לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

עתון חרדי חדש


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 9) - 23/07/1985 (יום שלישי)
העתון החרדי החדש "יתד נאמן" תקע את אהלו בימי בין המצרים. לאחר תקופה ארוכה של הכנות, גיוס כספים והרצה הופיע, סוף-סוף, בחסותו של הרב אליעזר מנחם שך, לשעבר נשיא מועצת גדולי התורה, והוא מתחרה ב "המודיע" הבטאון של אגודת ישראל.

עד עתה לא ברור מי החוגים שישתלבו בעיתונו של מנהיג הפלג הליטאי באגודת ישראל. לסופר "דבר" נודע כי חסידי בעלז רוצים להשתלב בו, בגלל "הברוגז" שלהם עם אגודת ישראל. לעומת זאת ישנם חוגים, ליטאים חרדים בבני-ברק (גריינימאן וחלק מהקרליצים), שלהם אין השפעה בבטאון החדש. כן ידוע שהייתה פניה אל כמה אישים תורניים ומוסריים להשתלב בעיתון החדש, אך כפי הנראה בשלב זה אינם מוכנים לתרום מפרי עטם לעתון, עד שלא תוברר עמדתו.

העתון נתקל בקשיים ארגוניים וכספיים וגם בחוסר באנשים מקצועיים. הוא נדפס בדפוס של "על המשמר" ומבחינת תבניתו ואיכותו הוא שונה מהעיתונות החרדית. יש בו שפע של צילומים בצבע ולאו-דווקא של רבנים ואישי ציבור תורניים, והכל במגמה לשוות לעיתון אופי רחב יותר משל רוח אגודת ישראל ובני-ברק.

בעיה נוספת היא, כיצד תתפרש הופעת העתון בחוגי אגודת ישראל בחו"ל, אשר להם סניפים בארצות-הברית ובאירופה ועד היום הריב בין החוגים הליטאים לבין החסידיים לא הגיע אליהם. לפני שבועות מספר, בעת ששהה בישראל יו"ר ועד הפועל של אגודת ישראל העולמית, הרב משה שרר מניו-יורק, שאינו נמנה עם החוגים החסידיים, העלה בשמם של גדולי התורה הליטאיים בארצות-הברית בקשה לרב שך שימנע את הוצאת העתון.

עוד בעיה שנפתרה בנקל, הודות לקשרים בין ש"ס לפלג הליטאי של אגודת ישראל (כזכור תמך פלג זה ברשימה של ש"ס לכנסת) היא בעיית העורך. לעורך עיתון, לפי חוקי המנדט, דרושה תעודת בגרות וכפי שידוע, לעורך שמואל חסידה אין תעודה כזו. שר הפנים יצחק פרץ, שבסמכותו לתת רשיון לעתון, נתן לו פטור, כיוון שגם לעורך "המודיע" אין תעודה כזו. ש"ס הבטיחה לעיתון תמיכה כספית ורעיונית, שיאפשרו את הופעתו, וחלק גדול ביזמה זו יש ליחזקאל אסחייק, בן ביתו ותלמידו הנאמן של הרב שך זה שנים רבות.

בחוגים החרדיים בירושלים הובעה התמיהה על העיתוי של הופעת העתון בימים של "בין המצרים" בשלושה השבועות שבין י"ז בתמוז ותשעה באב, שנוהגים למעט בהם בשמחה ואף לא לאכול פרי חדש ולא לתפור בגד חדש.

בשכונות החרדיות של ירושלים, המאוכלסות נאמני אגודת ישראל וחסידי גור, מתנהלת תעמולה להחרמתו של העתון, משום כך הופץ העיתון ביום הופעתו בירושלים, לפי דברי המנהלים בבירה, בעשרת אלפים עותקים, חינם.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1985
הגליון הראשון של "יתד נאמן" שהופיע בתאריך 12/07/1985.

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב שפע-טל 13, תל אביב (מערכת "יתד נאמן" עם צאתו לאור)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות