לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"תינוקות המבחנה" לפי ההלכה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דברים (עמוד 8) - 09/11/1981 (יום שני)
הרב הראשי לישראל עובדיה יוסף מתיר הולדת "תינוקת המבחנה" והיא בת חוקית להוריה לכל דבר. חוות דעת הלכתית בנושא "ילדי המבחנות" של הרב הראשי תואמת החלטת משרד הבריאות לאשר את התחלת הניסויים הרפואיים של ההפרייה לילדי המבחנה.

פסק-הדין של הרב יוסף ניתן בפומבי לפני שלוש שנים כשנולדה "תינוקת המבחנה" הראשונה, בעת פתיחת הכינוס הארצי ה-20 של "תורה שבעל פה" והוא בניגוד לדעת הרב הראשי השני שלמה גורן, אשר פסל מבחינה הלכתית את חוקיות ההתייחסות של "תינוקת המבחנה" להוריה.

בפסק-הדין שלו הוסיף הרב יוסף, כי "התינוקת" נחשבת לבת חוקית להוריה בתנאי שהייתה הקפדה מלאה שהזרע אשר השתמשו בו להפריית "תינוקת המבחנה" הוא של הבעל ורק של הבעל. תנאי נוסף - אם הוברר למעלה מכל ספק, כי לבני הזוג לא היתה שום אפשרות אחרת להוליד ילדים.

הרב הראשי יוסף מסתמך על מקרים דומים המובאים בתלמוד ובפוסקים ובכולם הותר לבוא בקהל. בין היתר מצטט הרב את גדולי הפוסקים ומביא את "דעת רבנו פרץ בהגהות סמ"ק (הובא בבית חדש, יורה דעה, סימן קצ"ה), שאשה שקלטה זרע מאיש שלא דרך ביאה, ונתעברה וילדה - הוולד כשר, ומתייחס אחריו ונחשב כבנו לכל דבר". ובליקוטי מהרי"ל, דף פ"ה {מגדולי רבני אשכנז אשר חי בשנת ה' אלפים קפ"ז) מובאת האגדה הבאה:
בתו של ירמיהו הנביא התרחצה באמבטיה לאחר שהתרחץ אביה שם וקלטה זרע מאביה (שיצא ממנו לאונסו) ונתעברה וילדה את בן-סירא, והכל היו מעידים על רוב צניעותוה וחסידותה עד שהיו בטוחים שלא זנתה והיה ברור שנתעברה באמבטיה. ומטעם זה נקרא הילד בן "סירא" שהוא בגימטריה "ירמיהו" שייחסוהו לאביו ירמיהו.


דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דברים 1981

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הרב מימון 1, ירושלים (הכינוס הארצי ה-20 של "תורה שבעל פה" נערך במוסד זה) (מוסד הרב קוק)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות