לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

זבח פסח


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | כל הארץ (עמוד 5) - 20/04/1986 (יום ראשון)
שבועיים לפני הפסח עולים שומרוני שכם להר גריזים להכין את בתיהם המיוחדים. שומרוני חולון מצטרפים מאוחר יותר.

טקס זבח הפסח של השומרונים בהר-גריזים בשכם יתקיים השנה ביום שלישי, 22 באפריל, וזאת משום שכללי חישוב לוח השנה היהודי, אינם מקובלים בלוח השנה השומרוני. את זבח הפסח עורכים השומרונים בין הערביים, כנאמר במקרה, ובחצי הלילה הם אוכלים אותו לפי אות שנותן הכהן הגדול.

בשנה שעברה חל חג הפסח של השומרונים ב-4 במאי, חודש לאחר ליל הסדר שלנו. השומרונים נאמנים למה שנאמר במקרא: "שמור את חודש האביב ועשית פסח" (שמות י"ב ב') וחג הפסח שלנו חל אשתקד ב-6 באפריל. תאריך זה שייך עדיין, לדידם של השומרונים, לעונת החורף. כל אימת שהפסח שלנו חל לפני 8 באפריל, אין השומרונים חוגגים אותו אלא חודש אחר-כך, כדי שייערך באביב, על-פי צו התורה.

השנה ינצח על הפסח הכהן הגדול יעקב בן עוזי העקאתי הלוי, בן 87, שבעבר (בשנים 1920-1930) היה סופר "דבר" ו- "דאר היום" בשכם. יהיה זה הטקס השני שניצח עליו מיום שעלה לכס הכהונה הגדולה של השומרונים.

שומרוני שכם עולים כרגיל לבתיהם המיוחדים אשר בהר גריזים שבועיים לפני הפסח ושוהים שם עד למחרת החג. כמה ימים לפני החג מצטרפים אליהם אחיהם השומרונים מחולון. השנה הקדימו שומרוני שכם לעלות לבתיהם שבקרית לוזה, בזכות מזג-האוויר הנוח ששרר באיזור. שומרוני חולון עלו להר גריזים בפורים, לנקות ולשפץ את בתיהם לקראת הפסח; באמצע אפריל הם חוזרים ועולים להר ונשארים שם עד 30 בחודש.

טקס הזבח נפתח על-ידי אות שנותן הכהן הגדול לאחר שמביאים את 28 הכבשים בני שנה תמימים, ששמירה קפדנית הופקדה עליהם החל בראש החודש, שהוא ראש השנה של השומרונים. בשעה שש בערב יורה הכהן הגדול לשוחטים מומחים לשחוט אותם על המזבח המורחב. אחרי שמנקים את הכבשים, מכשירים ומולחים אותם, מפריש השוחט את החלקים המיועדים לבני הלוויים. את בשר הכבשים צולים במשך ארבע שעות בתוך תנורים שהוסקו שעות רבות לפני כן וכוסו בעפר רטוב ובשיחים, כדי שהחום שבתוכם יישמר. סמוך לחצות פותחים את התנורים, מוציאים את הכבשים ולקול ברכת הכהן הגדול שמים אותם על קערות גדולות ואוכלים בחפזון, על מצות ומרורים, כמו שנאמר. את הנותר שורפים באש שעל המזבח וכל אותו זמן מתפללים, שרים ומספרים ביציאת מצרים.

השומרונים מצפים גם בפסח הזה למשתתפים רבים, בהם תיירים, בטקס זבח הפסח שלהם.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר כל הארץ 1986

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הר גריזים, פלשתין (השכונה השומרונית בהר גריזים - קרית לוזה) | שכם, פלשתין (חראת סמארה (ח’ירבת סמארה) - הרובע השומרוני בשכם (משוער)) | שכונת נווה פנחס, חולון (שכונת השומרונים)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות