לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אגו"י: בחירות חדשות או קואליציה עם המערך


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 5) - 17/10/1983 (יום שני)
מיון מהיר:
רבים בחוגי היהדות החרדית תמהים היכן היה קולם של ארבעת חברי הכנסת של אגודת ישראל בעת שנערך המו"מ המייגע על הקמת ממשלת אחדות לאומית.

מסתבר שבחוגי אגודת ישראל יש מי שחושב שעדיף להשתלב בקואליציה עם המערך, ולו תוך הסתכנות באי השגת יעדים חדשים של חקיקה דתית, אבל תוך קבלת לגיטימציה לכל מה שהושג עד כה הן בחקיקה הדתית ובעיקר בגודל ההקצבות הניתנות היום למוסדות תורה ודת.

כפי שנודע, חוגים באגודת ישראל אף רמזו לחברי מועצת גדולי התורה, הגוף הסמכותי העליון של האגודה, שהם כבר הגיעו לסיכום עם ראשי המערך שאם תוקם פעם ממשלת אחדות לאומית יסכים המערך שלא לפגוע בהישגים של אגודת ישראל שבעניינים מדיניים תצביע האגודה בבוא היום עם המערך. כזכור נמנעה אגודת ישראל בשעתה להצביע בעד חוק הגולן. הדבר נעשה לפי הוראתם המפורשת של שני נשיאי מועצת גדולי התורה, האדמו"ר מגור הרב שמחה בונים והרב אליעזר מנחם שך. מתוך המנעות זו של חברי אגודת ישראל בכנסת הסיקו מנהיגי המערך, שבעניינים מדיניים מועצת גדולי התורה נוטה בעצם למדיניות "יונית" יותר, הקרובה למערך, והם כמעט משדרים בעניינים אלה על גל אחד.
בייחוד התחזקה מסקנה זו לאור עמדתו התקיפה של הרב שך הגורס שאין להתנחל בגדה המערבית כי הדבר הוא בחזקת התגרות באומות העולם ומסכן את העם היושב בציון.

ועוד: אין זה סוד שתכנית אלון המפורסמת, המשמשת בסיס למצע המערך להתיישבות יהודית ביהודה ושומרון, קרובה ללבם של מועצת גדולי התורה. ב-1980 כאשר היתה ההתכנסות הגדולה הששית של אגודת ישראל בירושלים ישבו חברי מועצת גדולי התורה על המדוכה בנושא ההתיישבות ביהודה, שומרון והגולן. אמנם הם לא הביעו את דעתם בגלוי או בהחלטה של מועצת גדולי התורה, אך חברי האגודה לא הצביעו בכנסת בעד חוק הגולן, על אף לחצו האישי של ראש הממשלה דאז מנחם בגין על חברי הכנסת של אגודת ישראל לעמוד לימינו בנושא זה, שהיה משאת נפשו.

כיום ידוע, כי יש רבים באגודת ישראל המעדיפים ללכת לבחירות חדשות או לקואליציה עם המערך, שבתנאים הנוכחיים סיכוייה טובים יותר להקים קואליציה רחבה ויציבה בשיתוף עם האגודה ומפד"ל. כאמור: לאגודה נרמז כי היא לא תפסיד בהליכה משותפת עם המערך וכי כל ההישגים שהשיגה לא יתקלו להבא בהתנגדות מצד ספסלי המערך.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב הירקון 110, תל אביב (מושבה בעבר של מפא"י מפלגת העבודה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות