לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מסמך סודי מארכיוני משפט נירנברג מגלה

היטלר אמר: אין לחשוש מפני תגובה - מי זוכר את טבח הארמנים


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 5) - 24/09/1965 (יום ששי)
"השכחת הטבח הטורקי בארמנים במלחמת העולם הראשונה וחוסר התגובה המתאימה מצד העולם התרבותי על טבח זה, היו בין הגורמים שהביאו לשואה במלחמת העולם השניה, שעלתה לעם היהודי בששה מיליון נפש" - נודע מתוך מסמך סודי של ארכיון משפט נירנברג שפורסם לאחרונה.

"כתב-עת" בטאון היהדות החרדית ברומניה העממית המופיע בשלוש שפות: עברית, אידיש ורומנית, פירסם בגליון האחרון מכתב מאת האפטריארך הארמני העליון (קתוליקוס), וארסען הראשון, לרבה הראשי של רומניה הרב ד"ר משה רוזן.
הפטאריראך, שמקום מושבו בעיר הנזירים בצמיאדזין בארמניה הסובייטית, המשמשת מרכז הכנסיה הארמנית, כותב בין היתר לעמיתו הרב משה רוזן, על הגורל המשותף לעם הארמני ולעם היהודי, שניהם סבלו במאה העשרים מ "ג'ינוסייד". קרוב לשני מיליון ארמנים נטבחו בשנת 1915 על ידי טורקיה העותומנית בעוד "עם התורה" איבד ששה מיליוני נפש במלחמת העולם השניה, כתוצאה מן הטבח שבוצע ע"י הגרמנים הארורים. גורל טראגי זה מקשר בינינו מאז שנפגשנו לפני עשר שנים ברומניה - כותב הפאטריארך הארמני העליון לרבה של רומניה.

כן מגלה האפטריארך באותו מכתב, כי רק עתה פורסם מסמך סודי מארכיוני משפט נירנברג, בו נאמר כי ערב מלחמת העולם השניה ב-28 באוגוס 1939, כינס היטלר את ראשי המטה שלו באוברזלאצבורג והודיע להם כי כבר נתן פקודה לפלוש לפולין. לפי דעתו - יהיה הנצחון מלא, אך ורק אם הכל יעשה במהירות ובאכזריות.

היטלר הוסיף ואמר כי אין לחשוש מפני תגובה, והא ראיה מי זוכר ומי מזכיר עתה את הטבח שנעשה בארמנים?


האפטריארך הארמני מוסיף במכתבו כי למרות שהמוות גבר על עמינו, יכולים אנו להתגאות בתחייתנו על אדמות אבות. אלקים עשה צדק עימנו ויהיה שמו מבורך לעד.

עוד כותב האפטריארך ואקסען כי הוא שמח שהרב רוזן ממשיך לעמוד בראש הקהילה היהודית ברומניה, והוא מקוה לשזור את חוטי הידידות גם להבא. קבל נא את ברכתי, ברכת עמיתך, היוצאת מקרב לבי עבורך ועבור קהילתך הקדושה - מסיים את מכתבו האפטריארך הארמני העליון.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1965

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Further Str. 110, נירנברג, גרמניה (ארמון הצדק בנירנברג - המקום בו נערכו משפטי נירנברג) | 9-11 Sfanta Vineri, בוקרשט, רומניה (העיתון "כתב עת" - Revista Cultului Mozaic - בהוצאת איגוד הקהילות היהודיות) (איגוד הקהילות היהודיות ברומניה, ובית הכנסת כורל (המרכזי)) | טורקיה | Kehlsteinhaus, Berchtesgaden, גרמניה (קן הנשרים - אוברזלצברג - בית הנופש של היטלר) | Etchmiadzin Cathedral, אצ’מיאדזין, ארמניה (מקום מושבו של הקתוליקוס הארמני - Vagarshapat (אצ’מיאדזין))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות