לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

נתגלתה יצירה בלתי-ידועה של בטהובן


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דברים (עמוד 8) - 27/09/1981 (יום ראשון)
בשורה משמחת לחובבי המוסיקה ולמוסיקולוגים בעולם כולו: נתגלתה יצירה מוסיקלית בלתי ידועה של לודביג ואן בטהובן (1770-1828).

במחקר מדעי שנעשה בספריה שליד הכנסיה בוורוצלב (מקודם ברסלאו - גרמניה, וכעת פולין) גילתה העובדת המדעית, ד"ר וו. ונגזשין-קליסובסקה מבית-הספר הממלכתי הגבוה למוזיקה בוורוצלב, יצירה בכתב-ידו של לודביג וו. בטהובן בשם "האזינה אלהים לתפילתי, ואל תתעלם מתחינתי" (תהלים פרק נ"ה ב').

במחקר הראשוני של היצירה הוברר כי היא חוברה על ידי בטהובן לפי הזמנתו של המנצח והכנר י. שנאבל בשביל המקהלה של כנסיית וורוצלב. מחקרים של מומחים ומוזיקולוגים מבית-הספר למוזיקה בוורוצלאב, מצאו שיש קשר בין יצירה זו לבין שני ביקוריו של בטהובן בשלזיה התחתית - הראשון התקיים בשנת 1806 בעיר גלוגוו והשני ב-1812 בטפליץ.

יש לציין כי בתחילת המאה ה-19 התפרסמה המקהלה של הקתדרלה המפורסמת מן המאה ה-13 בכל אירופה, ועמדה בקשרים הדוקים עם גדולי המלחינים והכנרים, בהם קרל מריה פון ובר, מלחין גרמני (1786-1826), והכנר והמלחין האיטלקי ניקולו פאגאניני (1782-1840). שנבל מוורוצלב הזמין אצל בטהובן, באמצעות ידידים, את היצירה שנתגלתה, ועמדו להשמיעה מעל במת הקתדרלה מן המאה ה-13.

עתה נתגלתה כאמור היצירה בין כתבי-יד אחרים בספריית הכנסיה. מקווים כי בין הספרים וכתבי-היד של ספריה זו חבויות יצירות נוספות של מלחינים מפורסמים, אשר טרם הועלו על במות הקונצרטים.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דברים 1981

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: plac Katedralny 18, ורוצלב, פולין (הקתדרלה של ורוצלב - Cathedral of St. John the Baptist)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות