לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

התחמקות ממס בעיני ההלכה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דברים (עמוד 8) - 23/06/1983 (יום חמישי)
האם מותר לפי ההלכה להשתמט במדינת ישראל מתשלומי מס הכנסה? שאלה זו הוצגה לרב עובדיה יוסף, רבה הראשי של מדינת ישראל לשעבר, בביקורו האחרון בארצות-הברית.

השאלה מתעוררת בגלל מחלוקת בין הפוסקים אם ההלכה "דינא דמלכותא דינא" (בבא בתרא נ"ד עב') חלה גם על מדינת ישראל, או רק על ממשלה לא-יהודית. בעניין זה יש מחלוקת בין הראשונים. ישנם הסבורים, שהכלל דינא דמלכותא דינא חל רק על מלכי אומות העולם, שהמדינה היא שלהם ולכן יכולים הם לומר לתושבים: אם לא תשלמו - נגרש אתכם מן הארץ או נאסור אתכם. אבל לגבי מלכי ישראל לא חל הכלל "דינא דמלכותא דינא", לפי שארץ-ישראל שייכת לכל העם והכל שותפים בה ואין למלך (או לראש ממשלה) זכויות גדולות יותר מאשר לאיש אחר. לעומתם ישנם חכמים הסבורים, כי גם לגבי מלך ישראל חל הדין "דינא דמלכותא דינא".

הרב עובדיה יוסף צולל בעמקי ההלכה ומביא בנידון דעות שונות לכאן ולכאן: הרב אברהם יצחק הכהן קוק ז"ל, שהיה רבה הראשי של ארץ-ישראל, בספרו "שאלות ותשובות משפט כהן" (סימן קמ"ד אות יד') כותב שגם בזמן שאין מלך בישראל, חוזרים כל משפטי המלוכה, בכל מה שנוגע למצב הכללי של תושבי ארת-ישראל, אל העם השוכן בתוכה, ועל הממשלה הנבחרת (כיום הכנסת. נ.ז.) חלים כל דיני המלכות. לעומת זה סובר הרב שמואל דוד הכהן מונק ז"ל, שהיה רבה של הקהילה החרדית בחיפה בספרו "פאת שדך" (סימן צ"א), כי כיום אין דינא דמלכותא דינא והוא כותב בספרו בין השאר, כי לגבי הכנסת, שנבחרים בה "כמה מפריצי עמנו, ויש בהם גם כן שונאי דת, לא שייך לומר בחוקים שלהם דינא דמלכותא דינא".

הרב יוסף בתשובה לשאלה מחליט בסופו של דבר, כי גם בימינו אנו הכלל דינא דמלכותא דינא, כמבואר בתוספות סנהדרין, דף כ' ע"ב. אבל ... לפי ההלכה (בבא בתרא דף ח' ע"א) אסור להטיל מסים על תלמידי חכמים, העוסקים בתורה והם פטורים מכל מיני מסים, בין מסים הקצובים על כל העיר (כגון ארנונה) לבין מסים שקצובים על כל איש ואיש (כגון מס הכנסה), וכל מי שגובה מסים כל שהם מתלמידי חכמים מוטל בנידוי, חרם ושמתא (גזירת נחש) כפי שפוסק הבית יוסף (הרב יוסף קארו) בספרו "אבקת רוכל" סימן א' ...

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דברים 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב הקבלן 45, ירושלים (מגורי הרב עובדיה יוסף)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות