לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

29 כבשים


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 15/04/1984 (יום ראשון)
השומרונים פותחים את חג הפסח בזבח 29 כבשים (בממוצע כבש אחד לכל 18 נפשות) בני שנה תמימים בהר גריזים (קרית לוזה) במקום מיוחד לטקס זה. סמוך לשעת הערב מכריז הכהן הגדול פנחס בן מצליח העבתאי או ממלא מקומו על טקס הזבח, בנוכחות 500 בני העדה השומרונית המתגוררים בשכם ובחולון ובאים לחוג את הפסח בהר גריזים.

טקס הזבח נפתח באות שנותן הכהן הגדול ואז מביאים את 29 הכבשים אל מקום הזבח המורחב והם נשחטים בידי שוחטים מומחים. לאחר השחיטה יימצה דמם אל יסוד המזבח. את שיער הכבשים תולשים באמצעות מים רותחים, העומדים מוכנים בחביות בשטח המזבח, מנקים אותם, מכשירים ומולחים. את החלקים האסורים באכילה חותכים ושורפים על המזבח. אחר-כך מביאים את הכבשים כשהם עקודים על שיפודים והשוחט לוקח מהם את החלקים המיועדים לבני הלוויים. בהמשך מביאים אותם אל חמשת התנורים המוסקים שעות רבות. את פי התנורים מכסים בעפר רטוב ובשיחים, כדי שתישמר בהם מידת החום. סמוך לחצות, לאחר צלייה של ארבע שעות, נפתחים התנורים ומוציאים מהם את הכבשים, מורידים אותם מן השפודים ולקול ברכת הכוהן הגדול שמים אותם בקערות גדולות ואוכלים בחפזון, כמו שנאמר "ועל מצות ומרורים", את הנותר שורפים באש שעל המזבח תוך אמירת תפילות ושירת סיפורי יציאת מצרים.

לטקס הזבח הוזמנו 2000 אורחים, בהם נכבדי שכם ונכבדים יהודים. השנה ביקשו השומרונים לבטל את ההזמנות לטקס, כדי שהכניסה תהיה חפשית לכל דיכפין, אולם מסיבות בטחוניות דחה המינהל את בקשתם והכניסה תהיה גם השנה רק לפי הזמנות.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1984

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הר גריזים, פלשתין
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות