לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"פאלקס שטימע" חידש הופעתו


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 7) - 04/03/1982 (יום חמישי)
1. אחרי הפסקה מאונס שנמשכה ששה שבועות, חודשה הופעתו של "פאלקס-שטימע", השבועון היהודי היוצא בוורשה 2. ערב על הקיבוץ בוורוצלאב - בעיר ורוצלאב שבפולין ערך האיגוד התרבותי-חברתי של היהודים בפולין ערב מוקדש לנושא: הקיבוץ כדגם להתפתחות החקלאית

אחרי הפסקה מאונס שנמשכה ששה שבועות, חודשה הופעתו של "פאלקס-שטימע", השבועון היהודי היוצא בוורשה. עתה הוא מופיע בשינוי קל אבל רב-משמעות: בגליון ה "מחודש" (הראשון יצא ב-31.1.82) נעלמה מעל שער העמוד כותרת-המשנה של השבועון "בטאון האיגוד התרבותי והחברתי של היהודי בפולין".

את פשר היעלמה של כותרת זו, המלמדת על השתייכותו של השבועון לאיגוד, אנו מוצאים במאמרו של העורך שמואל טננבלאט. במאמר-מערכת מגלה טננבלאט, כי מיד עם הכרזת מצב-החירום בפולין (13 בדצמבר 1981) אסרו השלטונות את הפעילות של האיגוד, בדומה לאיסור שהוטל על פעולות ארגונים אחרים במדינה.

העיתון המחודש מופיע במתכונתו הרגילה, עם כל המדורים שבו, פרט למדור אחד: "סופרינו כותבים". יש בו סקירות ודיווחים על פעולות האיגוד בריכוזים יהודיים בערי פולין, אך העורך מציין כי החומר המתפרסם נוגע לתקופה שלפני 13 בדצמבר 1981, כלומר לפני שהוכרז על שלטון צבאי בפולין, ונאסרו פעילויות הארגונים השונים. גם בשולי מדור האינפורמציה מופיע הערת-המערכת האומרת, כי כל מה שמדווח עליו במדור זה התרחש לפני ה-13 בדצמבר 1981.

במאמרו מביע טננבלאט תקווה, כי השלטונות יתירו בקרוב את הפעילות במועדונים, כפי שהבטיח יז'י קוברסקי, השר לענייני דתות, בפגישתו עם ראשי האיגוד, עם נציגי הקהילות היהודיות, עם עורכי המכון היהודי ההיסטורי, עם מנהל התיאטרון הממלכתי על-שם אסתר רחל קאמינסקה ועם חברי מערכת "פאלקס שטימע".

בגליון הראשון של "פאלקס שטימע" לשנת 1982, שפורסם כבר לאחר הכרזת השלטון הצבאי במדינה, יש כתבה מקיפה על המסיבה שנערכה ב-3 בדצמבר 1981, לכבוד מלאת 31 שנה להופעת "פאלקס שטימע". במסיבה השתתפו גם נציגי המפלגה הקומוניסטית הפולנית, חברי הממשלה, העיתונות, הרדיו והטלוויזיה. באותה מסיבה הוענקו לארבעת עובדי השבועון היהודי מהם שני יהודים ושני פולנים, אותות-כבוד ממשלתיים, "להוקרה על הפעולות הברוכות ועל מסירותם לשבועון היהודי", נאמר בכתב-העת.

הארבעה הם מישה פוקס, עיתונאית ומתרגמת, יהושע פיאסק, חניך בית-ספר יהודי בווארשה, שניהם עובדי הנהלת "פאלקס-צייטונג", וכן וויצק סקוז'ץ, פולני שעבר בעיתון הפולני "אקספרס" הנמצא בשכנות לשבועון היהודי. וויצק ראה את מצוקת השבועון היהודי, הסובל ממחסור בכוח-אדם, והחליט ללמוד אידיש. אחר-כך עבר לעבוד ב "פאלקס-שטימע".

הזוכה הרביעי בפרס - הנריק פיאצ'ק, גם הוא פולני. האיש התקבל לעיתון לפני עשרים שנה כנער שליח, עלה בסולם הדרגות וכיום הוא משמש כמקשר בין המערכת והדפוס.

את הפרסים העניק לעובדי השבועון ל. בדנרסקי, בא-כוח לישכת העיתונות הממלכתית הפולנית.

ערב על הקיבוץ בוורוצלאב

בעיר ורוצלאב שבפולין ערך האיגוד התרבותי-חברתי של היהודים בפולין ערב מוקדש לנושא: הקיבוץ כדגם להתפתחות החקלאית. היה זה, כמובן, לפני שהשלטונות הפולניים אסור על פעילות האיגוד, בעקבות מצב חירום שהוכרז במדינה ושבמסגרתו נאסרה פעילותם של כל הארגונים בפולין.

בשבועון היהודי "פאלקס-שטימע", היוצא בווארשה, נמסר תיאור אותו ערב:
בשעה המדוייקת נתמלא אולם המועדון היהודי על-שם לברטובסקי מפה לפה. הנושא משך גם כאלה שלא ביקרו מעולם במועדון של האיגוד. את הערב פתח מזכיר האיגוד המקומי, הנריק ראביוק, ומיד בפתיחה נחלו רבים אכזבה משהתברר להם, כי הערב אינו מוקדש לקיבוצים, כפי שהיה כתוב בהזמנות שנשלחו, אלא למדבר סיני.

אולם האכזבה חלפה חיש מהר כשנוכחו הבאים לדעת כי גם הנושא שעל הפרק הוא אקטואלי ומעסיק את הציבור בישראל ואת דעת-הקהל בעולם - פינוי סיני.

לפני הקהל הוקרנו, במסגרת השיחה על הפינוי, 80 שקופיות על מדבר סיני ועל החיים בו - הבדואים על גמליהם, מראות הר סיני, עיבוד האדמה בכלי עבודה פרימיטיביים בעזרת גמלים ופרדות, וכן בשיטות מודרניות משוכללות, מקומות קיט יפים ומודרניים לחוף ים סוף, ספינות דיג קטנות ועוד.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1982
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: pl. Grzybowski 12/16, ורשה, פולין (האיגוד החברתי והתרבותי של היהודים בפולין - TSKZ) | סיני, מצרים | ul. Legnicka 65, ורוצלב, פולין (האיגוד החברתי והתרבותי בוורוצלב - TSKZ) | 5 Nowogrodzka, ורשה, פולין (מערכת פאלקס שטימע (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות