לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הגלגל החמישי מתוסכל


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 15/10/1984 (יום שני)
מיון מהיר:
"מורשה"
ש"ס
חב"ד
מאמר
1984
היהדות החרדית בתפוצות, שקיבלה את בשורת הקמת ממשלת האחדות הלאומית בשמחה, מושיטה אצבע מאשימה לעבר הליכוד, על שלא קיים את ההבטחות שנתן למפלגות הדתיות בעת כריתת הברית עימן, כדי לטרפד למערך את הקמת הממשלה הצרה, שלא היה ביכולתו להקימה בלי המפלגות הדתיות.

אגודת-ישראל, ש"ס ו "מורשה" ניהלו כידוע לפני הקמת ממשלת האחדות הלאומית מגעים הדוקים עם יצחק שמיר ואריאל שרון, ועם כל אחד משניהם בנפרד. השניים הבטיחו למפלגות אלו הרים וגבעות תמורת אי-הצטרפותן לממשלה שבראשה יעמוד שמעון פרס: שרים, סגני-שרים, סמנכ"לים, מענקים והקצבות אסטרונומיים, אבל כל מי שמוח לו בקדקדו יכול היה להבחין מראש, שההבטחות אינן בנות-ביצוע. ואכן, בסופו של דבר לא עמד הליכוד בהתחייבויותיו למפלגות הדתיות והחרדיות.

ל "מורשה", המונה שני חברים, הובטחו, שר, סגן-שר, חוק שמירת שבת ארצי, תיקון חוק "מיהו יהודי", המשך התנחלויות בגדה המערבית, בניית דירות להשכרה ועוד ועוד. כשנודע לח"כ אברהם ורדיגר ("מורשה"), כי בהסכם ובקווי-היסוד של הממשלה בין המערך והליכוד על הקמת ממשלת אחדות לאומית קיים סעיף מפורש, הנוגד את ההבטחות שנתן הליכוד למפלגתו, הזדרז ופנה אל שר המפשטים משה נסים, שנמנה עם אדריכלי כריתת הבריתות וההסכמים עם המפלגות החרדיות, ושאל לפשר הדבר. בפיו של השר לא היתה תשובה מספקת, והוא החל לגמגם.

אגודת-ישראל והרשימה המתחרה על הכסאות, ש"ס, שכרתו ברית עם הליכוד, לא באו על סיפוקן. האגודה יצאה ממשחק זה וחצי תאוותה בידה - חצי שר, סגן-שר ויו"ר ועדת הכספים ואולי מענקים והקצבות, אם הקיצוצים הדרסטיים בתקציב לא יפגעו בהם. ש"ס יצאה מן העיסקה בשן ועין - היא קיבלה שר בלי תיק, ומשרד קטן. עתה היא מוכנה "להסתפק" אפילו בקבלת משרד-החוץ, אם משרד הדתות, שקסם לה שנמצא כפקדון בידי ראש הממשלה שמעון פרס, יתחמק מידיה וימסר למפד"ל.

התחרות בין המפלגות ברחוב היהודי החרדי על קולות הבוחרים התמקדה בעיקר בתיקון החוק "מיהו יהודי", וזאת לפי דרישת האדמו"ר מליובאוויץ', הרב מנחם מנדל שניאורסון, השוכן בניו-יורק ומצודתו פרושה על העולם היהודי כולו. תחרות זו הולידה שרים, סגני שרים, סמנכ"לים, משרות כהונה, מענקים והקצבות, אבל לא גיור ולא כהלכה.

גם סעיפי ההסכם של אגודת-ישראל וש"ס עם הליכוד בעניינים פרוזאיים כמו שרים, סגני-שרים, מכנ"לים והקצבות ספק אם יבוצעו. שר האוצר יצחק מודעי יתקשה לפרוע את השטרות של יצחק שמיר, אריאל שרון ואפילו של חבר החטיבה משה נסים.

אין תימה שגדולות האכזבות במחנה החרדי כולו, אולם בראש המאוכזבים נמצאים אנשי חב"ד. הם שקיבלו הבטחות חגיגיות מראשי המפלגות הדתיות והחרדיות, שנשבעו בנקיטת חפץ כי יעמדו על משמר תיקון החוק "מיהו יהודי" ולא יצטרפו לממשלה אם לא יובטח להם התיקון במאה אחוז.

הסחר-מכר של המפלגות החרדיות עם הליכוד השאיר טעם מריר בפי אוהדיהן בארץ ובתפוצות. היו שטענו כי המפלגות החרדיות משמשות בעגלת הממשלה הנוכחית כגלגל חמישי. ביטוי קולע לכך, בצורת קריקטורה, נתן השבועון היהודי "אלגעמיינער זשורנאל" המופיע בניו-יורק.

כשנודע למועצת גדולי התורה על ההסכם שחתמה האגודה עם הליכוד, שלפיו תקבל סגן-שר ואת כל היתר, עמדו חברים במועצה לפרסם גילוי-דעת, המגנה את ההסכם, אולם לפי בקשתו של האדמו"ר מגור, הרב שמחה בונים אלתר, המכהן כנשיא המועצה, שלא לגרום לחילול השם, לא פורסם גילוי-הדעת.

לפני שבע שנים כשאגודת-ישראל הצטרפה לקואליציה הממשלתית שבראשה עמד מנחם בגין, היו שטענו באגודת-ישראל כי "הכיפה השחורה" ושם ה', שהיה שגור בפיו של ראש הממשלה בעת הצורך, שימשו ככסות עיניים לכניסת האגודה לאוקליציה, אבל כיום, כשאין כיפה שחורה ושם ה' נעדר מפיהם של ראש הממשלה הנוכחי ושל קודמו, שואלים חוגים חרדים את השאלה הנצחית: "מה לכהן (האגודה) בבית-קברות (הקואליציה) ?"

נראה שהח"כים החרדים מכל המפלגות, החל בש"ס וכלה ב "מורשה" (דרוקמן - ורדיגר) מרגישים טוב ונוח במחיצתו של שמעון פרס. הם עשו הכל - קרעו שערי שמים כדי להסתופף בצלו. גדולי התורה ומועצת גדולי התורה לא חלמו אף בימיה הטובים של התנועה כי כדבר הזה יקרה אי-פעם. חוגים אלה פוחדים מפני הבאות, כי ידיהם וזרועותיהם של חברי הכנסת החרדים נטויות והסוף מי ישורנו.

אגב, ביום שהכנסת אישרה את מינויו של ח"כ מנחם פרוש כסגן-שר, ביקרה אצלו משלחת, שהיתה מורכבת מח"כ אברהם שפירא ומשני עסקים בולטים של חצר האדמו"ר מגור, הרב אליעזר הנדלס ור' יעקב ליצמן, המשמש גם כיועצו של ח"כ שפירא. חברי המשלחת איחלו לח"כ פרוש הצלחה וביקשו ממנו, בשם האדמו"ר מגור, שיקח על עצמו את הטיפול בבניית דירות להשכרה, דבר שהרבי מגור דוגל בו ומטיף לו זה שנים. נאמר לפרוש, כי אם יעשה זאת יגרום הדבר נחת-רוח לרבי וודאי יצליח בדרכו.

כשנודע לחסידי גור על ביקור המשלחת, שהיתה עטופה בסוגיות גמורה, היו שטענו כי הביקור לא נעשה על דעת האדמו"ר ובתיאום עמו אלא חברי המשלחת עשו זאת על דעת עצמם ובלי להיייעץ עם הגורמים הקובעים, וזאת כדי לפייס את ח"כ פרוש על ההתקפות עליו לפני הבחירות לכנסת ולאחריה. אלה טענו כי אין לראות במשלחת פתיחת דף חדש בין הפלגים היריבים באגודה, הליטאי והחסידי.

כך או כך, בחצרות החרדים, אין נחת.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1984

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב המלך ג’ורג’ 38, תל אביב (מצודת זאב - מרכז תנועת חרות - גח"ל - הליכוד) | רחוב יפו 216, ירושלים (מפלגת ש"ס) | 770 Eastern Parkway, Crown Heights, Brooklyn, ניו יורק (מגורי הרבי מלובביץ’) | רחוב יוסף בן מתתיהו 26, ירושלים (ישיבת שפת אמת, חצר האדמו"ר מגור - הרב שמחה בונים אלתר, והרב פנחס מנחם אלתר) | 508 Montgomery St, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מערכת אלגעמיינער ז’ורנאל)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות