לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בפסק-דין עקרוני המזכה "שר החוץ" של נטורי-קרתא

התבטאות חריפה בעל-פה נגד דגל הלאום - עדיין אינה בגדר עבירה


מאת: נח זבולוני סופר "דבר"
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 4) - 29/01/1984 (יום ראשון)
בית-משפט השלום בירושלים זיכה את הרב משה הירש "שר החוץ" של נטורי-קרתא מאשמת פגיעה בדגל המדינה. פסק-הדין, שניתן על-ידי שופטת השלום מרים נאור, עשוי להוות תקדים במשפטים על חילול כבוד הדגל הלאומי.

בעיתון המקומי של ירושלים, "כל העיר" מ-8 במאי 1981, פורסמה שיחה עם הרב הירש ובה יוחסו לו, בין השאר, הדברים הבאים: "דגלים - שמעלים - "שמאטעס" וסמרטוטים כחול-לבן". הדברים הללו נאמרו לדגלי המדינה שהתנוססו בחוצות ביום-העצמאות.

הרב הירש הוזמן למשטרה לחקירה, ושם הכחיש כי אמר את הדברים כפי שפורסמו. כן הכחיש בחקירה זו, כי הטיף לשריפת דגלי המדינה.

קרוב לשנתיים אחרי פרסום השיחה עם הרב הירש, ב-22 בפברואר 1983, הוגש לבית-משפט השלום בירושלים, כתב-אישום נגד הרב הירש, ובו הוא נאשם בפגיעה בכבוד דגל המדינה בגין הדברים שאמר. גם הפעם הכחיש הרב הירש, כי אמר את הדברים כפי שפורסמו ב "כל העיר", אך השופטת קיבלה את גירסת כתב העיתון שיבי אליהו, כי הרב הירש אמנם אמר את הדברים.

עתה עלתה השאלה המשפטית האם יש באמירת הדברים כי הדגלים הם "שמאטעס" (סמרטוטים) עבירה על החוק. הסניגורית, עו"ד חנה חובב, טענה, העבירה של הפגיעה בכבוד הדגל הלאומי אינה נוגעת לאמירה בעניין הדגל, אלא למעשה פיסי כגון שריפת הדגל, או לפחות ל "מחווה" מבזה כלפי הדגל.

השופטת מרים נאור הזכירה בפסק-דין שלה את הפסיקה בארצות-הברית, הקובעת כי אין להרשיע אדם בעבירה כלפי דגל על סמך דברים בעל-פה, ויהיו דבריו נאמרו והובאו בסגנון הומוריסטי, סאטירי, שמעצם טיבו בוטים כאשר יהיו. בזכותה את הרב הירש, הדגישה השופטת, כי נוקטים בו לעתים ביטויים חריפים, כל אחד מבין, כי מה שאמר הנאשם בעניין הדגל הוא בגדר דעתו על מכלול אירועי יום-העצמאות הריקים מתוכן של ממש, או כפי שאמר בחקירת המשטרה, "ההבעה של העצמאות היא הנפת דגלים". בדברים שאמר יש אמנם דעה חריגה, אבל אין בה משום ביזוי דגל המדינה.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1984

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב בית הדפוס 12, ירושלים (מערכת "כל העיר" (לפני המעבר לתל-אביב בשנת 2008)) | רחוב חשין 6, ירושלים (בית משפט השלום) | רחוב עין יעקב 37, ירושלים (ביתו של הרב משה הירש (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות