לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מלחמת "המודיע" ב "יתד נאמן" ולהיפך


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 30/01/1986 (יום חמישי)
ח"כ אברהם שפירא, השר הרב פרץ והרב שך עדיין ניצים. העילה למהלומות הסיבוב הנוכחי - שליטה-השפעה על בטאוני המחנה החרדי. מלחמות "האגודה" חוזרות מלוגאנו לבני-ברק.

הפלגים באגודת-ישראל, הלוחמים זה בזה, פתחו לאחרונה חזית חדשה.

לפני חמישה חדשים, על רקע הריב באגודת ישראל בין הפלג הליטאי, שבראשו עומד הרב אליעזר מנחם שך, לבין הפלג החסידי, הסר למרותו של האדמו"ר מגור הרב שמחה בונים אלתר, יסד הפלג הליטאי עתון משלו בשם "יתד נאמן". טענת הליטאים היתה, כי "המודיע", בטאונה הרשמי של אגודת-ישראל, אינו עונה על צרכיו ובעיותיו של הפלג הליטאי.

אנשי "יתד נאמן" תלו תקוות רבות בוועד-הפועל העולמי של האגודה, שהתכנס לאחרונה בלוגאנו שבשוויץ. הם סברו שהבטאון החדש יזכה להכרה רשמית לפחות של חלק מחברי הוועד-הפועל. אולם תקוותיהם נכזבו. העתון "יתד נאמן" עורר זעם וביקורת חריפה מצד כל חברי הוועד-הפועל, לרבות סיעת צא"י (צעירי אגודת-ישראל), שלכאורה ניצבת לצדה של "יתד נאמן". לא זו בלבד, אלא שהוועד-הפועל האגודאי מצא לנכון לצרף סעיף מיוחד ומפורט ליתר ההחלטות שלו, ובו הוא מחזק את ידי העורכים של "המודיע". את הנושא לא היו מעלים כלל לדיון בוועד-הפועל, ובוודאי ש "המודיע" לא היה זוכה לתמיכה מעודדת כל-כך, לולא קם נגדו "יתד נאמן".

בימים האחרונים נוספה על המחלוקת בעניין העתון, גם המחלוקת הסוערת בתוך המחנה הליטאי בין תומכי "בית בריסק" (הרב סולובייצ'יק), שמרכזו בירושלים, לבין הליטאים בבני-ברק. הסכסוך, שמקורו משפחתי, מסעיר באחרונה את הציבור החרדי הליטאי בארץ ובתפוצות עד כדי כך, שבעתון "יתד נאמן" מצנזרים מודעות המשבחות את צאצאי "בית בריסק".

למו"לים של "יתד נאמן" קשה להרחיב את תפוצת העתון, בין היתר מפני ששום גוף רבני או ישיבתי אינו תומך בו רשמית. עם-זאת, "יתד נאמן" זוכה לתמיכה בלתי-מסוייגת מצד תנועת ש"ס, ובעיקר מצד ראשה, שר הפנים יצחק פרץ. הדבר מתבטא גם במאמרי-המערכת.

בימים אלה התכנסו עסקנים בבני-ברק לדון על האמצעים שיש לנקוט לשיפור פני "היתד" ולהרחבת חוג קוראיו. הוחלט להסתער על הציבור החרדי, תוך הדגשה שמנויי "יתד" והמפרסמים בו נתונים להטרדות ולאיומים, ותך הבלטת המחלוקת בין חסידים לליטאים. העיתון יוצג כנרדף על-ידי הפלג החסידי, משום שהוא מתייצב לצד הציבור הישיבתי הליטאי. כן יובהר שהרב שך תומך בעתון.

לדברי אנשי "יתד נאמן", מאיימים המתנכלים לעתונם על המפעלים, על בתי-המסחר ועל האולמות שמפרסמים מודעת בעתון "יתד". באזהרה התקיפה שפירסמו אנשי "יתד נאמן" נגד המאיימים, נאמר בין היתר:
"בתי מסחר, מוסדות, אולמות, הרוצים להביא דבר קיומם לאלפי ורבבות קוראי העתון, מוצאים את עצמם מוטרדים ומאויימים שיוחרמו מלקנות אצלם. הטרדות אלה גורמות הפסד ממון, הטלת פחד ואימה על נשים וטף, שישארו אלמנות ויתומים, איומים על מוסדות חינוך שיקצצו בנטיעותיהם ויופרעו מלהתרים עבורם. וכל זה נעשה בסתר, בהעלמת שם ובכחש, בטענה שאלו הן פעולות של יחידים חסרי דעת ושכל, בעוד שבפועל רבים נותנים להם חסות, עידוד ואפשרות לממש האיומים שלהם".

חוגים המקורבים ל "המודיע" אמרו, בתגובה על האשמה חמורה זו, כי אין "המודיע" מנהל שום מסע של השמצה והפחדה נגד "יתד נאמן", אדרבא, "המודיע" עד היום לא אמר מלה על הופעת "יתד" אף כי זה הוקם כמתחרה בו, ואף כי הדבר פוגע בו קשות. "המודיע" מחשה, אמרו לי אנשים מה "המודיע", כדי לא לפגוע בשום פנים ואופן בסיכויים להידברות ולהשכנת שלום במחנה האגודאי.

לטענת אנשי "המודיע", עד היום לא הוכח שהרב אליעזר מנחם שך עומד מאחורי העתון החדש. הרב שך מעולם לא אמר דברים, לא בכתב ולא בעל-פה בעד "יתד", ויש להניח שגם רצונו של הרב שך הוא שלא לקרוע לגזרים את העתונות האגודאית הרשמית.

אשר להטרדות ולאיומים על המפרסמים ב "יתד", אמרו לי כי בבני-ברק מתהלך אחד תמהוני ומזהיר בתי-עסק שלא לפרסם ב "יתד", בטענה כי הרב המנוח ישראל יעקב קנייבסקי המכונה "הסטייפלר", שתמך בהקמת העתון ושנפטר כחודש לאחר הופעתו, בא אליו מדי לילה בחלום ומבקש ממנו לעשות הכל שהעתון ייסגר, משום שכל עוד "יתד" מופיע אין לו מנוחה בקברו.
הפלג החסידי - כך נמסר לי - ביקש מהאיש להפסיק את ההטרדות, הגורמות נזק לאגודת-ישראל ול "המודיע", אך האיש בשלו, וכל ההפצרות לא הועילו.

אנשי "יתד נאמן" לא "קנו" את נימוקי הפלג החסידי כאילו האיומים הם מעשה יחיד, שאינו אחראי למעשיו. הם סבורים שהפלג החסידי נותן לו גיבוי. ועל-כן החליט לכנס בבני-ברק ביום השלישי הקרוב, ראשי ישיבות, כוללים ובני תורה, כדי להגיב "על המעשים הנוראים" כדבריהם, שעושה הפלג החסידי.

כשנודע על כך לפלג החסידי, חששו אנשיו שהדבר עלול להחריף את המתיחות והקרע בתוך אגודת-ישראל. על-כן שיגרו מייד את חבר הכנסת אברהם שפירא, המשתייך לפלג החסידי בסיעת אגודת-ישראל והמייצג את האדמו"ר מגור, הרב שמחה בונים אלתר, אל הרב אליעזר מנחם שך בבקשה שיתערב וישפיע כדי למנוע את ההתכנסות הזו. אך הרב לא נענה להפצרתו וההכנות לכינוס נמשכות במלוא התנופה.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1986
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב שפע-טל 13, תל אביב (מערכת "יתד נאמן" עם צאתו לאור) | רחוב ראב"ד 27, בני-ברק (ביתו של הרב שך) | רחוב יוסף בן מתתיהו 26, ירושלים (ישיבת שפת אמת, חצר האדמו"ר מגור - הרב שמחה בונים אלתר, והרב פנחס מנחם אלתר) | רחוב יהודה המכבי 5, ירושלים (מערכת "המודיע")
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות