לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

גלגולי "מיהו יהודי?"


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 11) - 06/01/1985 (יום ראשון)
אין כנסת וממשלה בישראל, שלא עסקה, ב-14 השנים האחרונות, בעניין תיקון חוק השבות בנושא "מיהו יהודי ?". האולטימטומים של המפלגות הדתיות נשכחו בעזרת קצת מס שפתיים וקצת כיבודים ומשרות

חצר לובאביץ' נחלה אכזבה מרה מן הסיעות הדתיות החדשות בכנסת, ש"ס ומורשה, שהבטיחו בזמן מערכת הבחירות, כי לא יכנסו לקואליציה הממשלתית אם לא יובטח תיקון חוק השבות, שיהיה כתוב בו "גיור כהלכה", וכי יפרשו מן הקואליציה אם לא תקויים ההבטחה.

"פרשת מיהו יהודי" החלה לפני 14 שנה. בי"א אדר תש"ל (1970) נתקבל בכנסת חוק השבות האומר: "יהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה, או שנתגייר ואינו בן דת אחרת". בגין חוק זה הוקם "הוועד למען שלמות העם", שבראשו עומ"ד האדמו"ר מלובאביץ', הרב מנחם מנדל שניאורסון. העילה להקמת "הועד", לדברי חב"ד, היתה הפרשנות לחוק שנתן שר המשפטים דאז, יעקב שמשון שפירא, שבעת הגשת החוק אמר כי "שנתגייר" הכתוב בסעיף הנידון אין פירושו גיור אורתודוקסי, אלא כל מי שיביא אישור המעיד על יהדותו ואנו לא נבדוק בציציותיו.
בהערה מיניסטריאלית זו, טוענים אנשי חב"ד, הוציא השר למעשה את מובנו המקורי של המושג גיור ממשמעותו הטבעית והפקיר את הכניסה לאומה היהודית לכל מאן דבעי. לכן עלתה הדרישה להוסיף ל "שנתגייר" את המילה "כהלכה", אולם הרוב בכנסת דחה הצעה זו.

על רקע זה הוקם "הוועד למען שלמות העם", הנאבק ל "גיור כהלכה" מדרבן את המפלגות הדתיות והחרדיות בכנסת לפעול למען תיקון החוק. אבל אנו נכנסים לשנה ה-15 ודבר לא זז בנידון. ה "ועד" אירגן חתימה על פטיציה למען התיקון, וחתמו עליה כמיליון נפש, וב-14 בפברואר השנה הוגשה הפטיציה לראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר. הוועד הציב משמרות מחאה ליד בתיהם של ח"כ של המפד"ל ואגודת ישראל, כי ש"ס ומורשה טרם היו. כשהיתה אגודת ישראל באופוזיציה, היתה מדי פעם מעלה את עניין תיקון החוק, אבל מאז שנכנסו לקואליציה עם "הליכוד", אין עניין זה עומד בראש סולם העדיפויות של אגו"י. ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין הבטיח כי יעשה הכל למען התיקון, אולם הבטחות לחוד וקיומן לחוד.

"הוועד" תלה תקוות רבות בהקדמת הבחירות לכנסת, אף שהן התקיימו לא על רקע פרישת אגודת ישראל. בתעמולת הבחירות לכנסת ה-11, הבטיחו כל המפלגות הדתיות והחרדיות - החל במפד"ל, אגודת-ישראל, וכלה במפלגות החדשות, מורשה וש"ס - כי במשא ומתן על הקואליציה ידרשו ערבויות ממשיות לתיקונו המיידי של חוק "מיהו יהודי". מאז קמה הממשלה החדשה, ממשלת האחדות הלאומית - הודות לאגו"י וש"ס, שטירפדו הקמת ממשלה צרה בראשותו של פרס. אמנם לפני כחודשיים הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק מטעם חברי כנסת מאגודת ישראל, מפד"ל ש"ס, מורשה, הליכוד והתחיה, הקוראת לתקן את חוק השבות ולקבוע באופן חד-משמעי שיהודי ייחשב רק מי "שנולד לאם יהודיה או שהתגייר כהלכה", אבל נראה שצעד זה היה רק "מס שפתיים" לוועד למען שלמות העם. מאז שהונחה ההצעה לא נעשה דבר ממשי. אולטימטום אכן מטעם המפלגות הדתיות והחרדיות, כמו ש"ס, כי יפרשו מן הקואליציה והממשלה, אבל האזהרה נגעה לתיק הדתות - לא לדת. מיקוח על משרות, תפקידים, תקציבים יש, אבל אולטימטום על אי-קיום ההבטחה על תיקון חוק השבות אין.

גם נדרו של השר דוד לוי, כי יעשה הכל למען תיקון חוק השבות, שעליו הכריז בפומבי בחודש אלול במעמד חגיגי בעת סיום הדפסת ספר "התניא" בבית-שאן, לא נתקיים.

ח"כ חדש-ישן של המפד"ל, פרופ' אבנר חי שאקי, שרכב על הגל של תיקון חוק השבות התעמולה בבחירות לכנסת וזכה להוקרה מעל דפי "הצופה" - אחרי שנבחר, אין קולו נשמע ברמה.

גם "מורשה" הבטיחה, כמובן, כי לא תצטרף לקואליציה כלשהי אלא אם כן תתקבל התביעה החד-משמעית לתיקון חוק "מיהו יהודי" בניסוחו של האדמו"ר שליט"א. הבטחה זו ניתנה על-ידי ח"כ הרב חיים דרוקמן והרב אברהם ורדיגר, והחרו-החזיקו אחריה אגודת ישראל, ש"ס ואפילו תמ"י.

בחוגי חב"ד היתה אופטימיות רבה מתוצאות הבחירות לכנסת, אולם באה המציאות וטפחה על פניהם. המפלגות הדתיות בכנסת לא מצאו שפה משותפת ביניהן, וכל מפלגה דתית נפרד התמקדה בשאלות של משרות, תפקידים ומענקים, כיסאות וכיבודים. דברים אלה עמדו בראש סולם העדיפויות שלהן ולא "מיהו יהודי". חוגים חרדיים הביעו סיפוק רב מהצלחת ש"ס ומורשה ותלו את כשלון אגודת ישראל ומפד"ל בעונש מן השמים, על שלא עמדו איתן לתיקון חוק השבות. חוגים אלה קיוו כי מעתה ייפקחו עיני הנבחרים ברשימות הדתיות והחרדיות, אך לא כן היה. הנחת הצעת החוק לפני כחודשיים נעשתה באיחור והעיתוי היה אומלל, ערב יציאת הכנסת לפגרת החגים.

בין ההחלטות שנתקבלו בכנס הארצי של חב"ד בארץ, הובעה אכזבה על כי חלפו כבר 14 שנה לקיום "הגזירה" של "מיהו יהודי" ועדיין היא לא בוטלה. הופנתה פניה נרגשת אל חברי הכנסת היהודים, ובמיוחד אל ח"כ הדתיים, שיסירו את חרפת "חילול השם", על-ידי זה שיביעו יום-יום מעל דוכן הכנסת, במסגרת "הודעה אישית", את מחאתם על קיום החוק ובכך יביאו לקידוש שם שמים ברבים. אולם גם "דבר קטן" זה לא נעשה והאכזבה גדולה ומרה.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1985

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: כפר חב"ד | רחוב שלום עליכם 20, תל אביב (הועד למען שלמות העם) | הכנסת ירושלים
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות