לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מחזה של סמי גרונמן בתיאטרון היהודי בוורשה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | כוכבים ולילות (עמוד 12) - 30/06/1980 (יום שני)
התיאטרון היהודי הממלכתי על שם אסתר קאמינסקה בווארשה מעלה על בימתו את המחזה "יעקב ועשיו" של הסופר סמי גרונמן.

לפי דיווחו של השבועון היהודי "פלאקס שטימע", המופיע בוורשה, זכתה ההצגה בהצלחה גדולה והיא מוצגת לפני יהודים ולא-יהודים הממלאים את אולם התיאטרון מפה לפה ומריעים לשחקנים, ביניהם גם לא-יהודים.

השבועון היהודי שמציג את סמי גרונמן כיהודי גרמני שקרא למחזהו קומדיה, מציין כי לאמיתו של דבר זוהי סאטירה חריפה על תורת הגזע והפאשיזם. המחבר חזה את תוצאות התורה הזו שנים רבות לפני השמדת החלק הגדול של יהדות העולם, על-ידי אלה שסיסמתם הייתה אז עם אחד, מנהיג אחד ורייך אחד, מציין בעל הרשימה, המספר את סיפור המחזה:
שני ילדים, אחד יהודי (יעקב) והשני לא-יהודי (עשיו) נתחלפו ורק כעבור שלושים שנה התברר כי למעשה חיו שניהם כל השנים בטעות; יעקב היהודי הוא עשיו הארי ואילו עשיו הוא היהודי יעקב.

אנו מצדנו נוסיף כמה פרטים מעניינים לביוגרפיה של מחבר המחזה "יעקב ועשיו", שנכתב בשנת 1927 ובמקורו הוא נקרא "יעקב וכריטסטיאן" (הוצג ה "המטאטא"). הסופר היהודי-גרמני סמי (שמואל) גרונמן היה מן הציונים הראשונים בגרמניה, ציר בקונגרסים ציוניים, חבר בועד הפועל של ההסתדרות הציונית ואחר-כך יו"ר בית הדין של הקונגרס הציוני. את גרמניה עזב בשנת 1933, עלה לארץ ישראל בשנת 1936, חיבר קומדיות ומחזות סאטיריים. המפורסמות ביצירותיו הן: "שלמה המלך ושלמי הסנדרלר" (הוצג ב "המטאטא" ובתיאטרון הקאמרי) "משפחת היינה" (הבימה), "המשפט על צל החמור" (סאטירה על מאבק המפלגות) ועוד. כל היצירות שופעות הומור של איש תרבות, הוגה דעות, חכם ואיש מוסר. גרונמן נולד בשנת 1875 בשטראסבורג ומת בתל-אביב בשנת 1952.

מכתב למערכת

[הופיע בעיתון "דבר" בתאריך 9/7/1980 עמוד 12]
במדורכם מיום 12.6.80 [טעות במקור - א.ז.] מופיע קטע מאת נוח זבולוני, ובו מצוטט דו"ח מפורט מתוך עתון יהודי ורשאי, על הצגת מחזהו של סמי גרונמן על במת התיאטרון הממלכתי היהודי על שם אידה קמינסקה.

ברשימה נאמר: " ... אנו מצדנו נוסיף כמה פרטים מעניינים לביוגרפיה של מחבר המחזה - - - המפורסמות ביצירותיו הן: "שלמה המלך ושלמי הסנדרלר", שהוצג ב "מטאטא" ובתיאטרון הקאמרי".

אם מדובר ב "הוספת פרטים מעניינים לביוגראפיה", הרי יש לדייק בהם. הקומדיה "שלמה ושלמי" הועלתה בשנת 1943 על במת תיאטרון "אהל" (ולא "המטאטא"), וחודשה כמחזמר בתיאטרון הקאמרי ב-1964.

נ.נ.
(השם שמור במערכת)

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר כוכבים ולילות 1980
מכתב למערכת אודות הכתבה - פורסם ב- 9/7/1980 בעיתון "דבר"

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: pl. Grzybowski 12/16, ורשה, פולין (התיאטרון ע"ש קמינסקה) | 5 Nowogrodzka, ורשה, פולין (מערכת פאלקס שטימע (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות