לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

תעמולה אנטישמית בארגנטינה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 8) - 16/06/1983 (יום חמישי)
מיון מהיר:
מאמר
עולם יהודי
1983
1. בארגנטינה פורחת ספרות ניאו-נאצית ואנטישמית, כדוגמת כתב-העת "פאפלס", אשר בכותרתו משולב צלב-קרס ועוד. 2. פרס שלום לוועד נגד המלחמה בלבנון - מועצת הכנסיות החפשיות של שוודיה החליטה להעניק את פרס השלום לשנת 1982-3 לוועד נגד המלחמה בלבנון. 3. מבקשים חנינה לליאו פראנק - הליגה למניעת השמצה וארגונים נוספים פנו לוועדת החנינות של מדינת ג’ורג’יה וביקשה חנינה לליאו פראנק שהואשם ברצח ונעשה בו לינץ’ בעקבות עדות שקר. 4. האנטישמיות ואמצעי-התקשורת - הסקציה האירופית של הקונגרס היהודי העולמי התכנסה בשטוקהולם ובין הנושאים דנה בתפקידם של אמצעי התקשורת בהגברת האנטישמיות. כן נפגשו המנהיגים עם ראש ממשלת שוודיה אולף פלמה. 5. וגר עזריאל עם אפרים - במסיבה לכבוד הרב משה פיינשטיין אפשר היה לראות את ד"ר עזריאל מילר מהמפד"ל יושב לצידו של הרב אפרים שטיין מראשי חסידי סטמאר. 6. יום כיפור - חג רשמי בניו-יורק - דב היקינד, חבר בית-הנבחרים של מדינת ניו-יורק, הגיש הצעת חוק שיום כיפור יוכרז כחג רשמי במדינת ניו-יורק. 7. סיור וטקס במחנה ההשמדה בוכנוולד - סיור של משלחת אנשי תיאטרון ומחול אורחי הקהילה היהודית בברלין במחנה ההשמדה בוכנוואלד.

ארגנטינה, המקיימת יחסים ידידותיים עם ממשלת הליכוד בתחומים שונים וגם ברגישים ביותר, אינה נוקטת כל אמצעים כדי למנוע הפצת תעמולה אנטישמית ארסית במדינה.
הקונגרס היהודי העולמי מוסר, כי בחודש אפריל הופיע בבואנוס-איירס גליון נוסף של כתב-העת הניאו-נאצי "פאפלס", שבכותרתו משולב צלב-קרס. העיתון מלא חומר אנטישמי וגזעני. יצויין כי החברות הממשלתיות בארגנטינה תומכות בעתון על-ידי מודעות ענקיות שהן מפרסמות בו ושמשתרעות על עמודים שלמים. החברות התומכות בעיתון - הן החברה הלאומית לחיפוש נפט וחברת נתיבי האוויר הארגנטינאית.

"פאפלס" משמש כבטאונה של התנועה הנקראת "המפלגה הארית הלאומית השלמה" וסמלה הוא צלב הקרס. [ * ]

"דאיא" אירגון יהודי ארגנטינה, המתריע על הופעת העיתון האנטישמי "פאפלס", מוסר כי פרסומים אנטישמיים וניאו-נאציים נוספים מתפרסמים לאחרונה בבירת ארגנטינה, בהם שני ספרים מפרי עטו של הסופר הנאצי הבלגי הנודע לשמצה לאון דגרל. ממקורות הקונגרס היהודי העולמי נמסר, כי לאחר הפסקה של 3 שנים מופיעה שוב בדוכן העתונות בארגנטינה ספרות תעמולה נאצית באין מפריע. בשעתה נאסרה הפצתה בחוק.

"המפלגה הארית השלמה" מפיצה תצלומים של היטלר ושל פושעי מלחמה שהוצאו להורג בעקבות משפטי נירנברג. הפצת פרסומים אלה נאסרה לפני שלוש שנים על-פי דרישת ארגונים יהודיים ובתוכם הקונגרס היהודי העולמי, עתה חודשה התעמולה הנאצית האנטישמית והמשטרה, שבשורותיה משרתים רבים המעריצים את הנאציזם ואת דרכי פעולתו ואפילו חברים במפלגה הנאצית, איננה עושה לבלימת התופעה.

הערות:
* מדובר בעיתון Papeles, עיתונה של המפלגה: Aryan Nationalist Integral Party.


פרס שלום לוועד נגד המלחמה בלבנון

מועצת הכנסיות החפשיות של שוודיה הקימה לפני שנים קרן, שפירותיה מיועדים למתן פרס שלום שוודי [לגוף] הפועל למען שלום העולם.

את פרס השלום לשנת 1982-3 החליטה המועצה להעניק לוועד הישראלי נגד המלחמה בלבנון שנוסד בחודש יוני אשתקד.

"בתפוצות", עלון ידיעות של הקונגרס היהודי העולמי המופיע בירושלים והמביא את הידיעה מציין, כי הוועד הישראלי נגד המלחמה בלבנון קיבל רק מחצית מסכום הפרס; המחצית השניה לא תחולק. מזכיר הארגון, הכומר קרל-אכסל אלמקויסט הסביר, כי מחציתו השניה של הפרס הייתה צריכה להימסר לארגון שוחר שלום פלשתינאי, מקביל לארגון הישראלי, אלא שלמרבה הצער, קבע הכומר, ארגון כזה לא נמצא. [ ** ]

הערות:
** Karl-Axel Elmquist היה מזכיר הארגון Swedish free church aid שהעניק את הפרס מטעם Swedish free church council


מבקשים חנינה לליאו פראנק

ארגונים יהודיים באמריקה פנו אל וועדת החנינה של מדינת ג'ורג'יה בתביעה שתפרסם הודעה רשמית, כי היהודי ליאו פראנק, שהואשם לפני שבעים שנה ברצח הצעירה מארי פאגן והומת במעשה לינץ' היה חף מכל פשע.

שלושה ארגונים יהודיים - הוועד היהודי האמריקאי, הליגה למניעת השמצות של בני ברית והפדרציה היהודית של אטלנטה - פנו לוועדת החנינות של מדינת ג'ורג'יה והביאו לתשומת-ליבה עדות בפרשה זו שהועלתה מחדש, לפני כשנה. העד, שהיה בינתיים לישיש בן 83, הודה בשבועה כי שיקר בעדותו לפני שבעים שנה וכי פראנק היה חף מכל פשע.

הארגונים היהודיים מציינים בפנייתם אל ועדת החנינות, כי המשפט נערך באווירה אנטישמית פרועה, שלובתה עוד יותר בעקבות הלינץ'. מה שהביאה ב-1913 לייסודה של הליגה למניעת השמצות.

האנטישמיות ואמצעי-התקשורת

הסקציה האירופית של הקונגרס היהודי העולמי התכנסה בשטוקהולם ודנה במצב בישראל, בסכסוך הישראלי-ערבי, במצבם של יהודי ברית-המועצות בהקשר הבין-גושי, ובדרכים לקידום נושאים ליהדות במסגרת ארגונים אירופיים שונים.

בכינוס שנערך בחודש שעבר השתתפו מנהיגים יהודים מ-21 מדינות, בין הבאים - נציגים משבע מדינות במזרח-אירופה ומשתים-עשרה מדינות ממערב אירופה, כן השתתפו בו נציגים ממרוקו ולראשונה בתולדות הקונגרס היהודי העולמי גם נציגים מטורקיה.

אלפרד הסלר עיתנואי וסופר שוודי ידוע, שהרצה בפתיחת הכינוס על תפקידם של אמצעי-התקשורת בהגברת האנטישמיות, הדגיש את חלקם של כלי-התקשורת האירופים בסיקור המעוות של המלחמה בלבנון.

ראשי המשלחות נפגשו עם ראש ממשלת שוודיה אולף פלמה. הפגישה נמשכה כשעה וחצי ובמהלכה הגיע יו"ר הסקציה האירופית של הקונגרס, ד"ר מוריס גרינפוגל מצרפת, דאגה מנכונותו של פלמה לקבל את פניו של יאסר ערפאת בעת ביקורו זה לא כבר בשוודיה. פלמה השיב כי הוא ניצל הזדמנות זו כדי להפציר בערפאת להכיר בישראל.

המשלחת גם העלתה את שאלת מצבם של יהודי ברית-המועצות - ראש ממשלת שוודיה הביע את נכונותו לסייע בנדון, כאשר תהיה השעה כשרה לכך. במשלחת שנפגשה עם ראש ממשלת שוודיה השתתפו גרווי ג'אנר מבריטניה, ג'אן נורמן משוויץ, ד"ר ברונו קפלן משוודיה, הסנטור דרייפוס-שמידט משוודיה, איור מילר, נשיא הקהילה היהודית בשטוקהולם, ד"ר גרהרט רינגר, המזכיר הכללי של הקונגרס היהודי העולמי ודניאל לק, מנהל הסקציה האירופית של הקונגרס.

וגר עזריאל עם אפרים

מקובל כי אמריקה היא ארץ האפשרויות הבלתי-מוגבלות. ואכן, רק אצל האמריקאים יכול לקרות דבר שלא ייאמן כי יסופר - איש סטמאר הקנאי יושב ליד אחד מראשי מפד"ל בנחת ומשוחח עימו בידידות.

דבר "משונה" זה קרה בניו-יורק. היהדות החסידית של אמריקה ערכה מסיבה לכבוד הגאון הישיש הרב משה פיינשטין, נשיא אגודת הרבנים באמריקה ונשיא מועצת גדולי התורה, כהוקרה להערצה לפוסק הדור, תחת הסיסמא: "לכבוד גמרא ותוספות" ובאנגלית "להוקרה ולגדלות".

במסיבה השתתפו כל המי-ומי ביהדות החסידית והדתית באמריקה ובקנדה: אורחים מעריצי הרב פיינשטיין באו גם מארצות אחרות - מאנגליה, מצרפת ועוד. בלטו במיוחד ומשכו את תשומת-לב הנוכחים שניים שישבו בשולחן הנשיאות ושוחחו בידידות רבה; האחד, הרב ד"ר עזריאל מילר מראשי "המזרחי" (מפד"ל) באמריקה וסגן נשיא ישיבת יוניברסיטי ולצידו הרב אפרים שטיין, מראשי חסידי סטמאר [הפנטים]. ממש ימות המשיח "וגר זאב עם כבש".

בארץ דבר כזה לא יקרה. אצלנו אין חסידי סטמאר יכולים לשבת בצוותא אפילו עם חסידי בעלז.

יום כיפור - חג רשמי בניו-יורק

דב היקינד, חבר בית-הנבחרים של מדינת ניו-יורק, הגיש הצעת חוק, שעל-פיה יקבעו בית הנבחרים והסנאט של מדינת ניו-יורק את יום הכיפורים כחג רשמי ברחבי מדינת ניו-יורק, שבה נמצא ריכוז גדול של יהודים ורבים מהם דתיים.

חבר בית-הנבחרים של מדינת ניו-יורק היהודי דב היקינד, הנמנה עם המפלגה הדמוקרטית, טוען כי בבית התחתון (בית הנבחרים) שבו יש רוב למפלגה הדמוקראטית, מובטח אישורו של חוק זה. עתה הוא מחפש תומכים בסנאט, שם שלטת המפלגה הרפובליקאית, כדי להבטיח את אישורה של הצעת-החוק שלו.

לדברי היקינד, מטרת ההצעה להבטיח שזכויות החופשה והזכויות הסוציאליות האחרות של היהודים שייעדרו מעבודתם ביום הכיפורים לא ייפגעו.

סיור וטקס של אנשי תיאטרון במחנה ההשמדה בוכנוולד

[הכיתוב בתמונה שבראש הטור]

בסוף השבוע שעבר התקיימו סיור וטקס יוצאי דופן באתר ההשמדה בוכנוולד. משלחת של אנשי תיאטרון ומחול, המייצגת את ישראל בקונגרס האי.תי.אי. (מכון התיאטרון הבין-לאומי) בברלין המזרחית, ערכה ביקור בבוכנוולד, המצוי במרחק של חמש שעות נסיעה מברלין.

המשלחת התייחדה עם זכר קרבנות המחנה בהנחת זר פרחים על המצבה לזכר היהודים שהושמדו במקום.

חברי המשלחת היו אורחי הקהילה היהודית הזעירה בברלין המזרחית והשתתפו בתפילת ליל השבת בבית-הכנסת היחיד הפעיל עדיין בעיר.

חברי המשלחת הם: יעקב אגמון, דוד אלכסנדר, עירן בניאל, נאוה דיסנצ'יק, ברי-סבירסקי, נעם סמל, שמואל עומר, גדעון פז.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1983
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Alvsjo, סטוקהולם, שוודיה (Swedish free church aid (משוער)) | 605 3rd Avenue, ניו יורק, ארצות הברית (הליגה נגד השמצה) | intersection of State Street and Washington Avenue, אלבני NY, ארצות הברית (The New York State Senate - Capitol Building) | 2 M.L.K. Jr Dr SW, אטלנטה GA, ארצות הברית (State Board of Pardons and Paroles) | 78 Avenue des Champs-Elysees, פריז, צרפת (הסניף האירופי של הקונגרס היהודי העולמי בשנות ה-80) | בוכנוולד, גרמניה (מחנה הריכוז בוכנוואלד) | Rosenbad 4, סטוקהולם, שוודיה (ממשלת שוודיה) | רחוב חובבי ציון 12, ירושלים (הוועד נגד המלחמה בלבנון) | Ayacucho 632, 6 Piso, בואנוס איירס, ארגנטינה (Delegacion de Asociaciones Israelitas Argentinas (DAIA)) | 15 East 84th Street, ניו יורק, ארצות הברית (משרדי הוועד היהודי האמריקאי - american jewish committee עד שנת 1989) | 132 Nassau Street, ניו יורק, ארצות הברית (אגודת הרבנים בארצות הברית - Union Of Orthodox Rabbis Of The United States And Canada) | Larrea 744, בואנוס איירס, ארגנטינה (Casilla de Correo 20 - הקונגרס היהודי העולמי - אמריקה הלטינית) | רחוב ז’בוטינסקי 21, ירושלים (מערכת עלון בתפוצות)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות