לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הרב גורן בראיון לעתון יהודי בארה"ב

"עובדי הטלוויזיה מפיצים תעמולת-שמד"


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 8) - 25/01/1981 (יום ראשון)
עובדי הטלוויזיה הישראלית מפיצים תעמולת-שמד - אמר הרב גורן, בראיון שהעניק לעתונאים בארה"ב.

הרב הראשי לישראל שלמה גורן שוהה בארה"ב בביקור פרטי: הוא הוזמן לחתן את בנו של הרב ארתור שניאור, מנהיגו הרוחני של בית-הכנסת "זכרון אפרים" במנהטן ועסקן ידוע, שיש לו מהלכים בחלונות הגבוהים בברה"מ ושעומד בקשרים הדוקים עם מנהיגי הקהילות היהודיות במדינות הקומוניסטיות. [ * ]

הרב גורן רואיין על-ידי העיתונאי של השבועון היהודי "אלגעמיינער ז'שורנאל" ב "סעודת-המצווה" בחתונת משפחת שניאור, בין "ריקוד מצוה" עם הכלה לריקוד עם החתן. הוא אמר לעיתונאי, כי בטלוויזיה הישראלית שולטים מופקרים (הפקר-יונגען - בלע"ז), וזוהי שערוריה גדולה. על השאלה מדוע הוא כה רוגז על הטלוויזיה הישראלית, השיב הרב: אצלם, כלומר אצל עובדי הטלוויזיה, האפיפיור הוא הגיבור הראשי, המנהיג הדתי המוסרי ביותר בדור הזה. כל ערב, כשאני פותח את הטלוויזיה - אמר גורן - מופיע על המרקע האפיפיור, אם כשהוא נואם, ואם כשהוא עורך תפילות או מסייר בעולם הגדול. לדעתו של גורן, זוהי פשוטה כמשמעה תעמולת שמד, הטלוויזיה הישראלית מפיצה שמד בישראל, אמר הרב.

באותה שיחה ניגשה לשולחן, שלידו ישבו הרב והעיתונאי, שרה פרנקל, שהייתה לשעבר עיתונאית ב "חרות" ואחר-כך, כש "חרות" נסגר עבדה ב "קול ישראל". עם עלות בגין לשלטון "הושאלה" שרה פרנקל לקונסוליה הישראלית בניו-יורק. לרב גורן נאמר, שידבר אל לבה של שרה פרנקל ויבקש ממנה שתשפיע על אנשי הטלוויזיה הישראלית שיקדישו פחות זמן לאפיפיור. "שרה היא בסדר", אמר הרב גורן. "לו הייתה היכולת בידה, הייתה כבר מזמן פועלת בכיוון זה. לא היא הצרה אלא חבריה - הם מהללים ומשבחים את האפיפיור, את הכנסיה הנוצרית ואת הנצרות כולה. זוהי ממש עבודה זרה".
לעומת זה, אמר הרב, משתיקה הטלוויזיה הישראלית כל פעולה של הרבנים בישראל וכמעט שאינה מדווחת על פעילות הרבנות הראשית לישראל. הטלוויזיה שלנו מאכילה את היהודים בנצרות - אמר הרב גורן ברוגז רב.

על שאלה בנוגע לפרשיית אבו-חצירא [ ** ] השיב הרב גורן, כי בישראל מתנהלת תעמולת זוועה נגד היהדות הדתית והוא כבר הרגיש זאת על גופו, דהיינו בזמן שעבר ניתוח לב-פתוח בקליוולנד. הם מחפשים בנרות עוונות ופשעים אצל יהודים דתיים, אמר, מטפסים על קירות חלקים, הכל כדי להשחיר את פני היהדות הדתית וכדי שאחרי הבחירות הבאות אפשר יהיה להרכיב ממשלה בלי הדתיים; הם רוצים להשאירם מחוץ למעגל. לפי דעתו, השר אבו-חצירא יצא זכאי במשפטו.

הרב גורן הוסיף באותה שיחה, כי יש ללמוד מ "אגודת ישראל" שהשיגו כל מה שביקשו, חוץ מתיקון בחוק "מיהו יהודי" : התקבלו חוקים נגד הפלות, נגד גיוס בנות דתיות; "אגודת ישראל" קיבלה סובסידיות ומענקים גדולים לישיבות, לכוללים ולתלמודי-תורה; הם ידעו איך להשיג את זה - אמר הרב הראשי - העמידו אולטימטום לבגין וזה עזר מאוד. הלוואי שאנשי המזרחי (כלומר מפד"ל) היו נוהגים כך, אמר, אילו עשו כן היה מצב הדת שונה לגמרי.

על כך הוסיפו רעייתו, הרבנית צפייה גורן: "חבל שאגודת ישראל והמזרחי לא ידעו לנצל את המצב ולהעביר את תיקון החוק מיהו יהודי, שלפיו רק גיור שנעשה לפי ההלכה יש לרשמו כיהודי", ועוד הוסיפה: "נראה כי כוחות אדירים עומדים מנגד, מעכבים ואינם נותנים לפתור את הבעייה". על כך אמר בעלה, הרב גורן: "כל-כך הרבה שנים והרבה כוחות הושקעו בהעברת תיקון החוק מיהו יהודי, ולא עלה בידם. בגין הבטיח לתקן את החוק, אולם עד היום הזה לא נעשה דבר בנידון. לו היה רצון כן, אפשר היה להעביר את התיקון אפילו ביום, על אף המשבר הממשלתי מהבחירות העומדות בשער, אבל אין מי שירצה בכנות לעשות זאת ולכן הדבר מתעכב.

על המצב ברבנות הראשית לישראל אמר הרב, כי בינו לבין עמיתו הרב הראשי יוסף שוררות אהבה, אחווה ורעות. היחסים ביניהם הם מצויינים, הם מקיימים שיחות וישיבות משותפות "על כל מיני נושאים, ובעזרת השם גם מועצת הרבנות הראשית שנבחרה באחרונה, יצוא תצא לדרך המלך ותצליח בדרכה".

הרב גורן יעשה ימים אחדים במיאמי-ביץ' ומשם יחזור לישראל, נראה מה יגיד הרב גורן כשירואיין לפני מצלמות הטלוויזיה הישראלית בשובו מארצות-הברית, בשדה התעופה בן-גוריון או באולפן "מוקד".

דפים בנושא:


הערות:
* חתונת Marc Steven Schneier בנו של הרב ל- Elissa Sara Shay נערכה ב- Park East Synagogue (בית הכנסת "זכרון אפרים") ב- 4/1/1981.
לאחר חתונה זו התחתן מרק שניאור עוד 4 פעמים.

** אהרן אבו-חצירא, שר הדתות מטעם המפד"ל הואשם בקבלת שוחד ובזמן כתיבת הכתבה הסיר את חסינותו. הוא זוכה מחמת הספק, אך הורשע מאוחר ביותר במרמה.

מספר ימים אחרי פרסום הכתבה התייחס אליה אהרן מגד במאמר שכתב בעיתון "דבר" בנוגע להתבטאויותיו של הרב גורן - חתונות וספיחיהן


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1981
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 163 E 67th St, ניו יורק, ארצות הברית (Park East Synagogue - בית הכנסת זכרון אפרים) | 508 Montgomery St, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מערכת אלגעמיינער ז’ורנאל)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות