לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אַ יידישער אַסטראָנאוּט

ד"ר ג'פרי הופמן ייקח עמו לחלל ארבע מזוזות ושתי עטרות כסף


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 2) - 15/02/1985 (יום ששי)
האסטרונאוט בטיסת החלל הקרובה בארצות הברית יהיה מצוייד בארבע מזוזות ושתי עטרות מצופות כסף המקשטות את ראש הטלית. במסגרת התכנית של הנשיא רייגן המכונה "מלחמת הכוכבים", תטוס ב-23 בפברואר ספינת מחקר לחלל, בצוות יהיה היהודי ד"ר ג'פרי הופמן [ * ] .
בראיון שהעניק ד"ר הופמן לשבועון "אלגעמיינער זשורנאל", במשרדו הפרטי של האסטרונאוט ביוסטון טקסס, ("נאסא"), הוא סירב לשוחח על עניינים פוליטיים, אך אמר שישראל יקרה מאוד לליבו, כמו לכל יהודי, והביע את צערו על מצב היהודית בברית-המועצות. הוא הביע את תקוותו כי עם שיפור היחסים בין שתי מעצמות-העל, יחול גם שינוי לטובה במצב יהודי ברית-המועצות.
במסגרת תכנית-החלל האמורה, הכריז הנשיא רייגן כי במשך חמש השנים הקרובות ימריאו לחלל לא פחות מ-70 ספינות מחקר, מהן 14 צבאיות, כדי לחקור את האפשרות לפיתוח אמצעי הגנה בחלל נגד טילים רוסיים.

ג'פרי הופמן, בן 41, נולד בברוקלין למשפחה יהודית מסורתית. אביו, ד"ר בוירטן הופמן, הוא כירורג ידוע. ג'פרי קיבל את חינוכו היהודי במרכז הקהילתי בניו-יורק, שם נמשך ללמודי קודש; הוא נשוי לברברה, גיורת צדק, שלמדה שנתיים לימודי יהדות לפני שהתגיירה, ומקיימת כעת אורח חיים יהודי מסורתי. היא מכנהת כנשיאת חוג נשי בית-הכנסת "שער שמים", וג'פרי פעיל בוועדת החינוך של בית-הכנסת. ברברה פעילה גם ב "אורט".

שתי העטרות שיקח עימו ג'פרי לחלל מיועדות לקשט את הטליתות של שני בניו, שמואל בן העשר ואהרן בן השש, שילבשו אותן ביום כניסתם בעול המצוות. אחת מארבע המזוזות, זו שנרתיקה עשוי זכוכית יפה צורת כד, יתרום ג'פרי למוזיאון ישראל בירושלים [ ** ] , ביסוד ראש העיר טדי קולק. מזוזה נוספת תיתרם לבית-הכנסת "שער השלום" בלירלייק, פרבר של יוסטון, שם מתגורר האסטרונאוט. מזוזה השלישית תקשט את חדר עבודתו, והרביעית יתרום למוזיאון היהודי בניו-יורק.

ד"ר ג'פרי הופמן נבחר כמועמד לטיסה בחלל מטעם "נאסא" בשנת 1978. מועמדותו אושרה כעבור שנה. הוא נבחר תודות לכישוריו והצטיינותו בלימודים בתורת האסטרונומיה. בשנת 1971 קיבל תואר ד"ר לפילוסופיה, ויישום חוקי הפיזיקה בחקר הכוכבים וגרמי השמיים (אסטרופיזיקה), מאוניברסיטת הרווארד המפורסמת. משנת 1966 ועד 1974 זכה בפרסים שנתיים יוקרתיים מאוניברסיטאות, מן המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס ומאוניברסיטת לסטר באנגליה. הוא חבר באגודות שונות ובעל פרס היוקרה של מוסד וודרו וילסון, ועמד בראש פרויקטים חשובים של תכניות מחקר מטעם אוניברסיטת מסצ'וסטס בשנים 1975-1978.

ג'פרי מספר כי עוד בהיותו בן חמש נמשך ליבו אחר הנעשה בשמים, היה "מנדנד" להוריו וקרא ספרים רבים על אסטרונומיה. במיוחד הטביע עליו סבו, ר' שמואל הופמן ז"ל, את חותם אהבת ישראל. סבו היה תלמיד ישיבת מיר בליטא-פולין (כיום שוכנת הישיבה בירושלים). בשנת 1895 הגיע לאמריקה, פתח חנות לחלוקי רופאים ואחיות, היה פעיל למען ארץ-ישראל ונפטר בשנת 1974, בן 91. הסבתא, חוה הופמן, החוגגת את יום-הולדתה ה-99 יום לפני המראתו של נכדה לחלל, נתנה לו את ברכתה.

ג'פרי מדבר על העיר מיר ועל הישיבה שבה למד סבו, את העיר ביקר בקיץ 1965 יחד עם אחיו בוב וסבו, שהחליט בהיותו בן 80 לבקר במיר ולהשתטח על קבר-האחים של יהודיה. יום לפני עזיבתם את מיר, בדרכם חזרה לאמריקה, ביקרו הסב ונכדיו במקום קבורתם של קדושי מיר והסביבה, אמרו "קדיש" והתפללו לעילוי נשמות.

ד"ר הופמן גילה שהוא מתכונן לטיסתו הבאה, השניה, שתתקיים בשנת 1986. [ *** ] הוטלה עליו משימה מסובכת מאוד - לחקור את השביט "האלי", על שם אדמונד האלי (1656-1742), חוקר-טבע אנגלי שגילה את השביט הנושא את שמו. השביט האלי מתגלה בכל 76 שנה, ובפעם האחרונה ראו [אותו בשנת 1910].

הערות:
* הטיסה ארעה ב- 12/4/1985.
** המזוזה נתרמה למוזיאון המדע בירושלים - ראו הדף באתר המוזיאון
*** בשנת 1986 הופיע שוב השביט האלי, וזו הייתה כנראה הסיבה למשימתו של ג'פרי הופמן. השביט האלי יופיע שוב בשנת 2061.
מעיון באתר נאסא, מסתבר שאחרי משימתו הראשונה של ג'פרי הופמן, ב-12/4/1985 (זו משימת "המזוזות" עליה מדבר המאמר), המשימה הבאה לא ארעה בשנת 1986 שנת הופעתו של השביט האלי, אלא רק בשנים מאוחרות יותר: 1990, 1992, 1993 ו- 1996 סך של 5 משימות חלל.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1985

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 1109 5th Ave, ניו יורק, ארצות הברית (The Jewish Museum - המוזיאון היהודי) | 2101 NASA Road 1, יוסטון TX, ארצות הברית (מרכז החלל ג’ונסון - Johnson Space Center) | שדרות המוזיאונים, ירושלים (מוזיאון המדע על שם בלומפילד - גבעת רם) | Kennedy Space Center, Merritt Island FL, ארצות הברית (מרכז החלל קנדי) | 16020 El Camino Real, יוסטון TX, ארצות הברית (בית הכנסת "שער השלום") | 508 Montgomery St, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מערכת אלגעמיינער ז’ורנאל)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות