לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בקהילות ישראל מזה ומזה למסך הברזל

נתגלה החוזה בין קהילת בוקשרט והמלבי"ם


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 3) - 21/11/1965 (יום ראשון)
יהדות רומניה ציינה לפני שבועות מספר את יום פטירתו ה-85 של המלבי"ם (ר' מאיר לייבוש בן יחיאל מיכל), ז"ל, מי שהיה רבה של העיר בוקרשט ונפטר בראש השנה תר"מ (18 בספטמבר 1880).

לאחרונה נמצאה כמה מסמכים ותעודות על תקופה זו ועל המלבי"ם עצמו. הם היו שמורים בארכיונו של ל. צוקרמן מי שהיה חבר ועד הקהילה עת שימש המלבי"ם כרבה הראשי. המסמכים והתעודות נמסרו בשנת 1889 לידיו של הרב ד"ר מ. בק מי שהיה עורך העיתון "רביסטה איזראעליטא" ומאז אבדו. עתה נמצאו ופורסמו העתקים מן המסמכים שאבדו, ביניהם החוזה שנחתם בין קהילת בוקארשט לבין המלבי"ם שלפיו נתמנה כרבה הראשי של בוקרשט. כן פורסמו כמה פרטים על משפחת המלבי"ם.

בחוזה, שנכתב עברית ותורגם לצרפתית, נאמר בין היתר:
אנו חתומי מטה גבאי הקהילה היהודית בבוקשארשט לפי הסמכות שניתנה לנו ע"י כבוד השר לפי מס' 6301 מחודש אוגוסט והבורניציה הנכבדה (משרד ממשלתי אדמיניסטראטיבי - המעתיק) לפי מספר 5428 מ-2 בספטמבר, למנות לרב ראשי את מר מאיר ליבוש מלבי"ם, רבה הראשי של הקהילה היהודית בעיר קמפן (פרוסיה).

הוחלט פה אחד לשלוח לרב מלבי"ם את כתב המינוי שלפיו הוא נתקבל כרבה הראשי לפי התנאים הבאים:
1. הרב מלבי"ם מתחייב מצידו לנהל את קהילתנו לפי רוח ישראל סבא, עליו להשגיח על שוחטי העיר שיעמדו תחת השגחתו למען ימלאו את תפקידם כדת וכדין למהדרין מן המהדרין. הרב מלבי"ם, במקרה של מחלוקת וריב בין איש לרעהו ישליט שלום ביניהם. יסדר קידושין ויטפל באופן אישי בהלכות גיטין וכן בהלכות אישות מסוג זה. הכל לפי המנהג הקיים בקהילות היהודיות שבכל אתר ואתר.

2. הרב מלבי"ם ישגיח באופן אישי ובהקפדה על תכנית לימודי הקודש בבית-הספר הלאומי של הקהילה.

3. על הרב מלבי"ם מוטלת החובה להטיף מדי שבת בשבת בבית הכנסת הגדול של הקהילה, לשם הדרכת אנשי הקהילה היהודית בדרך התורה, מוסר ומידות טובות.

לעומת זה מתחייבת הקהילה היהודית:
1. להעניק לרב מלבי"ם מן הכנסות הקהילה משכורת שנתית בסך של 13,500 ל"י (ישן) בתשלומים חדשיים בסך של 1,125 ל"י. נוסף להכנסה זו מתחייבת הקהילה היהודית להעמיד לרשות המלבי"ם:

2. דירה או תשלום שכר דירה מהכנסות הקהילה בסכום של 2,700 ל"י לשנה. בשני תשלומים, הראשון בחודש ניסן והשני בחודש תשרי.

3. הוחלט להשתתף בהוצאות העברת משפחת מלבי"ם מקמפן לבוקארשט בסך 2,025 ל"י. במקרה שהוצאות הדרך יעברו את הסכום או להיפך, יבואו ראשי הקהילה לידי עמק שווה עם המלבי"ם.

החוזה נכתב ונחתם על ידינו על סמך רשיון שקיבלנו מכבוד השר.
בוקארשט, 2 מאי 1858.
חתימות בצירוף חותמת הקהילה היהודית בבוקרשט.

מן החוזה משתמע שהמו"מ עם המלבי"ם לקבלת הרבנות הראשית של בוקארשט נמשך כשנה, כי נוסף לראשי הקהילה מתנוססות עוד חתימות של תושבי בוקארשט בעלי אזרחות רוסית שגם הסכימו לחוזה הנ"ל, אולם חתימתם על החוזה נעשתה באפריל 1859, אחרי שנה.

הם מוסיפים:
אנו החתומים אזרחי רוסיה מתחייבים להצטרף לכל התנאים שלפיהם נתקבל הרב מלבי"ם, שנעשו ע"י היהודים הרומניים ומהיום והלאה, יקבל המלבי"ם את משכורתו מקופת הקהילה, בהסכמת יהודי רוסיה ורומניה לפי התנאים שנרשמו בחוזה.
בוקארשט 28 אפריל, 1859.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1965

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 9-11 Sfanta Vineri, בוקרשט, רומניה (איגוד הקהילות היהודיות ברומניה, ובית הכנסת כורל (המרכזי)) | Lukyanivka, קייב, אוקראינה (מקום קברו המשוער של המלבי"ם שנפטר בקייב) (בית הקברות היהודי)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות