או לגרוע ממנו. ההצעה שנדונה במו"מ היא לתת למפלגה מאוחדת שם "אגודת ישראל המאוחדת". בינתיים שוללים מצד פא"י את כל הדרישות הללו.

נוכח הקשיים שנערמו "הצטנן" גם מנהיג אגודת ישראל ח"כ הרב יצחק מאיר לוין מעמדתו בעד איחוד. הלוחם העיקרי לאיחוד הוא האדמו"ר מגור הרב ישראל אלתר שליט"א, הוא נפגש בשבוע שעבר עם האדמו"ר מויזניץ הרב האגר וביקש את השפעתו על חוגים שונים באגודת ישראל למען איחוד.

פירוק נכסים

שאלה צדדית שעלתה על הפרק היא: מה יהיה על הנכסים של המפלגות? אנשי אגודת ישראל תובעים מיזוג כל הנכסים הנפרדים. אם נשאיר נכסים נפרדים עלולים בני הזוג החדש תוך זמן קצר להגיע למצב בו יבקשו להיפרד. על כן - יש למזג נכסים נפרדים וליצור שותפות מלאה בכל.

שאלה אחרת היא - בטאון המפלגות. הדרישה היא להפסיק את הבטאונים הנפרדים הקיימים כיום - "המודיע" ו- "שערים". הוצע למזג את השניים, אף שאין עדיין הצעת שם מדוייקת.

אני פא"י אינם ששים למיזוג נכסים. הם טוענים שנכסים מסויימים הם לא רק חומריים, אלא מהווים ערך רוחני. הם מצביעים בין היתר על המכון לחקר החקלאות עפ"י התורה ב "חפץ חיים" שהוא לכאורה מכון חומרי אך יחודו הוא הלכתי.

בינתיים טוענים מקורביו של הרב שלמה לורנץ כי כי מצדדי האיחוד הטעו אותו. הוא תיכנן מזמן נסיעה לחו"ל לצרכי מגבית לבחירות של המפלגה, אך עיכב את הנסיעה ונשאר כאן כדי לנהל מערכה נגד האיחוד. לפני זמן קצר, כאשר נראה שאין סיכוי לאיחוד, פיזרו את ועדת המו"מ. במצב זה הרשה לעצמו הרב ש. לורנץ לצאת לחו"ל, אך ההפתעה הייתה גדולה כשימים מספר אחרי צאתו מהארץ, הוקמה הוועדה מחדש והחלה פועלת במשנה מרץ להגיע להסכם עם פא"י.

לעומת זאת אומרים מצדדי ההסכם כי הרב ש. לורנץ מנצל את שהותו בחו"ל כדי לגייס שם לחץ כבד נגד ההסכם. זהו גם ההסבר - טוענים המחייבים - לזרם ההתנגדות המגיע לאחרונה, וכנראה שההתנגדות הספונטנית אינה כ"כ ספונטנית.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1965

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב פרישמן 64, תל אביב (הסתדרות פועלי אגודת ישראל)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות