לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מועדון לזכר אנצו סירני ברומא


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 10) - 15/07/1984 (יום ראשון)
ברומא הוקם מועדון תרבותי פוליטי על שמו של אנצו סירני, שנמנה עם הצנחנים מארץ-ישראל שהוצנחו במלחמת העולם השניה מאחורי קווי האויב הגרמני. סירני נפל כידוע, בשבי והוצא להורג במחנה הריכוז דכאו.

על הקמת המועדון מוסר "בתפוצות" עלון הקונגרס היהודי העולמי בירושלים. את המועדון הקימה קבוצה של חברי המפלגה הסוציאליסטית האיטלקית. קבוצה זו של יהודים ולא יהודים, הנקראת "סוציאליסטים למען ישראל", פועלת בחסות המפלגה הסוציאליסטית ובתמיכתה של מנהיגה, ראש הממשלה בטינה קראקסי, במלאת 40 שנה (1944) להוצאתו של אנצו סירני להורג.

אנצו (חיים) סירני נולד ברומא ב-1905 למשפחה יהודית איטלקית רמת-יחס, ומושרשת בתרבות איטליה. כשהיה בן 16 הצטרף לתנועה הציונית ברומא, בהשראת המנהיג הציוני דנטה (דן) לאטס (1876-1965), סופר והוגה-דעות, שהיה יו"ר הפרדרציה הציונית באיטליה וממנהיגיה הבולטים ובימי מלחמת העולם השניה גר בארץ-ישראל, אך חזר לאיטליה ב-1946; כן הושפע ממשה בילינסון (1890-1936), שגר באיטליה בסוף מלחמת העולם הראשונה והיה מנושאי דברה של תנועת הפועלים בארץ ישראל ומחברי מערכת "דבר".

אנצו סירני עלה לארץ ב-1927 והיה הנחשון של "החלוץ" היהודי האיטלקי. בארץ עבד בפרדסים, היה ממייסדי קיבוץ גבעת-ברנר, פעל בקרב הנוער היהודי בגרמניה ערב עלות הנאצים לשלטון, בשליחות המוסדות, היה ציר בקונגרס הציוני הי"ט והתגייס לצבא הבריטי בפרוץ מלחמת העולם השניה. ב-1942 יצא בשליחות לעיראק, להשתתף בארגון תנועת "החלוץ" הבלתי לגאלית ובהכשרת הנוער היהודי להגנה עצמית ולהעפלה לארץ-ישראל, אחר-כך נמנה עם קבוצת הנצחנים של "ההגנה", שהיו אמורים לפעול מאחורי הקווים של הגרמנים למען הצלת יהודים בשטחי הכיבוש. ב-1944 הוצנח בצפון איטליה ונפל בשבי הגרמני. הוא הועבר למחנה-ריכוז בדכאו והוצא להורג ב-18 נובמבר 1944.

שמו של אנצו סירני הונצח בישראל ביער שניטע על-שמו סמוך למודיעין, בבית-תרבות על-שמו בגבעת ברנר, ובהקמת קיבוץ - נצר-סירני.

עכשיו הונצח שמו בעיר הולדתו רומא, במועדון תרבותי-פוליטי, שמטרתו לתמוך בזכות הקיום הלגיטימית של מדינת ישראל, לספק מידע על הנעשה במזרח-התיכון, ולהלחם באנטישמיות ובחוסר-הסובלנות.

"תפוצות" מציין, כי הקמת מועדון מעין זה היא מעשה חסר-תקדים מבחינת השמאל האיטלקי.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1984

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רומא, איטליה | רחוב ז’בוטינסקי 21, ירושלים (מערכת עלון בתפוצות)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות