לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"חרות" מתנכרת לזכרו של נורדאו


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דברים (עמוד 8) - 04/04/1982 (יום ראשון)
בגלריית אנשי התנועה הציונית, המפארים את שטרי הכסף הישראליים נעדר שמו של המנהיג הציוני שמחה מאיר זיגפלד, הידוע בשם ד"ר מאקס נורדאו (1849-1923) שהיה מראשי הציונות המדינית ומילא תפקיד מרכזי בתנועה הציונית. עצמותיו הועלו - לפי צוואתו - בשנת 1928 לארץ ישראל והוטמנו בבית-הקברות בתל-אביב. רבים שואלים: למה אין שטר כסף הנושא את דיוקנו של נורדאו?

מתברר, כי ממשלת הליכוד נרתעת מלהפיק שטר כסף שעליו דיוקנו של נורדאו, מתוך חשש מפני התנגדות הדתיים בקואליציה להפקת שטר כסף שבו תופיע תמונתו. הסיבה העיקרית לכך שנורדאו נשא את אנה אליזבט דונס-קופמן, אלמנתו של הסופר הדני ריכרד קופמן. מעניין כי ממשלת הליכוד, שבמרכזה עומדת "חרות", מתנכרת, מסיבות קואליציוניות להנצחת זכרו של מכס נורדאו, שאת שמו נשאו בתנועה זו ברמה והיו מזכירים אותו לאחר הרצל ולפני ז'בוטינסקי.

ראוייה לציון העבודה שהרב צבי יהודה הכהן קוק המנוח הכניס את נורדאו ואת שאול טשרניחובסקי (שגם הוא נשא נוצריה) בין "בעלי התשובה" (ראה "קורות", רבעון לתולדות הרפואה ומדעי הטבע, פרק ז', חוברת ג-ד, כסלו תשל"ז). על מאקס נורדאו אומר הרב קוק באותה חוברת: "כל העושה דבר עבירה ומתבייש בה מוחלין לו את כל עוונותיו" (ברכות י"ג ע,ב).

כדאי להזכיר כי נורדאו, הרבה שנים לפני ז'בוטינסקי, הטיף לאבקואציה [עזיבה מרצון לארץ ישראל] ממזרח אירופה. מיד עם פרסום הצהרת בלפור (שנורדאו קיבל אותה בספקנות) הוא קרא לתנועה הציונית להעלות מיד 600 אלף יהודים מאירופה; לפי תכנית נורדאו הדבר היה צריך להיעשות בטכניקה צבאית ולשכנם בשיכונים ארעיים. נורדאו הציע שתכניתו תמומן ע"י מלווה לאומי בסך של מאות מיליונים דולרים. הוא רצה שארץ ישראל בגבולותיה הטבעיים תיהפך למדינה יהודית לפני שתתפשט ההתנגדות החדשה, ובזה תימנע הסכנה הגדולה שריחפה, לפי דעתו, כבר אז, על קיום היהודים באירופה.

בעינה עומדת איפוא השאלה למה אין שטר כסף ישראלי הנושא את דיוקנו של נורדאו? מה גם שבתו הציירת מאקסה נורדאו, היושבת בפאריס ומבקרת לעתים קרובות בישראל מוכנה לצייר את דיוקנו של אביה חינם אין כסף.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דברים 1982

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב טרומפלדור 19, תל אביב (בשנת 1926 הועלו עצמותיו ו של מקס נורדאו לבית קברות זה) (בית הקברות טרומפלדור) | רחוב בנק ישראל (פינת רחוב קפלן), קרית הממשלה, ירושלים (בנק ישראל)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות