לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

חרם על רבנים קיצוניים בארה"ב


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 7) - 15/04/1982 (יום חמישי)
מיון מהיר:
חרמות
יורדים
מאמר
עולם יהודי
1982
1. "איגוד למען קיום ארץ-ישראל", שמושבו בניו-יורק, קורא להטיל חרם על המוצרים שעליהם מתנוסס הכשר מטעם רבנים המשתייכים לאגודות רבנים קיצוניות, התומכות במדיניותו של הנשיא רייגן כנגד ישראל. 2. שיטה חדשה להשמצת ישראל - "סאוועטיש היימלנד" משיב על שאלות קוראים באמצעות תמונות וציטוט כתבות מישראל המשמיצות את ישראל. 3. לעצור הנסיגה מהר סיני - תנועה נגד הנסיגה מקיום המצוות ומחוקי התורה מוקמת בניו-יורק

גוף המכנה עצמו בשם "איגוד למען קיום ארץ-ישראל", שמושבו בניו-יורק, קורא להטיל חרם על המוצרים שעליהם מתנוסס הכשר מטעם רבנים המשתייכים לאגודות רבנים קיצוניות, התומכות במדיניותו של הנשיא רייגן כלפי ישראל. לפי דעת האיגוד, רבנים אלה שותפים ליאסר ערפאת ורוצים בחורבנה של ארץ-ישראל.

החרם שהאיגוד רוצה להטיל בא כתגובה על שתי מודעות שפירסמו רבנים אלה. הראשונה, מטעם התאחדות הרבנים באמריקה ובקנדה העומדת תחת מרותו הבלעדית של האדמו"ר מסטמאר, פורסמה בעיתון "ניו-יורק טיימס" מ-7 בדצמבר 1981. במודעה זו מכריזה התאחדות הרבנים כי היא תומכת במדיניותו של הנשיא רייגן ובמשלוח מטוסי האייואקס לסעודיה, מביעה את צערה על כך שהציונים "עלבו בנשיא שלנו" כלומר ברייגן), ומאשרת נאמנותה של היהדות החרדית למדיניות רייגן. "שהיא לטובת הארץ שלנו (כלומר אמריקה) ולטובת כל אזרחיה".

במודעה השניה, שפירסמו "נטורי קרתא" באמריקה באותו העיתון מ-12 במארס 1982, נאמר: "מיהו האויב הכי גדול של העם היהודי? הגרמנים, הציונים, הקומוניסטים או הערבים? תשובה על שאלות אלו תקבל בספר: רצח עם (ג'נוסייד) בארץ הקודש, של הרב משה שיינפלד".

שתי המודעות עוררו את זעמו של "האיגוד למען ארץ-ישראל", שבראשו עומד הרב שמריהו לייב גולדשטיין. בתגובה פנה האיגוד בקריאה דחופה אל יהדות אמריקה, ותבע להחרים את כל מצרכי המזון הנושאים את ההכשר הניתן על-ידי רבנים קיצוניים. כן פנה אל התעשיינים ותבע מהם לא להשתמש בהכשרים של רבנים אלה ולציבור היהודי קרא להחרים מצרכי מזון שהוכשרו על ידם.

כפי שהתברר עלול חרם זה, אם הקהל יציית לו, להשפיע גם על התעשייה הישראלית, שרבים ממפעלי המזון הגדולים שלה עומדים תחת פיקוחה והשגחתה של "העדה החרדית" בירושלים, שאף רבני סטמאר מאוגדים בתוכה. המפעלים שעומדים להיפגע מן החרם הם: מטע, פרומין, עץ הזית, טית-בית, טמפו וכן המאפיות הגדולות בירושלים, ברמן ואנג'ל, הזקוקות גם הן להכשר נוסף מן "העדה החרדית" בירושלים.

שיטה חדשה להשמצת ישראל

שיטה חדשה, שלפיה ניתן בנקל להשמיץ את מדינת ישראל ואת המפעל הציוני כולו מצאו עורכי הירחון הסובייטי-יהודי - "סאוועטיש היימלנד", המופיע במוסקווה. עד עתה הייתה המערכת עונה מעל דפי הירחון של שאלות הקוראים לגבי המצב בישראל, בעיית "הנושרים", הירידה מישראל, המפעל הציוני וכו'. ואילו מעתה ואילך משיבים את התשובות על השאלות בצורת תצלומים ותמונות, הלקוחים מן העתונות הישראלית ומסוכנויות ידיעות שונות.

למשל, אניה גויכמן מטשקנט, שואלת את השאלה הבאה: "לפי מה שפורסם בעיתונות הולכת וגוברת בישראל ההשפעה של השוביניסטים הקיצוניים. לכן אבקש להביא עובדות ולהציג אחדים מאלה המרעילים את הנשמה והמוח של הנוער הישראלי".

המערכת משיבה לה בפרסום תצלומו של "המנהיג" כהנא. כשהוא נואם בפוזה ובהרמת יד "היטלריסטית" ומפרסמת את הכרוז הידוע לו לבנות ישראל - "שלא תצאי עם ערבים וגויים למיניהם".

תמונה נוספת היא של ח"כ אברהם שפירא בעל הממדים, שמתחתיה כתוב: "הבעל-בית החדש של המדינה, כך כינה עיתון "על המשמר" את יו"ר סיעת אגודת ישראל בכנסת אברהם שפירא".

על שאלה נוספת, של מוישה ארכלין מצ'ליאבינסק שבהרי אוראל הרוצה לדעת מה היא ההרגשה של היהודים הסובייטים לשעבר, משעה שמעבירים אותם מאוסטריה לישראל ומה הדרכים העומדות לפניהם כדי להגר מן המדינה, השיבה המערכת בשתי תמונות:
בראשונה רואים קבוצת יהודים מוקפים אנשי בטחון אוסטריים חמושים המובלת מתחנת הרכבת של וינה למחנה המעבר של הסוכנות היהודית.
בתמונה השניה רואים את חזית הקונסוליה האמריקאית בתל אביב עם שני אשנבים - אחד המטפל באשרות תייר והשני באשרות הגירה, בשעה שהראשון עומד שומם הרי לפני האשנב השני, המטפל באשרות הגירה מתפתל תור ארוך של יהודים המבקשים לרדת מן המדינה.

לעצור הנסיגה מהר סיני

תנועה עולמית חדשה, "התנועה לעצירת הנסיגה מהר סיני" הולכת ומוקמת והיא עשויה להתחרות בתנועה הקיימת לעצירת הנסיגה מחצי האי סיני.

מייסדי התנועה החדשה משתייכים לחצרות האדמו"רים הקיצוניים שבווילאימסבורג - ניו-יורק כגון: סטמאר ואחרים. הם החליטו על הקמתה כדי לקרוא תגר על ראשי הישיבות והמפלגות הדתיות - אגודת ישראל והמפד"ל בישראל, על שאינם פועלים נגד הנסיגה מקיום מצוות התורה שניתנה לבני ישראל בהר-סיני.

ראשי התנועה החדשה שואלים: איפה נעלמו ה "דיוויזיות" שעמדו לרשות ראשי הישיבות התיכוניות וישיבות ההסדר שגוייסו במלחמה נגד אחיהם לנשק בצה"ל? למה לא רואים אותם בין לוחמים נגד חילול השבת והדת בארץ ישראל שגרמו גם לחילול השם באמריקה.

את אנשי התנועה נגד נסיגה מסיני הם מכנים בשם אוואנטוריסטים, תמהונים שהכריזו מלחמת מצווה ומלחמת קודש על הנסיגה משטחים ולא על נסיגה מן התורה.

אנשי התנועה החדשה מציינים בצער כי גם בחוגי "חסידות מסויימת" (חב"ד) דבק החיידק של הכרזת מלחמת קודש על שטחים ...

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1982

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 85 Division Ave, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (Central Rabbinical Congress of the United States and Canada - התאחדות הרבנים בארצות הברית וקנדה - ויליאמסבורג) | 102 Saddle River Road, Monsey NY, ארצות הברית (נטורי קרתא בארצות הברית) | רחוב הירקון 71, תל אביב (שגרירות ארצות הברית) | מוסקבה, רוסיה (קירוב 5 (מוסקבה העתיקה) - מערכת סאוועטיש היימלאנד (משוער)) | Favoritenstrasse 51, וינה, אוסטריה (תחנת הרכבת הראשית של וינה - Wien Hauptbahnhof) | ויליאמסבורג, ברוקלין, ניו יורק, ארצות הברית (מרכז האדמו"ר מסאטמר)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות