לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

סוף טוב הכל טוב. או: כך שוחרר בנו של הרב הירש, שר החוץ של נטורי-קרתא מבית-האסורים הצבאי, לאחר שסירב להתייצב בלשכת-הגיוס


מאת: נח זבולוני סופר "דבר"
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 2) - 09/06/1983 (יום חמישי)
לחץ שהפעילה וושינגטון על ירושלים הביא לשיחרורו של ישראל הירש, בנו של שר החוץ של נטורי קרתא, הרב משה הירש, ממאסר צבאי.

למחרת המעצר פנה הירש, שהוא וכן בנו הם אזרחים אמריקאים, לקונסוליה האמריקאית בירושלים וביקש את התערבותם המיידית. כן התקשר הרב הירש עם שני עו"ד ידועי שם בוואשינגטון, מארק ליין ולינדה הובר, וייפה את כוחם לפתוח בהליכים משפטיים נגד השלטונות בירושלים על שהפרו את החוק הבינלאומי,לפיו אסור לגייס תושב ירושלים לשרות צבאי, בפרט נתין אמריקאי.

ביום שני השבוע נקרא הרב הירש להתייעצות בקונסוליה האמריקאית בה השתתפו סגן הקונסול הכללי, דאגלס קין, והקונסול הכללי האמריקאי של מזרח ירושלים קונרד דרשר. בהתייעצות זו ביקש הרב הירש שממשלת ארה"ב תתערב לשיחרור בנו, שזכויותיו החוקיות ניטלו על-ידי הציונים.

הירש טען כי בנו נולד בירושלים, שהיא שטח בינלאומי, ושאין לישראל הסמכות לגייס אותו לצבא וללחום מלחמות שאינן בינלאומיות, בפרט מלחמות לא-קדושות. שממשלת בגין וחבריו מחליטה עליהן. בהתייעצות הוחלט, שהקונסול ישגר מברק באמצעות לוויין לסטייט-דפארטמנט בוושינגון וידרוש את התערבותם המיידית לשיחרורו של האזרח האמריקאי ישראל הירש. ביום שלישי נשלח המיברק.

עוד באותו יום ניתנה לישראל הירש תעודת פטור מהצבא ואתמול בבוקר הוא שוחרר.

בפגישה עם סופר "דבר" מייד אחר שחרורו סיפר הירש על עשרה ימי המעצר בתל-השומר ואמר כי סבל עינויים נפשיים וגופניים, לא נגע באוכל שהוגש לו, היות שלא היה כשר בעיניו, לא הלך בשבת בבוקר לבית-הכנסת, כי לא רצה לראות חיילים מחללים שבת. שכניו בתא-המעצר היו מדליקים בשבת גפרורים וזרקו עליו.

כן סיפר כי ניסו לשדל אותו להיפגש עם פסיכיאטר או להסכים לקבל צו-דיחוי מהצבא. כפי שנודע, ביום ראשון עמד להתקיים מסע למען "פידיון שבויים" בראשות האדמו"ר מסטמאר, הרב משה טייטלבוים.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רמת גן (מחנה דורי - בסיס תל השומר) | רחוב חברת ש"ס, ירושלים (ביתו של ישראל הירש) (מאה שערים) | דרך שכם 27, ירושלים (הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים (עד שנת 2010)) | רחוב אגרון 18, ירושלים (הקונסוליה האמריקאית)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות