לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

העדה החרדית: מותר להתפקד רק ע"י טלה


מאת: נח זבולוני סופר "דבר"
פורסם: דבר | דבר - עמוד ראשון (עמוד 1) - 17/05/1983 (יום שלישי)
מפקד האוכלוסין שיתחיל בשבוע הבא, ושבהכנתו כבר הושקעו מיליוני שקלים, עלול להיתקל בהתנגדות חריפה בקרב הציבור החרדי בארץ.

ביום שני הבא מתחיל מפקד האוכלוסין בארץ, שיעלה למשלם המסים כ-500 מיליון שקלים. העדה החרדית ונטורי קרתא כבר הודיעו, כי לפי ההלכה אסורה ההתפקדות גם לאלה המחזיקים בתעודות זהות, ועל אחת כמה וכמה לאלה שאין בידיהם תעודות-זהות.

באחרונה הצטרף לאיסור המפקד גם הרב הישיש יעקב ישראל קנייבסקי בבני-ברק, הידוע בעולם התורני בשם "הסטייפלר", סמכות דתית מקובלת בעולם הישיבות ובציבור החרדים כולו. הרב קנייבסקי מסתמך על הנאמר בתלמוד וב- "יד חזקה" של הרמב"ם, כי אסור למנות ישראל אפילו לדבר מצווה אלא על ידי דבר אחר כגון: שקלים או טלאים, כלומר: כל אחד נותן טלה או שקל ואחר-כך מונים את השקלים או הטלאים ואסור להתפקד אפילו על-ידי כתב, כפי שאנו נוהגים במיפקד. משום עין הרע, כי אין הברכה העליונה שרויה על דבר המנוי ויש בכך משום סכנת מגיפה חס ושלם.

פסק-דינו של הרב קנייבסקי, שהוא גיסו של "החזון איש", ורעהו לדעה של הרב אליעזר שך, נשיא מועצת גדולי התורה, בעל סמכות הלכתית עליונה בקרב ציבור החרדים ובקרב חברי "אגודת ישראל" מהאגף הליטאי, יגרום, שרבים מ "אגדות ישראל" המשתתפים בקואליציה ממשלתית יחרימו את המיפקד ויסרבו לענות לפוקדים.

כפי שנמסר לסופרנו, עוררה החלטתו של הרב קנייבסקי תסיסה ומתיחות בין חברי-הכנסת של "אגודת ישראל", המפולגים לשני מחנות - ליטאי וחסידי - בדומה לבעיית "מיהו יהודי" ששניים מחברי הכנסת לא התלהבו מהעלאת ההצעה לסדר-יומה של הכנסת.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד ראשון 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב רשב"ם 10, בני-ברק (מגורי הסטייפלר - הרב ישראל יעקב קנייבסקי - שיכון חזון איש) | רחוב קפלן 3, ירושלים (הקריה בנין ג - הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (בשנות ה-80 וה- 90) - משרד ראש הממשלה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות