לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

השטן מרקד במחנה החרדי


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | העיקר הבריאות (עמוד 9) - 11/06/1984 (יום שני)
בחצר האדמו"ר מגור בירושלים, "העסקים כרגיל" חרף התקרית המצערת שהיתה עם ח"כ ר' מנחם פרוש, ויתכן ש "הודות" לה, התקבצו בחג השבועות, חג מתן תורה, חסידי גור מכל חלקי הארץ, במספר גדול של קרוב ל "חצי מנדט" לכנסת ועלו לירושלים להשתטח על קברו של האדמו"ר הרב אברהם מרדכי אלתר ז"ל אביו של הרב הנוכחי, שהסתלק בחג השבועות תש"ח - 1948, לפני 36 שנים בעת המצור על ירושלים ונטמן בחצר ישיבת "שפת אמת" בעיר.

לחסידי גור אין שמץ של חרטה על הפגיעה בח"כ פרוש. הם טוענים, כי לא עשו לו מאומה רק "דחפו" אותו ותו לא, ואף מוכנים להמציא דו"ח רפואי מרופאי "הדסה" בעין כרם בירושלים המאשר את דבריהם ...

בהקשר לתקרית מספרים זקני חסידי גור מוורשה, על תגובה דומה של חסידי גור בגלל ביזוי רבם והחצו שלו לפני כ-60 שנה בערך. עתונאי יהודי ידוע פירסם בעתונו בווארשה רשמים מביקורו בעיר גור מקום משכנם של אדמו"רי גור בפולין. העיתונאי שמשפחתו השתייכה לחצר גור והוא בנעוריו נטש את החסידות והפך לציוני. ובכתובתו תיאר את הדברים בדרך שהחסידים ראו בה בזיון וחילול כבוד הרב והחצר גם יחד. באחד האמשים תפסו חסידי גור את העיתונאי, סחבו אותו לאחד ה "שטיבלעך" של גור בוארשה ו "כיבדו" אותו ב "משכנתא" של "פולסי דנורא" (כלומר הלקוהו ב "שבטים" של אש צולבת) כדין "המבזה תלמיד חכם אין לו רפואה למכתו" (שבת קי"ט ע"ב).

בעת ביקורי בחג השבועות בבית הכנסת של חסידי גור, נאמר לי כי לתקרית עם ח"כ פרוש תהיינה השלכות על תוצאות הבחירות במחנה החרדי ומידת התמיכה ברשימת אגודת ישראל לכנסת. רבים מהמתפללים אמרו, כי לא יצביעו עבור "אגודת ישראל" מאחר ואינם רוצים לתמוך במועמד השני שברשימה (דהיינו ח"כ פרוש), מאידך גם חלק מהליטאים יחרימו את רשימת "אגודת ישראל, שבראשה עומד נציג חצר גור ח"כ אברהם שפירא. לאחר שהושג ההסכם של "שלום בית" ב- "אגודת ישראל" להליכה ברשימה אחת, שוב גועשים היצרים של הפלגים בתוך המפלגה, בעקבות הפגיעה בפרוש. כל אחד מהפלגים הביע את מחאתו על התקרית בצורה שונה. ארבעה מחברי מועצת גדולי התורה מהפלג הליטאי, הרבנים אברהם יעקב זלזניק, משה שמואל שפירא, שמחה זיסל ברוידא ונסים קרליץ עמדו לפרסם מחאה בצורת מודעה בתשלום, בגודל של 12 אינטשים בעיתון "המודיע" בטאונה של "אגודת ישראל", ובה נאמר:
מחאה נמרצת מחברי מועצת גדולי התורה
אנו מזועזעים מהפגיעה הנפשעת וחילול שבת בהרב מנחם פרוש שליט"א שלוחא דרבנן גדולי התורה, זה עשרות בשנים, אנו מוחים בזה בכל תוקף וחרדים לבאות, אם דרך זו חדר למחננו ה' ירחם.
אנו שולחים בזה ברכת רפואה שלימה ויזכה עוד רבות בשנים לעמוד על משמר הדת בארצנו הקדושה".

מאידך התארגנו 16 רבנים וראשי ישיבות של חצר גור וביקשו לפרסם מחאה משלהם האומרת:
מחאה נמרצת
אנו מוחים נמרצות נגד המסע נפשע המנוהל ע"י ח"כ ר' מנחם פרוש, נגד מועצת גדולי התורה וצדיקי הדור שליט"א, שהתחיל בשידור ישיר ברדיו, ביום כ"ה בניסן, והגיע לשיא ע"י פרסום מאמר ביום ו' בעיתון "הארץ" בו מביא הכתב דברים בשם פרוש, אשר על דבריו כגון אלו שאירעו, פסקו קמאי שדינם כמעליבים במלאכי אלוקים והם בכלל המבוארים בשולחן ערוך, בדין המבזה תלמיד חכם. הדברי גרמו לכך שמספר צעירים באו למחות על כך בתום לב, ובודדים מהם נגררו למעשים בלתי אחראיים, שלא כדרכנו דרך התורה הראויים לגינוי.
אנו מוחים בכל תוקף אם זו היא דרכם של נציגים המתיימרים לייצג את היהדות החרדית בכנסת ובאם לא יחדלו מדרכים נילוזות כאלה, פוסלים את עצמם מלהיות ראויים לכך.


כשהובאו שתי מודעות המחאה בנפרד אל מערכת "המודיע" הנערך ע"י שלושה עורכים והם: משה עקיבא דרוק (סיעת פרוש), ישראל שפיגל (סיעת לורנץ) וח. מ. קנופ (סיעת גור), הוחלט שכדי לא ללבות את היצרים במפלגה לא יפרסם העיתון את המחאות. יצויין, כי עד עצם היום הזה טרם פורסם ב "המודיע" על הפגיעה בח"כ פרוש ועל הסיבות שקדמו לה.

גם פנייתו הנרגשת של יו"ר הועד הפועל העולמי של "אגודת ישראל" הרב יהודה מאיר אברמוביץ (גור) להשכין שלום ואחדות ב "אגודת ישראל" לאחר התקרית עם פרוש, לא הועילה. בקריאתו הוא אומר בין היתר: אנו נמצאים בימים הרת עולם לעתידה של יהדות התורה בארצנו הקודשה, ואם לא נצא מיד בכוחות מלוכדים ומאוחדים לעבוד יחד בכוחות משותפים למען נצחון "אגודת ישראל" בבחירות הקרובות לכנסת, נמצאים בסכנה כל מה שהושג בדם עמל ויזע, במשך יותר משלושים שנה, כל הדברים שצפור הנפש של יהדות התורה תלויים בהם.

גם קריאה זו היתה כקול קורא במדבר, והשטן ימשיך לרקד בתוך המחנה החרדי ...

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר העיקר הבריאות 1984

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב יהודה המכבי 5, ירושלים (מערכת "המודיע") | רחוב יוסף בן מתתיהו 26, ירושלים (ישיבת שפת אמת, חצר האדמו"ר מגור - הרב שמחה בונים אלתר, והרב פנחס מנחם אלתר)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות