לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

יהודים נהנים מן ההפקר


מאת: נח זבולוני - עורך עולם יהודי
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 5) - 29/01/1984 (יום ראשון)
מיון מהיר:
מאמר
עולם יהודי
1984
1. תיקונים בחוזה בין ממשלת איטליה והותיקן ישפיעו בעקיפין על יהודי איטליה. 2. סופיה: שיפוצים - בסופיה, בירת בולגריה משפצים ומשקמים את בית-הכנסת הגדול שהוקם ב-1909 3. איטליה: אנטישמיות - עורכי עיתון ימני באיטליה נידונו למאסר בעקבות פרסום מאמר אנטישמי המטיף לרצח עם. 4. ארה"ב: אטום - אגודת ישראל בארה"ב היא בעד חימוש גרעיני ומתנגדת לקריאת נשיא מועצת בתי-הכנסת של ארה"ב להקפאת מירוץ החימוש הגרעיני 5. אירופה: סטודנטים - ארגון הגג של הסטודנטים היהודים באירופה התקבל כחבר בארגון הגג של ארגוני הנוער האירופיים אי.סי.בי.

יהודי איטליה ייהנו בעקיפין מן התיקונים שבקונקורדאט (חוזה) בין ממשלת איטליה והוותיקן. ההסכם על התיקונים ייחתם בימים אלה, בתום מו"מ שנמשך 16 שנה.

בין התיקונים: ממשלת איטליה והוואתיקן יבטיחו, כי האפוטרופסות של הכנסיה הקתולית על הקטאקומבות (מערות עמוקות מתחת לאדמה, בצורת מסדרון ארוך וצר; הנוצרים הראשונים ברומא ערכו בקאטאקומבות את פולחנם וקברו שם את מתיהם היהודים; האנוסים בימי האינקוויזיציה ערכו שם את תפילותיהם ואת סדר פסח) של רומא תוגבל ושוב לא תחול על הקטקומבות היהודיות; אלה יהיו נתונות מעתה לאחריותה ולרשותה של ממשלת איטליה.

תיקון נוסף שמצפים לו בחוזה שבין ממשלת איטליה והוותיקן: מחיקת ההכרזה שאיטליה היא מדינה קתולית. לתיקון זה יהיו השלכות לגבי הוראת הדת במערכת החינוך הממלכתית. עלון התפוצות של הקונגרס היהודי העולמי, המוסר על תיקונים אלה, כותב, כי מספר היהודים החיים באיטליה נאמד כיום ב-35,000. ארגון-הגג של יהודי איטליה הוא איחוד הקהילות היהודיות. בעלון נמסר כי בקרוב יחתום ארגון זה על הסכם חדש עם ממשלת איטליה, להסדר מעמדן של הקהילות היהודיות, כמתחייב מן החוקה האיטלקית. ההסכם הקודם נחתם ב-1930.

סופיה: שיפוצים

בסופיה, בירת בולגריה משפצים ומשקמים את בית-הכנסת הגדול שהוקם ב-1909.

לאחר שיפוצו יכיל בית-כנסת זה 1700 מקומות ישיבה ויהיו בו תערוכה ומזיאון לספרי תורה ותשמישי קודשה, בהם 250 פרוכות, 14 ספרי תורה עתיקי-יומין, וכן כתבי-יד. את הנברשת הענקית של בית-הכנסת, שמשקלה שתי טונות, יצפו בזהב.

הבית ישמש גם כאולם לקונצרטים ולמופעים יהודיים.

איטליה: אנטישמיות

גם באיטליה עיתוני הימין מצטיינים בתעמולתם האנטישמית. זה לא כבר נידונו שניים מעורכי העיתון הימני "גורנאלה דה איטליה" למאסר בעוון פירסום מאמר אנטישמי המטיף לרצח עם.

בעתון אנטישמי זה ורסם גם מכתב למערכת, חתום בראשי תיבות, ובו גינוי לאו"ם על שהחליט "לתת את פלשתינה לרוצחים יהודים", במקום לשלח את היהודים לציר הצפוני, שם "היו רוצחים זה את זה".

התביעה נגד עורך העתון וסגנו הוגשה בידי ארגון יהודי. הם הואשמו בהטפה לרצח עם, שהעונש עליה באיטליה, על-פי חוק שנחקק ב-1967, הוא עד 12 שנות מאסר. השניים הגישו ערעור ובית-המשפט לערעורים אישר את עונש המאסר שהוטל על העורך וסגנו.

משטרת רומא חיפשה במערכת העתון את המכתב המקורי, כדי לזהות את כותביו, אך לא הצליחה למצאו.

ארה"ב: אטום

אגודת ישראל בארה"ב היא בעד חימוש גרעיני ומתנגדת לקריאת נשיא מועצת בתי-הכנסת של ארה"ב להקפאת מירוץ החימוש הגרעיני - מוסר "בתפוצות", עלון הקונגרס היהודי העולמי בירושלים.

הרב מרדכי וקסמן, נשיא בתי-הכנסת של ארה"ב, הצטרף לעמיתיו, נשיא המועצה הארצית של הכנסיות הפרוטסטנטיות ונשיא ארגון הכנסיות הקתוליות למען השלום, בקריאה לתמוך בהצעת החוק שהגיש בסנאט הסנטור קנדי, להקפאת מירוץ החימוש הגרעיני. הרב וקסמן, רב אורתודוכסי, אמר כי תורת ישראל מחייבת את מאמיניה לבחור בחיים, כמו שנאמר: "ובחרת בחיים", שפירושו בתנאים של היום להתנגד לחימוש הגרעיני.

בתגובה על קריאתו של הרב וקסמן פרסמה אגודת ישראל בארה"ב גילוי-דעת ובו נאמר, כי נשיא מועצת בתי-הכנסת של ארה"ב איננו מייצג את דעותיהם של רוב היהודים האורתודוכסיים בארה"ב, שאינם מיוצגים בארגון זה. דובר של אגודת-ישראל ציין, כי עמדתו של הרב וקסמן בעניין הקפאת החימוש הגרעיני היא פשטנית וכי עם כל חשיבותו של השלום כצו דתי עליון, יש חשיבות רבה גם לבטחון הלאומי, שראוי שיהיה חזק ואיתן.

אירופה: סטודנטים

לאחר מאבק שנמשך יותר משנתיים הצליח ארגון-הגג של הסטודנטים היהודים באירופה, האיחוד האירופי של הסטודנטים היהודיים - להתקבל כחבר בזכויות מלאות בארגון-הגג של ארגוני הנוער האירופיים, אי.סי.בי. שהוא המשרד האירופי לתיאום פעולותיהם של ארגוני הנוער הבין-לאומיים. על ההצטרפות מוסר "בתפוצות", עלון הקונגרס היהודי בירושלים.

אי.סי.בי. מייצג מספר רב של ארגוני סטודנטים באירופה ומשמש כנציגם הרשמי בבימות בין-לאומיות שונות, כמו מועצת אירופה ואו"ם. בארגון זה משתתפים 22 ארגוני סטודנטים. מייקל מאי, חבר הנהלת הקונגרס היהודי העולמי בלונדון מילא תפקיד פעיל במו"מ על הצירוף.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1984
המאמר הוא חלק מעמוד בעריכת נח זבולוני, בו רוב הכתבות (לבד מאלו בהם צויין אחרת), נכתבו ע"י רנ"ז

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רומא, איטליה | ul ekzarh yosif 16, סופיה, בולגריה (בית הכנסת המרכזי) | 42 Broadway, ניו יורק, ארצות הברית (אגודת ישראל של אמריקה) | Lungotevere Sanzio 9, רומא, איטליה (Unione delle Comunita Ebraiche Italiane - איחוד הקהילות היהודיות של איטליה) | קריית הוותיקן, Vatican | Via Giovanni Paisiello 40, רומא, איטליה (Il giornale d’Italia) | 120 Broadway, ניו יורק, ארצות הברית (The United Synagogue of Conservative Judaism - ארגון בתי הכנסת המאוחדים - התנועה המסורתית) | Avenue Antoine Depage 1000^European Union of Jewish Students^האיחוד האירופי של סטודנטים יהודיים בריסל, בלגיה | רחוב ז’בוטינסקי 21, ירושלים (מערכת עלון בתפוצות)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות