לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

סערה ביהדות החרדית בארה"ב

העילה: הקמת מכון להידברות עם הנוצרים


מאת: נח זבולוני - עורך עולם יהודי
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 5) - 29/01/1984 (יום ראשון)
המכון שהקים הקונגרס היהודי העולמי בארצות-הברית להידברות בין אנשי-רוח יהודים ונוצרים, מעורר סערה בקרב היהדות החרדית שם.
על הקמת המכון נמסר במסיבת עיתונאים שקיים הקונגרס היהודי העולמי לפני שבועיים בניו-יורק. מטרת המכון - לעודד ויכוח בין יהודים ונוצרים על נושאים תאולוגיים ולתת עדיפות לוויכוח התאולוגי על פני נושאים פוליטיים, סוציאליים ואתניים. הוויכוח יתנהל עם קתולים ועם פרוטסטנטים. [ * ]

בראש המכון יעמדו ראשי הקונגרס היהודי העולמי ואישים נוספים. למנהל המכון נבחר ד"ר מייקל וישגראד, המכהן כפרופסור לפילוסופיה בקולג' ברוק שעל-יד אוניברסיטת ניו-יורק. וישגראד הוא מומחה לבעיות אלו ואף פירסם מחקרים על היחסים בין יהודים ונוצרים.

הפעולה הראשונה של המכון היתה ועידה בין-לאומית של תיאולוגים יהודים ונוצרים, שנערכה במכון הקתולי בלוצרן, שוויצריה, בין 16 ו-18 בחודש זה [ ** ] והוקדשה לליבון בעיית הקשרים ההיסטוריים בין היהדות והנצרות. הנושא העיקרי בועידה היה: הסמכות והפירוש של כתבי הקודש ביהדות ובנצרות. הוועידה נתמכה על-ידי מזכירות הוותיקן לענייני דת וקשרים עם היהודים. בקונגרס היהודי מציינים, כי זו הפעם הראשונה בזמן החדש שהוותיקן סמך ידו על ויכוח תיאולוגי בין-לאומי בין יהודים וקתולים. אמנם גם בעבר התקיימו פגישות וויכוחים בין נציגי הותיקן לבין אישים יהודיים, אבל הם התנהלו על נושאים אחרים - בעיות סוציאליות או פוליטיות ולא ענינים של דת. הותיקן הסכים לוויכוח התיאולוגי לאחר פעילות שכנוע אינטנסיבית שנמשכה כשלוש שנים.

משנמסר כי בוועידת לוצרן ישתתף בין היתר גם פרופסור דוד בלייך מישיבה יוניברסיטי בניו-יורק, עורר הדבר תגובות חריפות ביותר של היהדות החרדית בארה"ב, הרואה התקרבות היהודית-נוצרית סכנה לאמונת ישראל וליהדות כולה.
הרב פרופסור יהודה בלייך הוא תלמיד חכם גדול בתורה ובהלכה, חובש כיפה שחורה ומקובל גם על היהדות החרדית.
הרב בלייך מכהן כרבה של קהילת "בני יהודה" במנהטן, הוא פרופסור למשפטים בישיבה-יוניברסיטי וחבר באגודת הרבנים החרדית, שבראשה עומד הרב הישיש משה פיינשטיין, נשיא מועצת גדולי התורה באמריקה ובקנדה. הסערה שעוררו רבנים וראשי ישיבות בהוודע להם כי הרב בלייך עומד להשתתף בוויכוח התאולוגי בלוצרן נשאה פרי. מלוצרן הרחוקה טילפן הרב בלייך אל גרשון יעקובסון, עורך "האלגעמיינער ז'ורנאל" בניו-יורק, העומד בראש הלוחמים נגד הקמת המכון, הרב ביקש מיעקבסון לפרסם בשבועונו כי הוא "הוטעה" על-ידי הקונגרס היהודי העולמי, כי לא ידע במה מדובר וכי שיגר דברי הסבר ברוח זו ליו"ר אגודת ישראל בניו-יורק הרב משה שרר. בדברי ההסבר נאמר בין היתר:
"אינני קשור לשום ארגון המנהל ויכוחים תיאולוגיים ומעולם לא השתתפתי בוויכוחים דומים. לי נאמר כי הוועידה בלוצרן היא אקדמאית ותו לא. רק ב-16 בינואר, כלומר יום פתיחת הוועידה, נודע לי בלוצרן, באמצעות שיחה טלפונית מניו-יורק, על הקשר שבין הקמת המכון לבין הוועידה בלוצרן ולכן אני מצהיר כי אין לי שום שייכות לוועידה ולויכוחים התיאולוגים".

בינתיים יצאו ארגוני היהדות החרדית בארה"ב ואגודת הרבנים, בראשותו של הרב פיינשטיין, בהתקפה חריפה על המכון החדש ופנו אל כל הארגונים היהודים הדתיים וכן להסתדרות הרבנים, העומדת תחת השפעת מפד"ל (מזרחי - הפועל המזרחי) לבל יתנו יד ל "פירצה זו ביהדות". אגודת הרבנים שלחה מחאה חריפה להנרי סיגמן, מנכ"ל הקונגרס היהודי ויוזם הוויכוח התיאולוגי.

הבהרה

[פורסמה בעולם יהודי בתאריך 19/02/1984]
בכתבה "הסערה ביהדות החרדית בארה"ב", שהופיעה במדור עולם יהודי (29.1.84) נפלה טעות מצערת.

המכון להידברות עם הנוצרים, שהיה העילה לסערה, הוקם על-ידי הקונגרס היהודי האמריקאי בארה"ב ולא על-ידי הקונגרס היהודי העולמי, כפי שנכתב שם.

הערות:
* מדובר על מכון בשם: Institute for Jewish-Christian Relations
** הכנס נקרא: The Authority and Interpretation of Scripture in Judaism and Christianity מטעם המכון והפקולטה לתאולוגיה של אוניברסיטת לוצרן


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1984
הבהרה זו פורסמה במדור עולם יהודי בתאריך 19/02/1984 (עמוד 8)
המאמר הוא חלק מעמוד בעריכת נח זבולוני, בו רוב הכתבות (לבד מאלו בהם צויין אחרת), נכתבו ע"י רנ"ז

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 132 Nassau Street, ניו יורק, ארצות הברית (אגודת הרבנים בארצות הברית - Union Of Orthodox Rabbis Of The United States And Canada) | 260 Madison Avenue, ניו יורק, ארצות הברית (הקונגרס היהודי האמריקאי) | לוצרן, שוויץ (Frohburgstrasse 3 - Faculty of Theology - University of Lucerne)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות