לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

גיור כהלכה - "כדורגל פוליטי"


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 8) - 29/07/1981 (יום רביעי)
1. הקונסרבטיבים בארצות הברית דורשים שהכנסת תקבע שיהודי הוא רק מי שגויר כהלכה. 2. קבר אחים בזקופנה - בזקופנה בפולין, נתגלה קבר אחים של אלפי עצמות של אזרחים פולניים וביניהם גם יהודים. 3. הספד על אנטק ב "פאלקס שטימע" - הספד על יצחק "אנטק" צוקרמן, סגן מפקד הארגון היהודי הלוחם בגטו ורשה שנפטר לפני חודש.

בו בזמן ש "אגודת ישראל" עומדת לוותר על תביעתה האולטימטיבית להכיר בחוק השבות של מיהו יהודי רק אם הגיור נעשה לפי ההלכה, מתעוררת מחלוקת פנימית בקרב הרבנים הקונסרבטיביים באמריקה, ואחד ממנהיגיה המובהקים דורש במפגיע כי הכנסת תקבע בחוק השבות שיהודי הוא אך ורק מי שגוייר כהלכה.

הרב אשר קירשבלום, מנהיגה הרוחני של המרכז הקונסרוואטיבי בקיו גולדן הילב באמריקה [ * ] , אחיו של הרב מרדכי קירשבלום (לשעבר נשיא "המזרחי" בארצות הברית) היושב עמנו, יצא בהאשמה חמורה כי גיור כהלכה נהפך למשחק "כדור רגל" פוליטי, וקובע כי רבים מן הרבנים האורתודוכסיים, הקונסרווטיוויים והרפורמים באמריקה גיירו שלא לפי ההלכה, דבר שגרם צער וכאב רב ואף פירוד במשפחות רבות באמריקה.

הרב קירשבלום הקונסרבטיבי שואל האם בלבול מוחין זה הקיים באמריקה - יש לייבאו גם לישראל? דעתו היא כי הרפורמים יכירו תמיד בגיור שנעשה כהלכה, אך לעומת זאת, אף משפחה אורתודוכסית לא תכניס תחת כנפיה גר שגוייר על-ידי רב רפורמי. הצעתו של הרב אשר קירשבלום היא כי הכנסת תקבע בחוק מיהו יהודי שהגיור נעשה אך ורק לפי ההלכה, ובכך יחדל הוויכוח המר על מיהו יהודי, המביא פירוד בעם.

בעת ובעונה אחת מתעוררת בסיעת "אגודת ישראל" לכנסת מחלוקת פנימית בשאלה: מי יעמוד בראש? ר' אברהם שפירא תובע את ראשות ועדת הכספים כיוון שהוא איש הסיעה הגדולה באגודת ישראל, ואילו ר' שלמה לורנץ תובע ראשות זו מכוח האינרציה בכהונה זו במשך 4 שנות ממשלת "הליכוד".

חברים באגודת ישראל הנאמנים לדרכה של אגודת ישראל, שואלים את השאלה הנוקבת: על כבוד המקום, שאלת "מיהו יהודי", לא מחיתם, ועל כבוד עצמכם שאלת "מי בראש" מחיתם. ועל כך עלולה ליפול הקואליציה ?

הערות:
* מדובר על ה- Jewish Center of Kew Gardens Hills בראשו עמד הרב Usher Kirschblum.


קבר אחים בזקופנה

עברו כמעט 40 שנה מימי השואה שנספו בה 6 מיליון יהודים - מהם שלושה מיליון בפולין, ועדיין נחשפים קברות אחים. רק באחרונה נתגלה קבר אחים בזקופנה, פולין.

בעת עבודות פיתוח של העיר זקופנה, הנערכות באחרונה בעיר, נתגלה קבר אחים של אלפי עצמות של אזרחים פולניים (לשון העתונות הפולנית), שנהרגו בידי הגרמנים במלחמת העולם השניה. העיתונות הפולנית המודיעה על חשיפת קבר האחים בזקופנה נזהרת מלקרוא לילד בשמו, וכותבת שזהו קבר אחים של אזרחים פולנים שנהרגו על-ידי הז'נדרמריה הגרמנית. אולם למעלה בצדו הימני של הצילום, נחשפת זהותם של הקרבנות; רואים "מגן דוד", המוכיח בעליל כי "מדובר" כאן ביהודים שנקברו חיים בקבר האחים בזקופנה, פולין.

הספד על אנטק ב "פאלקס שטימע"

ליצחק צוקרמן "אנטק" שנפטר לפני חודש ספדו כראוי בעיתון הקומוניסטי בלשון האידיש "פאלקס שטימע" המופיע בוורשה.

כשנתקבלה הידיעה על מותו של יצחק צוקרמן (אנטק) בעולם היהודי בפולין פרסמו המוסדות היהודיים הפועלים בוורשה (ההנהלה הראשית של האיגוד החברתי והתרבותי של היהודים בפולין; ההנהלה ועובדי המכון היהודי ההיסטורי; מערכת "פאלקס שטימע") מודעת אבל, ובה נאמר: מזועזעים מעמקי לבנו מהידיעה על מותו הפתאומי של יצחק "אנטק" צוקרמן, סגן מפקד הארגון היהודי הלוחם בגטו ורשה, מן המארגנים של מרד הגבורה נגד המרצחים והכובשים הגרמניים, מקשר בין הגטו היהודי לבין הארגון המחתרתי האנטי-פשיסטי הפולני, הלוחם האמיץ ועז הנפש נגד הפאשיזם, בעד החופש, בעד כבודו של העם היהודי, בעד פולין משוחררת. ממשלת העם הפולני העניקה לו את אות הכבוד הגבוה ביותר, "ווירטוטי מיליטארי", ואותות הצטיינות נוספים.

יצחק "אנטק" צוקרמן היה בין מקימי קיבוץ לוחמי-הגיטאות בישראל, הוא הקים לזכר הבנים והבנות שהקריבו את חייהם במערכה נגד הגרמנים, את המוזיאון הנפלא והנהדר. יצחק אנטק צוקרמן מת בגיל 66, כבוד לזכרו.

כעבור כחודש ב- 11.7.81, פירסמה בשבועון הנ"ל ההיסטוריונית היהודיה רות סאקובסקה מאמר מקיף על יצחק "אנטק" צוקרמן ורעיתו צביה לובטקין, על 5 שנות פעילותו של אנטק, החל משנת 1939 בהיותו בן 24 - בזמן הפלישה הגרמנית לפולין - ועד שנת 1944. כן מתוארים חלקו וחלק אשתו צביה ולבטקין בארגון הלוחם היהודי, הקמת החזית האנטי פאשיסטית כש "החלוץ" היה הראשון שהצטרף לחזית זו, מרד גטו ורשה, היחסים עם המחתרת הפולנית האנטי נאצית, פעולות ארגון היהודי הלוחם ועוד ועוד.

המחברת היא ילידת וילנה, מנהלת ארכיון רינגלבלום במכון ההיסטורי היהודי בווארשה, מחברת הספר בפולנית "ארכיון רינגלבלום - גטו ורשה יולי 1942 - ינואר 1943". היא עומדת בקשרים עם "יד ושם" (ברוניה קליבנסקי) בירושלים, כמו כן פירסם "הפאלקס שטימע" מאמר של צביה לובטקין תחת הכותרת: "המרד בקרקוב".


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1981
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: mila 18, ורשה, פולין (גטו ורשה) | 71-25 Main Street, Flushing, Queens, ניו יורק, ארצות הברית (The Jewish Center of Kew Gardens Hills) | קיבוץ לוחמי הגטאות (בית הקברות בו נקבר יצחק צוקרמן) (בית הקברות לוחמי הגטאות) | 5 Nowogrodzka, ורשה, פולין (מערכת פאלקס שטימע (משוער)) | זאקופנה, פולין
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות